- Emnekode: TEOL2430
- Studiepoeng: 10
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Samtidsteologi og religionsfilosofi TEOL2430
Studiet i samtidsteologi drøfter hvordan ulike former for kristen teologi kan forholde seg konstruktivt til nye samfunnsutfordringer i vår samtid, mens religionsfilosofi fokuserer på klassiske spørsmål knyttet til gudstro og religionskritikk. Svarene på spørsmål i begge kategoriene avgjør hva vi velger å gjøre med livene våre, og hvordan vi forholder oss til verden rundt oss. TEOL2430 er en god anledning til å fordype seg i dem, og gjøre oss bedre skodd til å forstå og vurdere vår egen og andres måte å leve på. Begge delemner vil forholde seg til kristen tradisjon samt relevante innsikter fra andre religioner og livssyn som finnes i vår kulturkontekst.
Delemne A: Samtidsteologi (6 stp)
Vår samtid byr på stadig nye utfordringer; massemigrasjon, klimakrise, kunstig intelligens, nyimperialisme, hypermoderne krigføring, autoritær populisme, sosial fragmentering og mye annet. Å møte slike utfordringer på en konstruktiv måte krever både dyp refleksjon og praktisk handling. Dette emnet skal gjøre studenter kjent med ressurser som kristen teologi kan ta i bruk når den konfronteres med samtidsutfordringer. Dette innebærer å mobilisere alle systematiske teologiske disipliner. Både dogmatikk, etikk og religionsfilosofi bidrar sammen med hermeneutiske refleksjoner til å utvikle innsiktene emnet har som målsetting å bidra til. Eksakt hvilken ny utfordring som gjøres til tema i undervisningen kan variere fra semester til semester.
Delemne B: Religionsfilosofi (4 stp)
Denne delen av emnet skal gi en grunnleggende innføring i sentrale religionsfilosofiske emner. Emnet diskuterer hvordan ulike filosofiske verktøy kan gi oss ressurser til å arbeide med spørsmål knyttet til gudstro og religionskritikk.
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- Ha godkjent frammøte (minst 60 %) i undervisningen eller delta i en samtale med faglærer om sentrale elementer i emnet.
- levere og få godkjent utkast til semesteroppgave med utgangspunkt i emnets pensum. Tema avtales med faglærer. Utkastet skal inneholde en fullt utskrevet innledning med problemstilling, omtale av materiale og framgangsmåte, og disposisjon.
- Delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet har individuell skriftlig oppgave (2800-4000 ord), og muntlig eksamen som eksamensform. Studenten kan selv velge tema for oppgaven innenfor rammen av det overordnede tema som tas opp i det aktuelle semesteret, mens muntlig prøve tar utgangspunkt i hele pensum. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av oppgave (50%) og muntlig prøving (50%).
Eksamensdatoer
- Innleveringsdato:
- 20. november 2024
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Trekkfrist:
- 1. november 2024
- Kunngjøringsdato:
- 11. desember 2024
Individuell skriftlig oppgave - Ordinær eksamen
- Eksamensdato:
- 13. desember 2024
- Trekkfrist:
- 1. november 2024
Muntlig dag 1 - Ordinær eksamen
- Innleveringsdato:
- 20. januar 2025
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Trekkfrist:
- 5. januar 2025
- Kunngjøringsdato:
- 3. februar 2025
Individuell skriftlig oppgave - Ny/utsatt eksamen NB! Egne tilgangsregler
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter fullført emne
Delemne A (6 stp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- kunnskap om en viktig ny samfunnsutfordring i vår samtid.
- god kunnskap om ulike teologiske responser på en ny samtidsutfordring.
- god forståelse for hvordan ulike systematisk teologiske arbeidsformer kan anvendes i møte med en ny samtidsutfordring.
- forståelse for de hermeneutiske betingelsene for teologisk arbeid med samtidsteologi.
FERDIGHETER
Studenten kan:
- drøfte på hvilken måte systematiske-teologiske arbeidsformer gir grunnlag for teologisk refleksjon i møte med en ny samtidsutfordring
- skrive på en måte der teologien er i samtale med andre relevante fagfelt, som samfunnsvitenskap, naturvitenskap og humaniora.
- bruke empirisk kunnskap til å utvikle teologiske posisjoner og vurderinger
- skrive en akademisk oppgave som på en ryddig måte bruker relevante kilder med referanser og fotnoter
Delemne B (4 stp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- kunnskap om ulike forståelser av forholdet mellom tro og fornuft, forskjellige former for religionskritikk, ulike måter å forholde seg til teodicéproblemet og argumenter for/mot Guds eksistens.
- kunnskap om ulike måter å drive religionsfilosofi på.
FERDIGHETER
Studenten kan:
- bruke religionsfilosofiske verktøy til å analysere en religionsfilosofisk problemstilling.
- drøfte ulike forståelser av forholdet mellom tro og fornuft, forskjellige former for religionskritikk, ulike måter å forholde seg til teodicéproblemet og argumenter for/mot Guds eksistens
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.