På Tiurleiken skole på Romsås møter vi en engasjert og blid lektor. Marcus Sosseh Enerhaugen (26), har alltid hatt et ønske om å gjøre en forskjell. Etter å ha fullført sin lektorutdanning ved MF vitenskapelig høyskole, har han vendt tilbake til sitt gamle nabolag – og sin gamle skole – for å inspirere nye generasjoner.

– Det jeg liker best med jobben min, er å være i klasserommet og undervise. Hver dag jobber jeg for å være en god klasseleder, og det å kunne påvirke livet til barn og ungdom på en positiv måte er utrolig givende. Jeg vil ikke bare gjøre dem til gode elever, men også til gode borgere i samfunnet, forteller Marcus.

En verdifull studietid

Jeg vil ikke bare gjøre dem til gode elever, men også til gode borgere i samfunnet.

Marcus Sosseh Enerhaugen

Marcus ser tilbake på studietiden ved MF med gode minner. Han trekker frem det tette studiemiljøet og den nære oppfølgingen fra foreleser og lærerne som viktige faktorer for hans faglige utvikling.

– Forholdet til lærerne på MF var tettere enn det jeg tror er vanlig på mange andre høyskoler. Fordi MF er en mindre institusjon, er du mye i klasseromsituasjoner og får en nærere relasjon til foreleserne. De var alltid tilgjengelige for spørsmål og veiledning, noe som gjorde studietiden mye enklere og mer givende, sier han.

Marcus trives godt med å jobbe som lærer på sin gamle barneskole. Foto: Veronica Rønning.

I løpet av studietiden jobbet Marcus som vikarlærer og assistent ved Tiurleiken skole, noe som ga ham verdifull erfaring før han tok steget inn i yrket som lektor. Gjennom praksis fikk han også prøve seg på ulike skoler i Oslo, en erfaring han satte stor pris på.

– Det var utrolig lærerikt å se hvordan forskjellige skoler jobbet. Jeg kunne ta med meg de beste ideene fra hver skole og bruke dem i min egen undervisning, forteller han.

Råd til fremtidige lærere

For Marcus har veien til læreryrket vært både spennende og utfordrende, og han har et klart råd til kommende lærerstudenter:

– Mitt beste tips er å sette seg i situasjoner der du må være i ulike sosiale sammenhenger og ta ansvar. Lærerhverdagen byr på stadig nye utfordringer, og jo mer du trener på å håndtere forskjellige situasjoner, desto bedre forberedt vil du være.

Mann som sitter på en pult inne i et klasserom.
Marcus jobber hver dag for å bli en god klasseleder. Foto: Veronica Rønning.

Vil du også bli lærer?

Lektorprogram i KRLE / Religion og etikk og samfunnsfag Lærer foran tavle i klasserom

Lektorprogram i KRLE / Religion og etikk og samfunnsfag

  • Varighet: 5 år
  • 300 studiepoeng
  • Oppstart: Høst

Praktisk-pedagogisk utdanning Lærerstudent i samtale med elever i klasserommet

Praktisk-pedagogisk utdanning

  • Varighet: 1 år
  • 60 studiepoeng
  • Oppstart: Høst