- Emnekode: TEOL2290
- Studiepoeng: 10
- Semester: Vår
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Kristen teologi blir til - Paulus og Johannesevangeliet, studieturvariant TEOL2290
TEOL2290, Kristen teologi blir til - Paulus og Johannesevangeliet, studieturvariant
Det var ikke Jesus som oppfant kristen teologi, den oppgaven var det de førte generasjonene av hans etterfølgere som stod ovenfor. Hva slags kategorier skulle de plassere Jesus innenfor? Hva slags betydning kunne Jesu liv, død og oppstandelse ha for dem som ikke selv hadde truffet ham? Var budskapet om Jesus like relevant for både jøder og ikke-jøder? Slike og lignende spørsmål måtte de første generasjoner av Jesus-tilhengere gi begrunnede svar på. Knapt noen gjorde det på en mer konsekvensrik måte enn Paulus og Johannesevangeliet. TEOL2210 gir studenter et møte med deres tekster. Johannes-tekstene skal leses på gresk.
Våren 2023 tilbys emnet TEOL2290, som er en studieturvariant av TEOL2210, et kjerneemne på studieprogrammet Profesjonsstudiet i teologi - lavere grad. Det er en forutsetning for å legge opp TEOL2290 at man er med på studieturen til Hellas som arrangeres 17.-25. april 2023. TEOL2290 innleder et grunnspråklig studium av Det nye testamente.
Kristen teologi oppstod ikke i et vakuum, og kristne tekster leses ikke i et vakuum. Gjennom arbeidet med TEOL2290 bevisstgjøres studentene på den historiske, sosiale og ideologiske konteksten som Paulusbrevene og Johannesevangeliet ble til i. Samtidig legges det vekt på hvordan de perspektivene lesere bringer med seg til tekstene, bidrar til forståelsen av disse.
Emnet er delt inn i to delemner: A. Perspektiver på Paulus, og B. Å tolke Johannesevangeliets tolkning av Jesus.
Studieturen er knyttet til delemne A. Perspektiver på Paulus. Turen har fokus på Paulus' misjonsvirksomhet i Hellas langs nord-sør-aksen Filippi - Aten - Korint. Den skal gi hjelp til å tolke paulustekster i lys av sosial- og kulturhistorisk kunnskap om det første århundret. Et sentralt tema vil være kristendommens møte med gresk-romersk kultur, religion og samfunn.
Delemne A. Perspektiver på Paulus: Det brennende spørsmålet i dette delemnet er Paulus’ syn på Moseloven, med særlig vekt på Romerbrevet og Galaterbrevet. Ved å utforske Paulus’ forhold til loven åpnes også en rekke nye problemstillinger: Hva er forholdet mellom tro og gjerninger? Kan de som er «i Kristus» synde? Har Paulus med sin kritikk av loven brutt med jødedommen? Hvor preget er Paulus av en forventning om at den endelige dom og frelse var nært forestående? Slike spørsmål er og har vært omstridt i kirkens historie, og de er fortsatt brennbare i dag. I dette delemnet nærmer vi oss disse spørsmålene dels via ulike posisjoner i dagens Paulus-forskning, og dels ved å lese Paulus i lys av gammeltestamentlige/jødiske tekster og filosofiske tradisjoner i den gresk-romerske antikken.
Delemne B. Å tolke Johannesevangeliets tolkning av Jesus: Johannesevangeliet forutsetter at den fulle betydningen av Jesu liv og død ikke var umiddelbart tilgjengelig for de som levde samtidig med ham. Først etter oppstandelsen og ledet av Ånden hadde tilhengerne forutsetninger for å forståbetydningen av Jesus-hendelsene. Hvem Jesus er og hvordan man kan komme til en erkjennelse av dette, er også det spørsmålet som driver fortellingen i evangeliet fremover. Evangeliet presenterer seg som en tolkning av Jesus som inviterer leseren til selv å bli tolker. Det er denne utfordringen studenter møter i dette delemnet. For at leseren skal kunne bli en tolker, kreves det fortrolighet med to «verdener»: Leseren må for det første komme på innsiden av evangeliets fortellingsverden: lære seg å forstå symbolspråket, fortellingsstrukturen og de litterære virkemidlene. Samtidig inviteres leseren også til å utforske den kulturelle verdenen som evangeliet forutsetter.
Forkunnskaper: For å melde seg opp i emnet må studenten ha avlagt eksamen i TEOL1210, TEOL1010, TEOL1013, eller tilsvarende.
Undervisningsformen er forelesninger og en studietur til Hellas.
For praktisk informasjon om turen, se https://plussreiser.no/reiser/studiereise-mf
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- delta på studieturen
- gjennomføre og bestå en faglig samtale med faglærer (ca. 20 minutter)
- delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres formelt i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke opp et eksamensforsøk på emnet, må de aktivt trekke sin oppmelding/vurderingsmelding i Studentweb innen trekkfristen 1. mai.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet TEOL2290 har skriftlig skoleeksamen (4 timer) som eksamensform. Til skriftlig skoleeksamen kan det gis oppgaver fra hele pensum. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av eksamenen.
Tillatte hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen: Liste C2. Lenke til oversikt over hjelpemiddellistene: https://www2.mf.no/dokumenter/studier/eksamen/hjelpemidler_eksamen.pdf
Læringsutbytte
DELEMNE A: PERSPEKTIVER PÅ PAULUS (5 STP)
MÅL
Studenten skal etter fullført emne ha
Kunnskap:
- god kunnskap om innholdet i Romerbrevet og Galaterbrevet og ulike syn på det Paulus skriver om Moseloven, menneskers muligheter til å leve etter Guds vilje og Guds frelsesplan for jøder og ikke jøder
- god kunnskap om Paulus’ forståelse av Jesus Kristus
- kunnskap om at Paulusbrevene er blitt til i og reflekterer en bestemt historisk og kulturell kontekst
- kunnskap om antikke moralfilosofiske tradisjoner og hvordan Paulus-brevene kan leses i lys av disse
- god kunnskap om kulturelle og religiøse forhold i Makedonia og Akaia som bakgrunn for lesning av Paulus-brevene
- god kunnskap om ulike posisjoner i dagens Paulus-forskning og hvordan disse begrunnes
Ferdigheter:
- god evne til å drøfte styrker og svakheter ved ulike posisjoner i dagens Paulus-forskning
- god evne til å anvende kunnskap om ulike posisjoner i dagens Paulus-forskning på tolkning av tekster fra Romerbrevet og Galaterbrevet
- god evne til å anvende kunnskap om antikk moralfilosofi på tolkning av tekster fra Romerbrevet og Galaterbrevet
- god evne til å lese Paulus-brevene i lys av relevant sosial- og kulturhistorie
- god evne til å drøfte Paulus’ selvforståelse som jøde og hvorvidt og i hvilken grad Paulus bryter med samtidens jødedom
- evne til å reflektere over betydning av de forutsetninger lesere bringer til tolkningen av Paulus
- evne til å reflektere over de forutsetninger som studenten selv bringer til tolkningen av Paulus
- evne til å reflektere over den økumeniske, sosiale og politiske betydningen ulike tolkninger av Paulus kan ha
Generell kompetanse:
- bevissthet om at studentens egen forståelse av Paulustekstene er ett alternativ blant flere
DELEMNE B: Å TOLKE JOHANNESEVANGELIETS TOLKNING AV JESUS (5 STP)
MÅL
Studenten skal etter fullført emne ha
Kunnskap:
- god kunnskap om den jødiske konteksten Johannesevangeliet er blitt til i og reflekterer
- god kunnskap om innholdet i og formen til Johannesevangeliet som helhet
- kunnskap om diakrone og synkrone perspektiver på tolkning av Johannesevangeliet
- kunnskap om hva slags manuskripter som ligger til grunn for NT og dateringen av disse
- kunnskap om at Johannesevangeliet er blitt til i og reflekterer en bestemt kontekst
Ferdigheter:
- god evne til å tolke følgende tekster fra Johannesevangeliet ut fra gresk tekst: 1,1-18; 2,1-3,21; 4,1-42; 7,37-39; 10,7-18; 11,45-57 13,1-17; 14,1-31; 18:28-19,16; 20,1-31
- god evne til å anvende kunnskap om den jødiske konteksten til Johannesevangeliet når tekster fra Johannesevangeliet tolkes
- evne til å skjelne mellom, se sammenhenger mellom og å vurdere muligheter og begrensninger ved synkrone og diakrone innfallsvinkler til teksttolkning
- evne til å drøfte tekstkritiske kasus med utgangspunkt i apparatet i Nestle-Aland.
Generell kompetanse:
- bevissthet om at moderne bibeloversettelser bygger på historisk-kritisk arbeid med manuskripter og tekstkritikk, og at alle bibeloversettelser foretar valg når det gjelder hvilke manuskripter de legger til grunn (tekstgrunnlaget for alle bibeloversettelser er derfor tentativt.)
- bevissthet om at Johannesevangeliets kristologiske tolkning av jødiske tradisjoner og institusjoner, koblet sammen med dets generelt negative bilde av «jødene», har gitt næring til senere kirkelig anti-semittisme
- bevissthet om at Johannesevangeliet gir oss en tolket gjengivelse av Jesus-fortellingen.
Overlappende emner
Studenter som tidligere har tatt emner som overlapper med TEOL2290, får redusert omfanget av godskrevne poeng for dette emnet. Oversikt over reduksjon med ulike kombinasjoner:
- Med TEOL2210, Kristen teologi blir til - Paulus og Johannesevangeliet, reduseres TEOL2290 med 10 studiepoeng
- Med TEOL2710 Bibelfaglig metode, antropologi og paulinsk teologi, reduseres TEOL2290 med 5 studiepoeng - Med TEOL2215 Kulturkunnskap og Johannesevangeliet, reduseres TEOL2290 med 5 studiepoeng
- Med NT513 Det nye testamentet - bibelteologi, reduseres TEOL2290 med 6 studiepoeng.
- Med BIB511 Bibelteologi, reduseres TEOL2290 med 3 studiepoeng.
TEOL2290 Nytestamentlig metode og kontekst, Johannesevangeliet og paulinsk teologi - studietursvariant overlapper fullstendig med TEOL2210. En slik faglig overlapping medfører at studenter som har FIL2010 fra før, vil få 0 poeng uttelling for FIL5010 på karakterutskriften eller vitnemålet. MF anbefaler derfor ikke å kombinere disse emnene.
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.