- Emnekode: PKU503
- Studiepoeng: 20
- Semester: Høst og vår
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Pastoralklinisk utdanning, 3. kurs PKU503
Emnet er et kjerneemne i den disiplinbaserte mastergraden Erfaringsbasert master i klinisk sjelesorg.
PKU503 er sjelesorgfaglig prosesslæring via praksis, refleksjon, teoretisk studium og veiledning. Læringsprosessen skjer individuelt og i gruppe. Programmet er en videre- utdanning og fokuserer på fordypning i følgende læringsområder:
- Generell kompetanse: Læringsprosesser som fremmer sjelesorgfaglige ferdigheter, faglig modenhet og personlig integritet
- Ferdigheter: Læringsprosesser som fremmer sjelesorgfaglige kunnskap og innsikt
- Kunnskap: Læringsprosesser som fremmer personlig modenhet og selvinnsikt
PKU503 er et klinisk og praksisbasert emne. Det kreves derfor evne til å definere egne læringsbehov og villighet til videre utforsking og bearbeiding av egen praksis. Dette skjer i åpen dialog og prosess med læringsgruppen og veileder. Omfang (400 timer veiledet læring), struktur og innhold svarer til den høyeste internasjonale standard innen Clinical Pastoral Education (CPE), også når det gjelder krav til veiledernes kompetanse/godkjenning samt de kvalitetskrav som stilles til kursstedene.
Før opptak til dette emnet må man ha fullført entencand.theol.-graden (inkludert praktikum), master i teologi / kristendomskunnskap, mastergrad i diakoni eller tilsvarende der sjelesorg inngår i grunnutdanningen. Det kreves to års praksis, normalt fra kirkelig tjeneste.
Videre kreves det at man har forutsetninger for å nyttiggjøre seg en prosessorientert / klinisk læringsmodell og har grunnleggende forutsetninger for å ta hånd om praksisinstitusjonenes konfidenter på en forsvarlig måte.
Før opptak til dette emnet må man ha fullført PKU502 etter gjeldende opptakskrav, og med anbefaling fra godkjent veileder på PKU502 til videre pastoral-klinisk utdanning. Opptak skjer etter søknad på eget skjema vedlagt egenberetning m.m., gjennom opptaks-intervju og ved godkjenning av opptak ved de respektive kurssteder. Det overordnede ansvar for opptak har MF v/ Programutvalg for Erfaringsbasert master i klinisk sjelesorg.
Nærmere informasjon om søknadsprosedyre, kursopplegg m.m. finner du her: https://www.mf.no/KOM/kurs-og-kompetanse/pastoralklinisk-utdanning-pku
Og ved henvendelse til de respektive kurssteder ved kursleder, eller til MF: teologi@mf.no.
Studiekrav
Følgende studiekrav gjelder:
- Obligatorisk deltakelse (maks 10 % sykefravær) i all undervisning, veiledning, gruppedeltakelse og klinisk tjeneste i samsvar med studiestedets emnehefte
- Obligatorisk innlevering av skriftlige arbeider i følge emneheftet
- Delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Studiekravene oppfylles fortløpende og dokumenteres i en samlemappe. Vurderingen er basert på studentens egne læringsmål, evne til å ta ansvar for egne læringsbehov, deltakelse i programelementene og innlevering av alle obligatoriske notater og oppgaver til samlemappen. Alle oppgavene / notatene gjennomgås fortløpende i kurstiden og gjøres til gjenstand for videre læring, enten i gruppe eller i individualveiledning.
Emnet vurderes til "bestått" eller "ikke bestått". Ved kursslutt avgir både studenten og PKU-veileder en skriftlig evaluering etter godkjent mal. Dersom studenten ønsker det, kan veileders sluttevaluering angi hvorvidt studenten anbefales å søke opptak på veilederutdanningen i PKU.
Læringsutbytte
PKU forutsetter et læringsmiljø som fremmer faglig og personlig vekst og dannelse. Et slikt miljø kjennetegnes av gjensidig tillit, respekt, åpenhet, utfordring, konflikt, konfrontasjon, mangfold og kompleksitet.
Programelementer og virkemidler i PKU503:
- En praksisarena som gir adekvate muligheter for klinisk læring/samtalepraksis
- En skriftlig læringskontrakt basert på PKUs rammebetingelser, samt skriftlige målsetninger som avspeiler de generelle målsetningene for PKU503 anvendt på / tilpasset personlige læringsbehov
- En veiledningsgruppe med 5-7 studenter der læringen tar utgangspunkt i studentenes kliniske materiale
- Individuell veiledning
- Undervisning / seminarer av både didaktisk og klinisk / PBL karakter
- Gudstjenesteseminar med vekt på forkynnelsens kommunikative element
- Litteraturstudium på til sammen min. 500 sider, valgt etter samråd med veileder
- Samtalegruppe som integrerende element, med fokus på de personlige tema som aktualiseres i rollen som sjelesørger og i møte med gruppen og utdanningen for øvrig
Læringsområdene i PKU503 er knyttet til videre fordypning innenfor følgende 3 områder: Integrasjonskompetanse, teoretisk kompetanse og personlig kompetanse. Siden PKU er prosesslæring / klinisk læring over tid, defineres disse tre læringsområdene likt for PKU501/502/503, men konkrete læringsmål og vektleggingen av hvert tema vil være forskjellig for de tre trinnene.
Læringsområdene vil naturlig gripe inn i hverandre. Læringsmål fra PKU501/502 vil som regel vil videreføres på PKU503-nivået.
KUNNSKAP
Studenten har:
- inngående kunnskap om hovedretninger innen sjelesorgfaget, historisk og aktuelt samt evne til å kunne artikulere eget ståsted i forhold til trekk og tendenser i vår egen tid
- God kunnskap om grenser, makt og myndighetsutøvelse i profesjonelle relasjoner
- Kunnskap om relevant teori innenfor religionspsykologi og hermeneutikk som ressurs i klinisk arbeid
FERDIGHETER
Studenten har:
- Fordypet evne til å lytte og fortolke konfidentens følelser, ord og handlinger i lys av teori og sosio-kulturell kontekst
- Fordypet evne til innsiktsfull og ansvarlig utøvelse av sjelesorg, med tydelig profesjonell kommunikasjon som kjennetegn
- Evne til grundig teologisk refleksjon over klinisk kasuistikk på en slik måte at teori og praksis, liv og lære kan sammenholdes og gjensidig utfordre hverandre
- Evne til å inngå aktivt, med trygghet og tydelighet i rollen som sjelesørger, i tverrfaglig samhandling
GENERELL KOMPETANSE
- Høy bevissthet om sjelesørgeriske profesjonsholdninger knyttet til emosjonell tilgjengelighet og adekvat bruk av personlige erfaringer
- Høy bevissthet om egne holdninger knyttet til spørsmål om nærhet/avstand, respekt for egne og andres grenser/integritet
- Høy bevissthet om positive og problematiske sider ved bruk av pastoral omsorg, myndighet og autoritet
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.