- Emnekode: TEOL8580
- Studiepoeng: 30
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Pastoral lederutvikling TEOL8580
Pastoral lederutvikling (PLU) har som mål å dyktiggjøre prester til ledelse og sikter mot prester som ønsker å utvikle kompetanse innen ledelse, inklusive proster og sokneprester med formalisert ledelsesansvar. Kunnskapsutviklingen skjer i en gjensidig utvikling mellom innsikter fra nyere forskning, deltakernes praksiserfaringer og felles refleksjon. Det teoretiske tilfanget vil bestå av psykologisk teori og forskning rettet inn mot den verdibaserte organisasjonen med vekt på emosjonenes betydning i ulike typer ledelsessituasjoner; teorier omkring organisatorisk kompleksitet, samhandling og ledelsespraksiser; og teologiske og organisatoriske perspektiv på ledelse i folkekirkekonteksten. Ved å belyse ulike sider av ledelse som praksis, vil kurset gi økt kompetanse innen organisasjon, kommunikasjon og ledelse. Særlig oppmerksomhet vil vies mot det å fremme god samhandling og tilbakemeldingskultur, å forstå ledelse som en aktivitet forbundet med egen historie og tro, og å utøve fremtidsledelse i møte endringsprosesser i kirke og samfunn.
Arbeidsform og struktur: Emnet går over tre semestre og omfatter tre kurssamlinger på henholdsvis fire, fem og fire dager. Undervisningsformer vil være forelesninger, erfaringsutveksling, gruppearbeid, litteraturstudium og skriftlige arbeid. Det kreves at studenten forbereder seg til kurssamlinger gjennom lesning av oppsatt litteratur, og ved å utarbeide refleksjonsnotat med beskrivelse av spesifikke ledelsesutfordringer som vil danne grunnlag for felles refleksjon under kurssamlingene.
Forkunnskapskrav: Mastergrad i teologi og minimum to års praksis fra kirkelig tjeneste.
Dette emnet tilbys uregelmessig. Ta kontakt med student@mf.no for mer informasjon.
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- delta på oppsatte kurssamlinger
- få godkjent tre refleksjonsnotat på 1200-1400 ord
- få godkjent litteraturnotat på 1200-1400 ord
- få godkjent en selvstendig faglig oppgave på 6000-8000 ord som leveres til tredje samling
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybeevalueres i det aktuelle semesteret.
- Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet vurderes med avsluttende godkjenning av gjennomførte studiekrav. Emnet vurderes til bestått/ikke bestått.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har:
- inngående kunnskap om praksisteori anvendt på komplekse organisasjoner og dets praksiser
- inngående kunnskap om psykologiske teorier som belyser emosjonenes betydning i organisasjoner og for ledelse
- god kunnskap om verdibasert og relasjonell ledelse og organisasjonskultur
- god kunnskap om ekklesiologiske og organisatoriske premisser for utforming av lederroller med særlig henblikk på Den norske kirke som folkekirke.
FERDIGHETER
Studenten kan:
- redegjøre for emnets teoretiske perspektiv og anvende faglige begrep og verktøy i skriftlig fremstilling på en selvstendig måte
- analysere konkrete ledelsesutfordringer og organisatoriske problemstillinger i lys av emnets teoretiske perspektiver
- reflektere omkring sin rolle som leder i spenningsfeltet mellom egen personlighet, egen tro og de relasjonelle og organisatoriske sammenhengene i egen tjeneste.