- Emnekode: TEOL5550
- Studiepoeng: 5
- Semester: Høst og vår
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Sjelesorg og diakoni i møte med barn, unge og familier TEOL5550
Emnet TEOL5550 er et kjerneemne i studieprogrammet Erfaringsbasert master i kirkelig undervisning og Master i teologi - studieretning kirkelig undervisning. Emnet gir en grunnleggende innføring i sjelesorg og diakoni. Dette innebærer blant annet trening i grensesetting, samtaleteknikk, rammer for samtale og henvisning videre til andre instanser. Emnet undervises i høstsemesteret og har tre samlinger, hver på 2-3 dager.
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- ha godkjent deltakelse på øvingsdagen
- ha godkjent deltakelse (minst 75 prosent) i den øvrige undervisningen
- levere og få godkjent et samtalereferat med refleksjon fra en sjelesorgsrelatert samtale (1200-1500 ord), for eksempel fra rollespill
- levere og få godkjent et refleksjonsnotat (ca. 2000 ord) knyttet til en sårbarhetsanalyse i et konkret barne- og/eller ungdomsarbeid. Studenten velger ca. 100 sider selvvalgt litteratur knyttet til tematikken sårbarhetsanalysen omhandler
- delta i dybdeevaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke få avsluttende vurdering i emnet. For ikke å bruke et vurderingsforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet TEOL5550 vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til «bestått» / «ikke bestått».
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har:
- kunnskap om sjelesørgeriske kompetanseområder
- kunnskap om forholdet mellom taushetsplikt, avvergeplikt og meldeplikt for kirkelig ansatte
- inngående kunnskap om verbale og nonverbale kommunikasjonsformer
- inngående kunnskap om kirken som diakonalt fellesskap i møte med barn, ungdommer og familier
FERDIGHETER
Studenten kan:
- reflektere over egen rolle som samtalepartner
- analysere og vurdere sjelesørgeriske utfordringer
- reflektere over sentrale dimensjoner og problemstillinger knyttet til taushetsplikten
- benytte og vurdere ulike verbale og nonverbale kommunikasjonsferdigheter i en samtale
- vise evne til å reflektere over forholdet mellom sosialpedagogisk arbeid og sjelesorg i et barne- og ungdomsarbeid
- møte mennesker i samtale som sjelesørger
- identifisere behov og reflektere over prioritering mellom ulike diakonale utfordringer hos barn, ungdom og familier i lokalsamfunnet
- utføre en sårbarhetsanalyse i et barne- og/eller ungdomsarbeid
- vise evne til å ta imot og gi veiledning
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.