- Emnekode: PHI2155
- Studiepoeng: 10
- Semester: Høst
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Arabisk - Talespråk 1 PHI2155
Emnet er et samarbeid mellom MF vitenskapelig høyskole og Norsk filologisk institutt (PHI). Utfyllende informasjon om studietilbudet finnes på nettsidene www.mf.no/phi og www.philology.no/kurs
Emnet gir en innføring i de arabiske talespråkenes grammatikk og arabisk dialektologi, med utgangspunkt i én eller flere av de fem arabiske språkområdene: (1) Syria/Levanten, (2) Irak/Mesopotamia, (3) Egypt, (4) Den arabiske halvøy/Gulfen, (5) Nordafrika/Maghreb. Målet er at studenten skal utvikle en grunnleggende språkforståelse ved hjelp av filologiske hjelpemidler. I emnet gjennomgås også korte talespråk-tekster.
Emnet gir grunnlag for å ta PHI2156 Arabisk – Talespråk 2 (våren). PHI2155 og PHI2156 utgjør til sammen et fullstendig «innføringskurs i arabiske talespråk».
Emnet kan tas sammen med fordypningsemnet PHI2153 Arabisk – Talespråk 1: Tekstlesning. Dette emnet gir en fordypning i språkbruk og muntlige uttrykksmåter gjennom studier av talespråk-tekster.
Arbeidsform og organisering
Undervisningen gis normalt som ukentlige forelesninger, med hovedvekt på tekstlesning og grammatisk analyse. Som en hovedregel legges undervisningen til sen ettermiddag/kveld, slik at emnet lettere kan kombineres med andre studier eller jobb. Det forutsettes selvstendig arbeid mellom hver forelesning (ca. 30 sider av en lærebok i grammatikk hver uke). Et utvalg faglitterære tekster som behandler språkhistoriske og kulturhistoriske emner er også del av litteraturen som studentene skal sette seg inn i.
Forkunnskaper:
Ingen.
Emnet tilbys uregelmessig. Oversikt over hvilke språk- og filologi-emner som tilbys inneværende studieår finner du her: https://mf.no/phi .
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- få godkjent en oppgave levert innen en gitt frist. Oppgaven vil i de fleste tilfeller innebære oversettelse av en kildetekst og/eller grammatisk analyse.
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet har hjemmeeksamen (1 uke) som vurderingsform, og vurderes med karakteren «bestått» / «ikke bestått». Eksamensoppgaven består av tre deler: (1) oversettelse av en kort kildetekst til norsk, (2) grammatisk analyse, og (3) spørsmål om dialektologiske og språkhistoriske emner (ca. 1500–2000 ord). For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har:
- en grunnleggende forståelse av de arabiske talespråkenes grammatiske system
- en grunnleggende forståelse av arabisk fonologi og morfologi
- et basis-ordforråd i arabisk (ca. 500 ord) og en grunnleggende forståelse av hvordan det arabiske leksikon er bygget opp (orddannelse)
- kunnskap om arabisk dialektologi
- grunnleggende kjennskap til de viktigste ordbøker, leksika, håndbøker og digitale hjelpemidler som brukes i studiet av arabisk dialektologi
- kunnskap om det arabiske språkets kulturhistorie
- grunnleggende kjennskap til det akademiske fagfeltet innenfor studier av arabisk språk og dialektologi
FERDIGHETER
Studenten kan:
- beskrive hovedtrekkene i arabisk fonologi og morfologi
- bruke et basis-ordforråd i arabisk og beskrive enkeltords historiske betydning
- lese og oversette enkle arabiske talespråk-tekster med hjelpemidler (ordbok og referansegrammatikk)
- bruke ulike ordbøker og leksika i studiet av arabiske talespråk
- gjøre rede for generelle trekk i arabisk språkhistorie og dialektologi
- gjøre rede for viktige faglige diskusjoner innenfor studier av arabisk språk og dialektologi
Overlappende emner
PHI2155 overlapper med PHI5155. En slik faglig overlapping medfører at:
- studenter som har PHI5155 fra før vil få 0 poeng uttelling for PHI2155 på karakterutskriften eller vitnemålet.
MF anbefaler derfor ikke å kombinere disse emnene.