- Emnekode: PKU502
- Studiepoeng: 20
- Semester: Høst og vår
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Pastoralklinisk utdanning, 2. kurs PKU502
Emnet er et kjerneemne i Erfaringsbasert master i klinisk sjelesorg.
PKU502 er sjelesorgfaglig prosesslæring via praksis, refleksjon, teoretisk studium og veiledning. Læringsprosessen skjer individuelt og i gruppe. Programmet er en videreutdanning, og fokuserer på følgende læringsområder:
- Ferdigheter: Læringsprosesser som fremmer sjelesorgfaglig kunnskap og innsikt
- Kunnskap: Læringsprosesser som fremmer personlig modenhet og selvinnsikt
- Generell kompetanse: Læringsprosesser som fremmer sjelesorgfaglige ferdigheter, faglig modenhet og personlig integritet
PKU502 er et klinisk og praksisbasert emne. Det kreves evne til å definere egne læringsbehov og villighet til videre utforsking og bearbeiding av egen praksis. Dette skjer i åpen dialog og prosess med læringsgruppen og veileder.
Omfang (400 timer veiledet læring), struktur og innhold svarer til den høyeste internasjonale standard innen Clinical Pastoral Education (CPE), også når det gjelder krav til veiledernes kompetanse/sertifisering samt de kvalitetskrav som stilles til kursstedene.
Opptakskrav og forutsetninger
Før opptak til dette emnet må man ha fullført PKU501 med anbefaling fra sertifisert veileder på PKU501 til videre pastoralklinisk utdanning.
Videre kreves det at man har forutsetninger for å nyttiggjøre seg en prosessorientert/klinisk læringsmodell og har grunnleggende forutsetninger for å ta hånd om praksisinstitusjonenes konfidenter på en forsvarlig måte.
Opptak skjer etter søknad på eget skjema vedlagt egenberetning m.m., gjennom opptaksintervju og ved godkjenning av opptak ved de respektive kurssteder. Det overordnede ansvar for opptak har MF v/ Programutvalg for Erfaringsbasert master i klinisk sjelesorg.
MF lyser normalt ut PKU-studier i samarbeid med aktuelle kurssteder to ganger i året. Søknadsfrist til MF er 25. april og 25. oktober. PKU-gruppene kan bestå av studenter på alle tre nivå (PKU501/502/503). Nærmere informasjon om søknadsprosedyrer, kursopplegg m.m. fås ved henvendelse til de respektive kurssteder ved kursleder, eller til MF.
Studiekrav
Følgende studiekrav gjelder:
- Obligatorisk deltakelse (maks 10 % sykefravær) i all undervisning, veiledning, gruppedeltakelse og klinisk tjeneste i samsvar med kursstedets emnehefte
- Obligatorisk innlevering av skriftlige arbeider ifølge emneheftet
- Delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke få avsluttende vurdering i emnet.
Avsluttende vurdering/eksamen
Studiekravene oppfylles fortløpende og dokumenteres i en samlemappe. Vurderingen er basert på studentens egne læringsmål, evne til å ta ansvar for egne læringsbehov, deltakelse i programelementene og innlevering av alle obligatoriske notater og oppgaver til samlemappen. Alle oppgaver/notater gjennomgås fortløpende i kurstiden og gjøres til gjenstand for videre læring, enten i gruppe eller i individualveiledning.
Emnet vurderes til «bestått» eller «ikke bestått». Ved kursslutt avgir studenten en skriftlig evaluering etter godkjent mal. Veileder avgir sin skriftlige evaluering etter godkjent mal, fortrinnsvis før siste kursdag, senest 2 uker etter kursslutt. Vurderingen vil også angi hvor vidt studenten anbefales å fortsette studiet til PKU503- nivået. Mal for sluttevalueringer er tilgjengelig på forespørsel til MF eller kursstedet.
Læringsutbytte
PKU forutsetter et læringsmiljø som fremmer faglig og personlig vekst og dannelse. Et slikt miljø kjennetegnes av gjensidig tillit, respekt, åpenhet, utfordring, mangfold og kompleksitet.
Læringsområdene i PKU502
Læringsmålene er knyttet til følgende 3 grunnleggende læringsområder: Ferdigheter, Kunnskap og Generell kompetanse. Siden PKU er prosesslæring/klinisk læring over tid, defineres disse tre læringsområder likt for PKU501, 502 og 503, men konkrete læringsmål og vektleggingen av hvert læringsområde vil forskjellige for de tre trinnene. Læringsområdene vil naturlig gripe inn i hverandre. Mål fra PKU501 vil som regel videreføres på PKU502, på samme måte som mål fra PKU503 vil kunne aktualiseres på 502-nivået.
Programelementer og virkemidler i PKU502:
- En praksisarena som gir adekvate muligheter for klinisk læring/samtalepraksis
- En skriftlig læringskontrakt basert på PKUs rammebetingelser, samt skriftlige målsetninger som avspeiler de generelle målsetningene for PKU502 anvendt på/tilpasset personlige læringsbehov
- Veiledningsgruppe med 5-7 studenter der læringen tar utgangspunkt i studentenes kliniske materiale
- Individuell veiledning
- Undervisning/seminarer av både didaktisk og klinisk karakter
- Gudstjenesteseminar med vekt på forkynnelsens kommunikative element
- Litteraturstudium på til sammen min. 500 sider, valgt etter samråd med veileder
- Samtalegruppe som integrerende element, med fokus på de personlige tema som aktualiseres i rollen som sjelesørger og i møte med gruppen og utdanningen for øvrig
Læringsmål PKU502
FERDIGHETER
Studenten har
- fordypet evne til å artikulere en pastoral selvforståelse i samsvar med egne forutsetninger, teologi og sjelesørgerisk erfaring
- god evne til å initiere og vedlikeholde gode kollegiale og tverrfaglige samarbeidsrelasjoner, preget av gjensidighet, åpenhet og myndighet
- god evne til kritisk refleksjon over egen sjelesørgerisk praksis
- god evne til praktisk anvendelse av samtale metodikk
KUNNSKAP
Studenten har
- god kunnskap om en større bredde av sjelesørgeriske virkemidler, inklusive adekvat bruk av Bibel, bønn og ritualer
- kunnskap om konfliktbearbeiding, konfrontasjon og kriseintervensjoner
- kunnskap om kontekstuelle forhold som gir betingelser for sjelesorg til mennesker av ulik bakgrunn, i ulike livssituasjoner, faser og kriser
- kunnskap om ulike perspektiver på samtalemetodikk og relasjonsdynamikk
GENERELL KOMPETANSE
Studenten har
- god bevissthet om egne følelser og følelsenes betydning i møtet med konfidenten
- fordypet bevissthet om egen religiøs bakgrunn, spiritualitet og gudserfaring
- god evne til å motta veiledning, delta aktivt i gruppeprosesser og å holde tidsfrister for arbeidskrav
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.