- Emnekode: MET2000
- Studiepoeng: 10
- Semester: Vår
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Metode for bachelorstudenter MET2000
Emnet gir deg en praktisk innføring i hvordan du kan planlegge og gjennomføre et mindre forskningsprosjekt slik som en bacheloroppgave. Du lærer å utforme en problemstilling, utvikle et forskningsdesign, samle inn og analysere et datamateriale og presentere funnene fra undersøkelsen. Emnet legger vekt på forskningsmetoder som brukes innen samfunnsvitenskap og religionsvitenskap, slik som intervju, observasjon, spørreundersøkelse og ulike former for tekstanalyse (for eksempel hermeneutikk, multimodal tekstanalyse og diskursanalyse). Emnet vil også gi deg trening i å innhente og bruke faglitteratur og se sammenhenger mellom teori og empiri.
Arbeidsform og organisering:
Undervisningen på emnet består av en kombinasjon av forelesninger og seminarer.
Frist for oppmelding:
Emnet har intensiv undervisning i begynnelsen av semesteret, hovedsakelig i januar og februar. Undervisningen begynner derfor umiddelbart etter semesterstart. Studenter som ønsker å ta emnet må melde seg opp snarest mulig det aktuelle semesteret (innen 20. januar).
Forkunnskaper:
Emnet tas normalt i 6. semester av bachelorgraden.
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- delta i 75% av undervisningen
- delta i et kurs i litteratursøk på biblioteket
- få godkjent en metoderapport (1200-1500 ord) basert på enten intervju eller observasjon
- få godkjent en analyseoppgave (1500-2000 ord) basert på tekstanalyse
- delta i evaluering av studietilbudet dersom tilbudet er gjort til gjenstand for evaluering i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til "bestått" / "ikke bestått".
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har
- god kunnskap om ulike metoder som brukes innenfor samfunnsvitenskap og religionsvitenskap
- god kunnskap om forskningsdesign
- kunnskap om ulike tilnærminger til analyse
- kunnskap om forskningsetikk
FERDIGHETER
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre en mindre undersøkelse basert på enten intervju eller observasjon
- innhente og analysere et datamateriale basert på tekstanalyse
- bruke teori i analysen av et datamateriale
- diskutere sammenhenger mellom valg av metode, utvalg og problemstilling
- reflektere over egne metodiske valg underveis i forskningsprosessen
- samarbeide med andre om et avgrenset faglig prosjekt
- bruke bibliotekets ressurser til å finne egnet faglitteratur
Overlappende emner
Emnet har ingen studiepoengsreduksjon mot andre emner.