- Course code: PKU503
- Credits: 20
- Semester: Autumn and spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Clinical Pastoral Education III PKU503
Emnet er et kjerneemne i Erfaringsbasert master i klinisk sjelesorg.
PKU503 er sjelesorgfaglig prosesslæring via praksis, refleksjon, teoretisk studium og veiledning. Læringsprosessen skjer individuelt og i gruppe. Programmet er en videre- utdanning og fokuserer på fordypning i følgende læringsområder:
- Generell kompetanse: Læringsprosesser som fremmer sjelesorgfaglige ferdigheter, faglig modenhet og personlig integritet
- Ferdigheter: Læringsprosesser som fremmer sjelesorgfaglige kunnskap og innsikt
- Kunnskap: Læringsprosesser som fremmer personlig modenhet og selvinnsikt
PKU503 er et klinisk og praksisbasert emne. Det kreves evne til å definere egne læringsbehov og villighet til videre utforsking og bearbeiding av egen praksis. Dette skjer i åpen dialog og prosess med læringsgruppen og veileder.
Omfang (400 timer veiledet læring), struktur og innhold svarer til den høyeste internasjonale standard innen Clinical Pastoral Education (CPE), også når det gjelder krav til veiledernes kompetanse/sertifisering samt de kvalitetskrav som stilles til kursstedene.
Opptakskrav og forutsetninger
Før opptak til dette emnet må man ha fullført PKU502 med anbefaling fra sertifisert veileder på PKU502 til videre pastoralklinisk utdanning.
Videre kreves det at man har forutsetninger for å nyttiggjøre seg en prosessorientert/klinisk læringsmodell og har grunnleggende forutsetninger for å ta hånd om praksisinstitusjonenes konfidenter på en forsvarlig måte.
Opptak skjer etter søknad på eget skjema med vedlagt egenberetning m.m., gjennom opptaksintervju og ved godkjenning av opptak ved de respektive kurssteder. Det overordnede ansvar for opptak har MF v/ Programutvalg for Erfaringsbasert master i klinisk sjelesorg.
MF lyser normalt ut PKU-studier i samarbeid med aktuelle kurssteder to ganger i året. Søknadsfrist til MF er 25. april og 25. oktober. PKU-gruppene kan bestå av studenter på alle tre nivå (PKU501/502/503). Nærmere informasjon om søknadsprosedyrer, kursopplegg m.m. fås ved henvendelse til de respektive kurssteder ved kursleder, eller til MF.
Study requirements
Følgende studiekrav gjelder:
- Obligatorisk deltakelse (maks 10 % sykefravær) i all undervisning, veiledning, gruppedeltakelse og klinisk tjeneste i samsvar med studiestedets emnehefte
- Obligatorisk innlevering av skriftlige arbeider ifølge emneheftet
- Delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke få avsluttende vurdering i emnet.
Final assessment/Exam
Studiekravene oppfylles fortløpende og dokumenteres i en samlemappe. Vurderingen er basert på studentens egne læringsmål, evne til å ta ansvar for egne læringsbehov, deltakelse i programelementene og innlevering av alle obligatoriske notater og oppgaver til samlemappen. Alle oppgavene/notatene gjennomgås fortløpende i kurstiden og gjøres til gjenstand for videre læring, enten i gruppe eller i individualveiledning.
Emnet vurderes til «bestått» eller «ikke bestått». Ved kursets avslutning avgir studenten en skriftlig evaluering etter godkjent mal. Veileder avgir sin skriftlige evaluering etter godkjent mal, fortrinnsvis før siste kursdag, senest 2 uker etter kursslutt. Veileders sluttevaluering kan angi hvorvidt studenten anbefales å søke opptak på veilederutdanningen i PKU. Mal for sluttevalueringer er tilgjengelig på forespørsel til MF eller kursstedet.
Learning outcome
PKU forutsetter et læringsmiljø som fremmer faglig og personlig vekst og dannelse. Et slikt miljø kjennetegnes av gjensidig tillit, respekt, åpenhet, utfordring, mangfold og kompleksitet.
Læringsområdene i PKU503
Læringsområdene er knyttet til videre fordypning innenfor følgende 3 områder: Generell kompetanse, Ferdigheter og Kunnskap. Siden PKU er prosesslæring/klinisk læring over tid, defineres disse tre læringsområdene likt for PKU501/502/503, men konkrete læringsmål og vektleggingen av hvert læringsområde vil være forskjellig for de tre trinnene.
Læringsområdene vil naturlig gripe inn i hverandre. Mål fra PKU501/502 vil som regel kunne videreføres på PKU503-nivået.
Programelementer og virkemidler i PKU503:
- En praksisarena som gir adekvate muligheter for klinisk læring/samtalepraksis
- En skriftlig læringskontrakt basert på PKUs rammebetingelser, samt skriftlige målsetninger som avspeiler de generelle målsetningene for PKU503 anvendt på/tilpasset personlige læringsbehov
- En veiledningsgruppe med 5-7 studenter der læringen tar utgangspunkt i studentenes kliniske materiale
- Individuell veiledning
- Undervisning/seminarer av både didaktisk og klinisk karakter
- Gudstjenesteseminar med vekt på forkynnelsens kommunikative element
- Litteraturstudium på til sammen min. 500 sider, valgt etter samråd med veileder
- Samtalegruppe som integrerende element, med fokus på de personlige tema som aktualiseres i rollen som sjelesørger og i møte med gruppen og utdanningen for øvrig
Læringsmål PKU503
GENERELL KOMPETANSE
Studenten har
- høy bevissthet om sjelesørgeriske profesjonsholdninger knyttet til emosjonell tilgjengelighet og adekvat bruk av personlige erfaringer
- høy bevissthet om egne holdninger knyttet til spørsmål om nærhet/avstand, respekt for egne og andres grenser/integritet
- høy bevissthet om positive og problematiske sider ved bruk av pastoral omsorg, myndighet og autoritet
FERDIGHETER
Studenten har
- fordypet evne til å lytte og fortolke konfidentens følelser, ord og handlinger i lys av teori og sosio-kulturell kontekst
- fordypet evne til innsiktsfull og ansvarlig utøvelse av sjelesorg, med tydelig profesjonell kommunikasjon som kjennetegn
- evne til grundig teologisk refleksjon over klinisk kasuistikk på en slik måte at teori og praksis, liv og lære kan sammenholdes og gjensidig utfordre hverandre
- evne til å inngå aktivt, med trygghet og tydelighet i rollen som sjelesørger, i tverrfaglig samhandling
KUNNSKAP
Studenten har
- inngående kunnskap om hovedretninger innen sjelesorgfaget, historisk og aktuelt samt evne til å kunne artikulere eget ståsted i forhold til trekk og tendenser i vår egen tid
- kunnskap om relevant teori innenfor religionspsykologi og hermeneutikk som ressurs i klinisk arbeid
- god kunnskap om grenser, makt og myndighetsutøvelse i profesjonelle relasjoner
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.