- Course code: PKU502
- Credits: 20
- Semester: Autumn and spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Clinical Pastoral Education II PKU502
Emnet er et kjerneemne i Erfaringsbasert master i klinisk sjelesorg.
PKU502 er sjelesorgfaglig prosesslæring via praksis, refleksjon, teoretisk studium og veiledning. Læringsprosessen skjer individuelt og i gruppe. Programmet er en videreutdanning, og fokuserer på følgende læringsområder:
- Ferdigheter: Læringsprosesser som fremmer sjelesorgfaglig kunnskap og innsikt
- Kunnskap: Læringsprosesser som fremmer personlig modenhet og selvinnsikt
- Generell kompetanse: Læringsprosesser som fremmer sjelesorgfaglige ferdigheter, faglig modenhet og personlig integritet
PKU502 er et klinisk og praksisbasert emne. Det kreves evne til å definere egne læringsbehov og villighet til videre utforsking og bearbeiding av egen praksis. Dette skjer i åpen dialog og prosess med læringsgruppen og veileder.
Omfang (400 timer veiledet læring), struktur og innhold svarer til den høyeste internasjonale standard innen Clinical Pastoral Education (CPE), også når det gjelder krav til veiledernes kompetanse/sertifisering samt de kvalitetskrav som stilles til kursstedene.
Opptakskrav og forutsetninger
Før opptak til dette emnet må man ha fullført PKU501 med anbefaling fra sertifisert veileder på PKU501 til videre pastoralklinisk utdanning.
Videre kreves det at man har forutsetninger for å nyttiggjøre seg en prosessorientert/klinisk læringsmodell og har grunnleggende forutsetninger for å ta hånd om praksisinstitusjonenes konfidenter på en forsvarlig måte.
Opptak skjer etter søknad på eget skjema vedlagt egenberetning m.m., gjennom opptaksintervju og ved godkjenning av opptak ved de respektive kurssteder. Det overordnede ansvar for opptak har MF v/ Programutvalg for Erfaringsbasert master i klinisk sjelesorg.
MF lyser normalt ut PKU-studier i samarbeid med aktuelle kurssteder to ganger i året. Søknadsfrist til MF er 25. april og 25. oktober. PKU-gruppene kan bestå av studenter på alle tre nivå (PKU501/502/503). Nærmere informasjon om søknadsprosedyrer, kursopplegg m.m. fås ved henvendelse til de respektive kurssteder ved kursleder, eller til MF.
About the study
Study requirements
Følgende studiekrav gjelder:
- Obligatorisk deltakelse (maks 10 % sykefravær) i all undervisning, veiledning, gruppedeltakelse og klinisk tjeneste i samsvar med kursstedets emnehefte
- Obligatorisk innlevering av skriftlige arbeider ifølge emneheftet
- Delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke få avsluttende vurdering i emnet.
Final assessment/Exam
Studiekravene oppfylles fortløpende og dokumenteres i en samlemappe. Vurderingen er basert på studentens egne læringsmål, evne til å ta ansvar for egne læringsbehov, deltakelse i programelementene og innlevering av alle obligatoriske notater og oppgaver til samlemappen. Alle oppgaver/notater gjennomgås fortløpende i kurstiden og gjøres til gjenstand for videre læring, enten i gruppe eller i individualveiledning.
Emnet vurderes til «bestått» eller «ikke bestått». Ved kursslutt avgir studenten en skriftlig evaluering etter godkjent mal. Veileder avgir sin skriftlige evaluering etter godkjent mal, fortrinnsvis før siste kursdag, senest 2 uker etter kursslutt. Vurderingen vil også angi hvor vidt studenten anbefales å fortsette studiet til PKU503- nivået. Mal for sluttevalueringer er tilgjengelig på forespørsel til MF eller kursstedet.
Learning outcome
PKU forutsetter et læringsmiljø som fremmer faglig og personlig vekst og dannelse. Et slikt miljø kjennetegnes av gjensidig tillit, respekt, åpenhet, utfordring, mangfold og kompleksitet.
Læringsområdene i PKU502
Læringsmålene er knyttet til følgende 3 grunnleggende læringsområder: Ferdigheter, Kunnskap og Generell kompetanse. Siden PKU er prosesslæring/klinisk læring over tid, defineres disse tre læringsområder likt for PKU501, 502 og 503, men konkrete læringsmål og vektleggingen av hvert læringsområde vil forskjellige for de tre trinnene. Læringsområdene vil naturlig gripe inn i hverandre. Mål fra PKU501 vil som regel videreføres på PKU502, på samme måte som mål fra PKU503 vil kunne aktualiseres på 502-nivået.
Programelementer og virkemidler i PKU502:
- En praksisarena som gir adekvate muligheter for klinisk læring/samtalepraksis
- En skriftlig læringskontrakt basert på PKUs rammebetingelser, samt skriftlige målsetninger som avspeiler de generelle målsetningene for PKU502 anvendt på/tilpasset personlige læringsbehov
- Veiledningsgruppe med 5-7 studenter der læringen tar utgangspunkt i studentenes kliniske materiale
- Individuell veiledning
- Undervisning/seminarer av både didaktisk og klinisk karakter
- Gudstjenesteseminar med vekt på forkynnelsens kommunikative element
- Litteraturstudium på til sammen min. 500 sider, valgt etter samråd med veileder
- Samtalegruppe som integrerende element, med fokus på de personlige tema som aktualiseres i rollen som sjelesørger og i møte med gruppen og utdanningen for øvrig
Læringsmål PKU502
FERDIGHETER
Studenten har
- fordypet evne til å artikulere en pastoral selvforståelse i samsvar med egne forutsetninger, teologi og sjelesørgerisk erfaring
- god evne til å initiere og vedlikeholde gode kollegiale og tverrfaglige samarbeidsrelasjoner, preget av gjensidighet, åpenhet og myndighet
- god evne til kritisk refleksjon over egen sjelesørgerisk praksis
- god evne til praktisk anvendelse av samtale metodikk
KUNNSKAP
Studenten har
- god kunnskap om en større bredde av sjelesørgeriske virkemidler, inklusive adekvat bruk av Bibel, bønn og ritualer
- kunnskap om konfliktbearbeiding, konfrontasjon og kriseintervensjoner
- kunnskap om kontekstuelle forhold som gir betingelser for sjelesorg til mennesker av ulik bakgrunn, i ulike livssituasjoner, faser og kriser
- kunnskap om ulike perspektiver på samtalemetodikk og relasjonsdynamikk
GENERELL KOMPETANSE
Studenten har
- god bevissthet om egne følelser og følelsenes betydning i møtet med konfidenten
- fordypet bevissthet om egen religiøs bakgrunn, spiritualitet og gudserfaring
- god evne til å motta veiledning, delta aktivt i gruppeprosesser og å holde tidsfrister for arbeidskrav
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.