- Varighet: 5 år
- Studiepoeng: 300
- Språk: Norsk
Lektorprogram i KRLE / Religion og etikk og samfunnsfag
Liker du å jobbe med ungdom? Vil du gjøre en forskjell? Har du lyst til å bli en inspirerende lektor i religion og samfunnsfag?
Som lektorstudent på MF blir du en del av vårt anerkjente religions- og samfunnsvitenskapelige miljø. Her møter du dyktige lærere som brenner for faget sitt.
I utdanningen er vi særlig opptatt av å utvikle lærere med sterk kunnskap og kompetanse på verdidimensjonen i utdanningen, knyttet til likeverd, menneskeverd og demokrati i et fagdidaktisk og profesjonsetisk perspektiv. Fagkombinasjonen religion og samfunn gjør at vi kan gå i dybden på temaer som mangfold, dannelse og diskriminering. Dette gir lektorprogrammet ved MF en unik komponent.
Utdanningen gir undervisningskompetanse i KRLE / Religion og etikk og samfunnsfag i grunnskolen og i videregående skole og er rettet undervisning på trinn 8-13. Fordypningsdelen av programmet er knyttet til fagområdet KRLE / Religion og etikk. Praksis i skolen er en integrert del av utdanningen.
Ekstraordinært opptak til ledige studieplasser starter 20. juli
MF har fått innvilget unntak fra enkelte opptakskrav på lektorprogrammet. Fra og med 20. juli vil det være mulig å søke opptak med generell studiekompetanse, minimum karakteren 3 i norsk, og 35 skolepoeng. Du søker via Søknadsweb.
Lektorprogrammet er omfattet av skikkethetsvurdering. Ved oppstart inviteres alle nye studenter til et møte om hva dette innebærer. Les mer om skikkethetsvurdering her.
Historier
Søknad og opptakskrav
Oppstart høst.
Du søker gjennom Samordna opptak. Søknadsfristen er 15.april.
Opptakskrav
Krav om generell studiekompetanse. Det er to alternative måter å dekke opptakskravet på.
Du må enten dokumentere:
eller
Du dekker også karakterkravet i matematikk hvis du har bestått ett av følgende programfag: S1, S2, R1 eller R2.
Politiattest må fremlegges i forbindelse med opptak.
Eventuell innpassing av tidligere studier fra MF eller fra andre institusjoner gjøres etter opptak.
Antall plasser
Oppbygning
|
Beskrivelse av programmet
Faglig organisering
For informasjon om organisering av de innledende årsstudiene i religion og samfunnsfag, se programbeskrivelser for disse.
Organiseringen av studiet legger opp til varierte arbeidsformer, som skal stimulere til læring og selvstendig faglig refleksjon. Arbeidsmåtene veksler mellom ulike former for undervisning, profesjonssamlinger, selvstudium, gruppearbeid, oppgaveskriving, deltakelse på ekskursjoner, observasjonspraksis, veiledet praksis m.m. Studentene anbefales å danne kollokviegrupper/arbeidsgrupper der de kan drøfte fagstoff, gi hverandre respons på oppgaveutkast osv.
Forelesningene skal gi studentene god kunnskap om vitenskapsfagene som ligger til grunn for skolefagene KRLE/religion og etikk og samfunnsfag, og kunnskap om forholdet mellom vitenskapsfag og skolefag.
Seminarundervisningen skal gi trening i å sammenholde vitenskapsfag og skolefag, god kunnskap om didaktiske forutsetninger og arbeidsmåter i skolefagene og trening i å treffe reflekterte valg i egen undervisningspraksis.
Profesjonssamlingene skal gi kunnskap om læreryrket og norsk skole som ikke er fagspesifikk for KRLE/religion og etikk og samfunnsfag.
Praksiskomponentene i programmet (inkludert PPU) består av 100 dager veiledet, variert og vurdert praksis. Hoveddelen av praksisstudiet fordeles mellom grunn- og videregående skole. Praksisdelen skal bidra til at studentene utvikler evnen til å utforske, reflektere over og utvikle egen profesjonsutøvelse.
De ulike emnene har ulike vurderingsformer/eksamensformer. Disse tar sikte på å prøve studentenes evne til å gjøre rede for relevant fagstoff på en oversiktlig og selvstendig måte, og til å bruke fagstoffet til å drøfte faglige og didaktiske problemstillinger. I de fleste emnene brukes en karakterskala fra A (best) til F (dårligst). Studenter som får F, har ikke bestått. Studentene oppfordres til å gjøre seg kjent med kriteriene for de ulike karakterene.
Beskrivelse av programoppbygging
De to grunnleggende komponentene i utdanningen er årsstudiene i religion og samfunnsfag. I årsstudiet i religion inngår også examen philosophicum. Til sammen utgjør disse grunnstudiene fire semestre.
Årsstudiene suppleres med fordypningsemner over to semestre, ett semester på bachelornivå der også bacheloroppgave (10 studiepoeng) inngår, og ett semester på masternivå. Det er valgfritt om man velger et religionsfaglig, samfunnsfaglig eller tverrfaglig tema for bacheloroppgaven.
I 6. og 7. semester tar studentene den praktisk-pedagogiske utdanningen (PPU). Praksis utgjør 12 uker av det ettårige programmet.
I masterdelen inngår fordypningsemner i KRLE/religion og etikk, profesjonsfag PPU1020 (7. semester), metodekurs (8. semester), og masteravhandling (9. og 10. semester).
Masteroppgaven
Masteroppgaven i 9. og 10. semester (45 studiepoeng) skrives innenfor fagområdet KRLE/religion og etikk. Arbeidet med oppgaven skjer under veiledning.
En student må normalt ha bestått emner tilsvarende 40 studiepoeng på masternivå, inkludert metodeemnet, før oppmelding til masteroppgaven.
Alle emner som inngår i graden, skal normalt være bestått før masteroppgaven leveres.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap innenfor KRLE/religion og etikk og samfunnsfag og spesialisert innsikt i et profesjonsrelevant fagområde
- har inngående kunnskap om relevant forskningslitteratur, vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål
- har kunnskap om utviklingen av skolen som organisasjon og fagene som skole-, kultur-, og forskningsfag og bred forståelse av skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har særskilt kunnskap om demokrati og medborgerskap i KRLE/religion og etikk og samfunnsfag
- har inngående kunnskap om gjeldende lov- og planverk, og kan anvende denne på måter som er relevante for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan orientere seg i faglitteratur og analysere og forholde seg kritisk til faglitteratur og andre informasjonskilder
- kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere faglige resonnementer på ulike områder
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til å identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, og planlegge og lede undervisning på ulike læringsarenaer som bidrar til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmetoder, relevante metoder fra forskning og faglig utviklingsarbeid til å differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan benytte digitale verktøy i planlegging, undervisning og kommunikasjon samt veilede elever i deres digitale hverdag
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
- kan identifisere særskilte behov hos elever, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til elevens beste
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan delta aktivt i skolens dannende virksomhet
- kan bidra til innovasjonsprosesser og nytenkning, gjennomføre profesjonsrettet faglig utviklingsarbeid og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv kan involveres i opplæringen
- kan formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen på et faglig avansert nivå
- kan opptre profesjonelt og kritisk reflektere over og analysere faglige, profesjonsetiske, forskningsetiske og utdanningspolitiske spørsmål og problemstillinger
- kan med selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til kollegers og skolens faglige og organisatoriske utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med kolleger og aktører som er relevante for skoleverket
Utveksling
MF har utvekslingsavtaler med flere partneruniversiteter. Du kan finne mer informasjon om utvekslingsmulighetene til ditt studieprogram på våre sider om utveksling.
Et studieopplegg i utlandet må planlegges i god tid, start gjerne et år før du planlegger å dra.
Lektorstudenter som ønsker et studieopphold i utlandet, anbefales å legge dette til 4. og 5. semester.
Det er også mulig å ta praksis i utlandet i de lengre praksisperiodene (seks uker eller mer), da MF har avtaler om praksisutveksling ved noen norske skoler i utlandet
Videre studier og karrieremuligheter
Lektorprogrammets primære siktemål er å utdanne lærere til undervisning i KRLE / Religion og etikk og samfunnsfag på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående skole. Kandidatene vil også kunne være aktuelle for andre yrker og funksjoner i skolesektoren, og i øvrige samfunnssektorer der kunnskap om forholdet mellom religion, skole og samfunn er viktig.