- Emnekode: K5710
- Studiepoeng: 15
- Semester: Vår
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Bibel og formidling med masterarbeid K5710
Emnet inngår i Erfaringsbasert master i kirkelig undervisning og tilbys annethvert vårsemester, første gang våren 2020. Det er obligatorisk oppmøte på tre studiesamlinger (hver av disse på 2-3 dager).
Emnet gir fordypet kjennskap til sjangere og sentral tematikk i Bibelen og evne til å reflektere over hermeneutiske spørsmål knyttet til lesing og formidling av bibeltekster. Emnet består av to delemner: A: Tekster og tekstlesning (10 stp) og B: Bibelen i kirkelig undervisning (5 stp).
I en mastergrad skal det inngå et selvstendig arbeid på minimum 30 studiepoeng. Den individuelle skriftlige oppgaven som skrives underveis og leveres til avsluttende vurdering i dette emnet, inngår som en del av den totale masterskrivingen på studieprogrammet med 5 studiepoeng.
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten
- være til stede minst 75 % på studiesamlingene
- få godkjent en skriftlig presentasjon (1000-1500 ord) av en utvalgt del av emnelitteraturen
- få godkjent et utkast (500-1000 ord) til den individuelle skriftlige oppgaven som skal leveres til avsluttende vurdering ved slutten av semesteret. Utkastet skal inneholde begrunnelse for temavalget, problemstilling, forslag til disposisjon og litteraturliste
- gi forberedt muntlig respons på en medstudents utkast til faglig oppgave
- få godkjent en kortoppgave (1500-2000 ord), levert innen en fastsatt frist
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet har individuell skriftlig oppgave (3000-3500 ord) som vurderingsform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av den faglige oppgaven.
Læringsutbytte
DELEMNE A: TEKSTER OG TEKSTLESNING (10 stp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- god kunnskap om Bibelens oppbygning og innhold
- inngående kunnskap om hermeneutiske spørsmål knyttet til lesing av tekster
- god kunnskap om ulike bibelsyn og aktuelle tolkningsperspektiver på bibeltekster, inkludert interseksjonelle, konfesjonelle og økoteologiske perspektiver
- kunnskap om ulike metoder i arbeid med bibeltekster
- god kunnskap om jødisk og gresk-romersk kultur som bakgrunn og kontekst for tekster i Det nye testamentet
- kunnskap om barn, barndom og kjønn i tidligkristen tid
- inngående kunnskap om utvalgte fortellingstekster i Første Mosebok, Andre Mosebok og evangeliene
- kjennskap til utvalgte profettekster, salmer, tekster fra Apostlenes gjerninger og brevtekster
- kunnskap om resepsjonshistorien til bibelske tekster og til parallellfortellinger i jødisk, kristen og muslimsk tradisjon
FERDIGHETER
Studenten kan:
- reflektere over enkeltteksters plass i Bibelen som helhet
- reflektere over hermeneutiske spørsmål knyttet til tolkning av bibeltekster og det at tekstlesning alltid skjer ut fra gitte ståsted og forutsetninger
- bruke kunnskap om skrifter, sjangere og sosialhistorie i tolkning av utvalgte bibeltekster
DELEMNE B: BIBELEN I KIRKELIG UNDERVISNING (5 stp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- inngående kunnskap om hermeneutiske og didaktiske problemstillinger knyttet til formidling av bibeltekster
- kunnskap om pågående arbeid med ny plan for trosopplæring i Den norske kirke
FERDIGHETER
Studenten kan:
- utforme faglig reflekterte undervisningsopplegg om bibeltekster / bibelske tema
- reflektere over muligheter og utfordringer knyttet til å preke over bibeltekster
- reflektere over forholdet mellom forkynnelse og undervisning i kirkelig trosopplæring
- reflektere kritisk over hvilke bibeltekster som brukes i kirkelig trosopplæring, og hvordan disse brukes
- reflektere over Bibelen som en ressurs for livstolkning og livsmestring og i etisk refleksjon
- vurdere kritisk utvalget og gjenfortellingen av bibeltekster i barnebibler og annet ressursmateriale
- reflektere over problemstillinger knyttet til skole-kirke-samarbeid
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.