
- Varighet: 6 år
- Studiepoeng: 360
- Språk: Norsk
Profesjonsstudium teologi
Studiet hvor det intellektuelle, det håndverksmessige og det åndelige går hånd i hånd.
Profesjonsstudiet i teologi (cand.theol.) kvalifiserer til ordinasjon som prest i Den norske kirke. Dette studiet er også for deg som tilhører et annet kirkesamfunn. Eller for deg som ikke har umiddelbare planer om å bli prest.
Det er mange måter å være en god prest på. På MF støper vi ikke prester i én form. Hos oss får du hjelp til å være prest som den du er. Våre studenter og lærere kommer fra ulike bakgrunner og har praktisert troen på ulike måter. Du vil garantert møte noen som ikke mener det samme som deg selv – akkurat som i kirken.
Det vi gir deg er kompetanse og ferdigheter. Det du mangler, får du her. På MF brenner vi for å gjøre morgendagens prester i stand til å formidle kirkens levende tro – i en åpen, bekjennende, diakonal og misjonerende kirke.
Les mer om hva det vil si å være prest.
Det største og bredeste fagmiljøet
MF har det største og bredeste teologiske fagmiljøet i Norge. I 2020 hadde MF Norges mest fornøyde teologistudenter, med 5 av 5 mulige i snitt i studenttilfredshet, ifølge NOKUTs studiebarometer.
Profesjonsstudiet i teologi er et av de eldste studiene i høyere utdanning. Det er også et av de bredeste. Her holdes teori og praksis sammen. Kirkehistorie og samtidstemaer går side om side. Du pugger greske gloser og du jobber med pust- og stemmebruk. Du fordyper deg i gamle tekster og du drøfter aktuelle problemstillinger. Du øver på å stå støtt foran en menighet, på å finne ordene som gir håp i de mørkeste situasjonene, på å dele evangeliet i en sekulær virkelighet. Det intellektuelle, håndverksmessige og åndelige går hånd i hånd. Du leser, du øver, du ber.
Her kan du lese mer om forskningsmiljøet ved MF:
Bibelforskning
Systematisk teologi
Praktisk teologi
Praksis og teori
Tradisjonelt er det vanlig å dele teologifaget i fire (fem) underdisipliner: Bibelfag (Det gamle og nye testamente), Kirkehistorie og teologihistorie, Systematisk teologi og Praktisk teologi. Det er også innslag fra andre fag i humaniora og samfunnsfag. Her kan du lese mer om de ulike fagfeltene som studiet tar for seg.
I gamle dager var den praktisk-teologiske dannelsen henvist til det siste året. Nå går praktikum mer som en rød tråd gjennom hele studiet – i tillegg til hele siste halvår. Du skal for eksempel ut i fire praksisperioder: konfirmantpraksis (3. semester), menighetspraksis (6. semester), institusjonspraksis (9. semester) og stiftspraksis (12. semester).
Hovedveien til prestetjenesten
Profesjonsstudiet i teologi har lenge vært, og vil også i framtida være, hovedveien til prestetjenesten. Det finnes i tillegg alternative veier ved MF som også fører fram til ordinasjon:
• Erfaringsbasert master prest er for deg som har fylt 35 år og har relevant yrkeserfaring. Samlingsbasert heltids- og deltidsstudium.
• Med årsstudium i teologi eller Bachelor i UKT, kan du få direkte innpassing på profesjonsstudiet i teologi.
Fortsatt litt usikker? Les hva våre studenter forteller under Historier - og klikk deg gjerne inn på Studentlivet ved MF.
Historier
Søknad og opptakskrav
Oppstart høst.
Du søker gjennom Samordna opptak. Søknadsfristen er 15.april.
Opptakskravet er generell studiekompetanse.
Hvis du skal søke tidlig opptak, særskilt vurdering eller søker med realkompetanse, er søknadsfristen 1. mars.
Politiattest må fremlegges i forbindelse med opptak.
Eventuell innpassing av tidligere studier fra MF eller fra andre institusjoner gjøres etter opptak.
Oppbygning
Programoppbygging
|
Overgang fra UKT
|
Beskrivelse av programmet
MF har satt opp et fast studieløp (se programoppbygging) som vil gi en god faglig progresjon. Planlegging av undervisning tar utgangspunkt i dette studieløpet.
De enkelte emnene har et omfang på et visst antall studiepoeng, vanligvis 10 studiepoeng. For hvert emne er det formulert læringsutbytte i form av kunnskapsmål og ferdighetsmål, og evt. generell kompetanse. Kunnskapsmålene er knyttet til det faglige innholdet i emnet og er formulert på tre stigende nivåer: oversikt over, kunnskap og god kunnskap. Ferdighetsmålene uttrykker hvilke faglige ferdigheter emnet gir studentene trening i. Til sammen utrykker beskrivelsene av læringsutbytte hvilke kunnskaper, ferdigheter og evt. generell kompetanse studenten forventes å beherske etter å ha fullført emnet. De fleste emnene har studiekrav som må oppfylles for at studenten skal kunne gå opp til eksamen og få avsluttende vurdering. Arbeidet med å oppfylle studiekravene skal bidra faglig og pedagogisk til at kunnskapsmålene og ferdighetsmålene nås.Se emnebeskrivelsen for mer informasjon om de enkelte emnene.
Alle studenter på programmet skal etablere en utdanningsplan i StudentWeb som bekreftes hvert semester.
Studieprogrammet utruster studenter for prestetjeneste i Den norske kirke og andre kirkesamfunn, og for videre studier. Profesjonsstudiet er i overordnet mening et praktisk-teologisk studium. Det tar sikte på å gi en bred innføring i ulike disipliner innenfor teologi og KRLE ut fra profesjonsrelaterte perspektiver og interesser.
Profesjonsstudiets lavere grad har en ganske fast struktur uten valgemner. Etter grunnstudiene (1. året) vil studentene hovedsakelig ha undervisning sammen med sitt eget kull. Gjennom veien til prestetjeneste og andre tiltak som er rettet mot kommende prester skal det tilrettelegges for felles læring og støtte gjennom et langt studium.
Ut fra studieplanens fagforståelse er studiet organisert dels i disiplinrettede emner, dels i tverrfaglige emner. Det er lagt vekt på integrasjon av teoretisk og praktisk teologi og på tverrfaglig integrasjon mellom ulike teologiske disipliner. Det er også lagt vekt på at studenten skal opparbeide dybdekunnskap i utvalgte disipliner og slik også eventuelt kunne forberede seg for videre studier.
For studenter som ønsker prestetjeneste i Den norske kirke etter endt studium, er det obligatorisk å følge innføringsprogrammet Veien til prestetjeneste. Dersom du vurderer prestetjeneste i fremtiden, men ikke har bestemt deg ennå, er du også velkommen til å følge dette opplegget.
For å ta emner på høyere grad, må emner i samme fagområde på lavere nivå være gjennomført.
Det gis overgang til cand.theol.-studiet, høyere grad, etter tre år, under forutsetning at opptakskravene (jf. Forskrift om opptak, studier og eksamen, § 7) er innfridd.
Utfyllende innholdskrav
- Ex.phil. og ex.fac. må være gjennomført i løpet av de første 180 studiepoengene.
- Minimum 330 studiepoeng må være gjennomført for å kunne ta TEOL5520 og TEOL5530. Etter begrunnet søknad kan fagrådsleder i særskilte tilfeller dispensere fra dette kravet.
- En student må normalt ha bestått emner tilsvarende 40 studiepoeng, inkludert metodeemnet, før oppmelding i et masteroppgaveemne.
Alle emner som inngår i graden skal normalt være bestått før masteroppgaven leveres.
Norsk språk
Cand.theol.-programmet kvalifiserer til prestetjeneste og annet teologisk arbeid i norsk kontekst. Dette er en profesjon der det stilles svært høye krav til norskspråklige ferdigheter. Prestetjenestens gjøremål er utpreget språklige, enten det er forkynnelse og undervisning, samtaler med mennesker eller deltakelse i det offentlige ordskiftet. Prester lytter til personlige fortellinger, f.eks. om barnefødsel, samliv eller dødsfall, og inngår i samtaler om disse. Prester utformer tekster og taler som speiler og fortolker disse samtalene, f.eks. i gravferdens minneord eller i bryllupstalen. Av den grunn henger språklige ferdigheter også nøye sammen med kjennskap til, og evnen til å kommunisere med, kultur og kontekst.
Programmet tar derfor sikte på å utvikle disse språklige og kulturelle ferdighetene, og stiller krav til studentenes muntlige og skriftlige formuleringsevne som tilsvarer de som gjelder i profesjonsutøvelsen. På denne bakgrunn stilles det også krav om at skriftlige og muntlige prøvingsformer og andre innleveringer skal skje på norsk.
Det er mulig å søke om fritak fra norskkravet for enkelte emner. Dette kan f.eks. gjelde en eksamensbesvarelse eller masteroppgave som søker å henvende seg til internasjonale lesere. I vurdering av søknaden vil de faglige grunnene for å skrive på annet språk vektlegges, samt en vurdering av hvorvidt studenten for øvrig har dokumentert tilfredsstillende norskferdigheter. Søknaden sendes til studierådgiver.
Vekten på godt norsk språk skal ikke være i veien for et flerkulturelt studentfellesskap. MF ønsker et studentfellesskap med studenter med ulik geografisk og kulturell bakgrunn, og vil så langt det er rimelig og mulig legge til rette for at alle studenter skal utvikle sine språklige ferdigheter.
Innpassing
Emner fra andre studiesteder kan også innpasses. Studenten må selv søke om å få disse innpasset. For å få grad utstedt fra MF er det et vilkår at minst 60 av de avlagte studiepoengene som danner grunnlag for graden, er avlagt ved MF.
Undervisningsmetoder og vurderingsopplegg
Organisering, arbeidsformer og vurdering skal bidra til at studentene fra første stund og gjennom hele studiet får en aktiv læringsprosess. Målet med studiets organisering og arbeidsformer er å engasjere studenten i tilretteleggingen av sin egen læringsprosess og gjennom faglig aktivisering å stimulere til læring og selvstendig vitenskapelig arbeid.
Studentens grunnleggende arbeidsform vil fortsatt være egen lesing og skriving samt innsats i kollokviegrupper i tillegg til forelesninger.
Det er til en viss grad mulig å tilpasse studiet ved å velge langsommere progresjon og alternativ rekkefølge (ved innpassing osv.). MF kan ikke love fullt undervisningstilbud til studenter som foretar slike individuelle tilpassinger, og det er en generell regel ved MF at man ikke kan avlegge eksamen i emner det ikke undervises i. Unntak kan etter søknad gjøres i særskilte tilfeller der det er nødvendig for studentens studieprogresjon. Ta kontakt med studieveileder for nærmere avklaring.
Læringsutbytte
Kandidater fra profesjonsstudiet i teologi ved MF har tilegnet seg og utviklet selvstendig kunnskap og ferdigheter i alle de teologiske hoveddisipliner (GT, NT, kirkehistorie, systematisk teologi og praktisk teologi). Profesjonsstudiet har innretning mot yrkesutøvelse som prest, og prestetjeneste i relasjon til enkeltmennesker og fellesskap, er den grunnleggende konteksten for læring og kompetanseutvikling i studiet. Studiet sikter mot at kandidatene skal ha evne til å være selvstendige teologer, som relaterer de ulike teologiske disiplinene til hverandre og til praksis.
Profesjonsstudiet i teologi etablerer en nær sammenheng mellom studiets læringsformer og prestetjenestens arbeidsformer. I profesjonsstudiet i teologi inngår det veiledede praksisperioder i 6., 9. og 12.semester. MF legger også vekt på å legge til rette for læring og danning til profesjonsutøvelse som prest, gjennom ulike tiltak i studentmiljøet og gjennom gode tilbud om utveksling med læresteder i utlandet.
LAVERE GRAD
KUNNSKAP
Kandidaten
Bred og spesialisert fagteologisk kompetanse
Har oversikt over teologi som fagfelt og kjennskap til de teologiske disipliners egenart, materiale, problemstillinger og metoder.
Bred og spesialisert kompetanse om praksisfeltet
Har gjennom bred innføring og begynnende disiplinstudium kunnskap om kristen tradisjon, om ulike kirkesamfunn og religioner, og om kirkens og religionens rolle i samtiden.
Faglig utviklings-kompetanse
Har kjennskap til hvordan en utvikler egen teologiske kompetanse.
FERDIGHETER
Lavere grad
Anvende faglige verktøy
Kan utøve avgrensede deler av prestetjenesten under veiledning, herunder gudstjenestearbeid, forkynnelse og undervisning.
Teori og praksis
Kan reflektere teologisk over observert og utført praksis
Faglig utøvelse og utvikling
Kan anvende sin faglige kompetanse i de ulike teologiske disipliner til avgrenset teologisk rådgivning.
Har grunnleggende ferdigheter i tolkning av bibeltekster og kunnskap om betydningen av den kristne kirkes tro, tradisjon og historie.
Samhandling
Kan i samarbeid med andre ta del i planlegging og gjennomføring av avgrensede deler av prestetjenesten.
Kan motta veiledning i rammen av studiet.
Kan lede et team i planlegging og gjennomføring av de ulike oppgaver som hører til prestetjenesten.
Kan gi og motta veiledning både på enkeltheter og helhet i prestetjenesten.
GENERELL KOMPETANSE
Lavere grad
Muntlig formidling
Kjenner til prestetjenestens forankring i god forvaltning av kropp, pust og stemme, og har evne til muntlig formidling.
Refleksjon over identitet
Kan reflektere over forholdet mellom egen identitet, tro og profesjonsutøvelse.
Kritisk og konstruktiv aktør
Kan reflektere over prestetjeneste som kritisk og konstruktiv i spennet mellom tradisjon og innovasjon.
Selvstendighet og samhandling
Ha evne til selvstendig arbeid og deltakelse i teamarbeid.
Formuleringsevne
Har god skriftlig og muntlig formuleringsevne.
Profesjonsetikk
Har kunnskap om etiske problemstillinger med tilknytning til prestetjenesten. Kan utøve prestetjeneste med høy grad av moralsk bevissthet, evner å analysere relevante profesjonsetiske problemstillinger.
HØYERE GRAD
KUNNSKAP
Kandidaten
Bred og spesialisert fagteologisk kompetanse
Har god kunnskap om den enkelte disiplins egenart, materiale, historie, problemstillinger og metoder, med spesialisert innsikt i et avgrenset område; og har god evne til å integrere kunnskapen på tvers av fag og å relatere den til prestetjenestens kontekster.
Bred og spesialisert kompetanse om praksisfeltet
Har gjennom videregående disiplinstudium, og tverrfaglig, hermeneutisk og kontekstuelt teologisk arbeid avansert kunnskap om Bibelen og kristen tradisjon og om kirkens og religionens rolle i samtiden.
Faglig utviklings-kompetanse
Har god evne til å utvikle egen teologiske faglighet, ved kontinuerlig faglig oppdatering og integrasjon av erfaring og teologi.
FERDIGHETER
Høyere grad
Anvende faglige verktøy
Kan anvende bred teologisk kompetanse i en selvstendig og samhandlende praktisk prestetjeneste, der alle pastorale praksiser inngår: Pastoral ledelse, gudstjenestearbeid og ritualforvaltning, forkynnelse, sjelesorg og undervisning.
Teori og praksis
Kan bruke teologisk teori i en faglig reflektert prestetjeneste
Faglig utøvelse og utvikling
Kan anvende sin faglige kompetanse i selvstendig teologisk rådgivning.
Kan tolke bibeltekster og reflektere kirkens tro, tradisjon og historie inn i aktuelle kontekster.
Kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Samhandling
Kan lede et team i planlegging og gjennomføring av de ulike oppgaver som hører til prestetjenesten.
Kan gi og motta veiledning både på enkeltheter og helhet i prestetjenesten.
GENERELL KOMPETANSE
Høyere grad
Muntlig formidling
Er bevisst prestetjenestens forankring i kropp, pust og stemme, har god evne til tilstedeværelse og muntlig formidling, og kan øve og videreutvikle dette.
Refleksjon over identitet
Kan utøve prestetjeneste med høy grad av refleksjon over forholdet mellom egen identitet, tro og profesjonsutøvelse.
Kritisk og konstruktiv aktør
Kan utøve prestetjeneste med høy grad av bevissthet om egen rolle som kritisk og konstruktiv aktør i spennet mellom tradisjon og innovasjon.
Selvstendighet og samhandling
Kan utøve prestetjenesten ansvarlig, med høy grad av selvstendighet og med høy grad av involvering og samhandling, og med evne til å veksle mellom disse.
Formuleringsevne
Har meget god skriftlig og muntlig formuleringsevne.
Profesjonsetikk .
Kan utøve prestetjeneste med høy grad av moralsk bevissthet, evner å analysere relevante profesjonsetiske problemstillinger.
Fullført grad gir tittelen Cand.theol. (Candidatus/candidata theologiae).
Utveksling
MF har utvekslingsavtaler med flere partneruniversiteter. Du kan finne mer informasjon om utvekslingsmulighetene til ditt studieprogram på denne siden.
Et studieopplegg i utlandet må planlegges i god tid, start gjerne et år før du planlegger å dra.
Teologistudenter som ønsker et studieopphold i utlandet, anbefales å legge dette til 7,8 eller 10. semester.
Videre studier og karrieremuligheter
Studiet kvalifiserer til prestetjeneste i:
- Den norske kirkes menigheter i hele Norge, og sjømannskirker i hele verden.
- Sykehus, fengsel og Forsvaret. Som pilegrimsprest, dialogprest, bymisjonsprest, osv.
Studiet kvalifiserer til å søke forskerutdanning (Ph.D.)
Studiet er relevant for:
- Pastor/prest i andre kirkesamfunn.
- Faglige og administrative stillinger i kirker.
- Stillinger i kristne organisasjoner.
- Et mangfold av andre jobber, særlig om en kombinerer teologi med egne interesser og andre utdanninger. Det arbeider teologer i det offentlige og private, i høyere utdanning, som konsulenter, ledere, personalansvarlige, rådgivere osv.