- Course code: K5710
- Credits: 15
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Bible and Communication with Thesis Work K5710
Emnet inngår i Erfaringsbasert master i kirkelig undervisning og tilbys annethvert vårsemester (i partallsår). Det er obligatorisk oppmøte på tre studiesamlinger (hver av disse på tre dager).
Emnet gir fordypet kjennskap til sjangere og sentral tematikk i Bibelen og evne til å reflektere over hermeneutiske spørsmål knyttet til lesing og formidling av bibeltekster. Emnet består av to delemner: A: Tekster og tekstlesning (10 stp) og B: Bibelen i kirkelig undervisning (5 stp).
I en mastergrad skal det inngå et selvstendig arbeid på minimum 30 studiepoeng. Den individuelle skriftlige oppgaven som skrives underveis og leveres til avsluttende vurdering i dette emnet, inngår som en del av den totale masterskrivingen på studieprogrammet med 5 studiepoeng.
About the study
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten
- være til stede i minst 75 % av undervisningen
- få godkjent en skriftlig presentasjon (1000-1500 ord) av en selvvalgt del av emnelitteraturen. Presentasjonen skal deles med medstudenter i Canvas
- få godkjent et utkast (minimum 1500 ord) til den individuelle skriftlige oppgaven som skal leveres til avsluttende vurdering ved slutten av semesteret
- gi forberedt muntlig respons på en medstudents utkast til faglig oppgave
- få godkjent en kortoppgave (1500-2000 ord), levert innen en fastsatt frist
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke levere inn den individuelle oppgaven til avsluttende vurdering. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai.
Final assessment/Exam
Emnet har individuell skriftlig oppgave (3000-3500 ord) som vurderingsform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av den faglige oppgaven.
Learning outcome
DELEMNE A: TEKSTER OG TEKSTLESNING (10 stp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- god kunnskap om Bibelens oppbygning og innhold
- inngående kunnskap om hermeneutiske spørsmål knyttet til lesing av tekster
- god kunnskap om ulike bibelsyn og aktuelle tolkningsperspektiver på bibeltekster, inkludert interseksjonelle, konfesjonelle og økoteologiske perspektiver
- kunnskap om ulike metoder i arbeid med bibeltekster
- god kunnskap om jødisk og gresk-romersk kultur som bakgrunn og kontekst for tekster i Det nye testamentet
- kunnskap om barn, barndom og kjønn i tidligkristen tid
- inngående kunnskap om utvalgte fortellingstekster i Første Mosebok, Andre Mosebok og evangeliene
- kjennskap til utvalgte profettekster, salmer, tekster fra Apostlenes gjerninger og brevtekster
- kunnskap om resepsjonshistorien til utvalgte bibeltekster og til parallellfortellinger i jødisk, kristen og muslimsk tradisjon
FERDIGHETER
Studenten kan:
- reflektere over enkeltteksters plass i Bibelen som helhet
- reflektere over hermeneutiske spørsmål knyttet til tolkning av bibeltekster og det at tekstlesning alltid skjer ut fra gitte ståsted og forutsetninger
- bruke kunnskap om skrifter, sjangere og sosialhistorie i tolkning av utvalgte bibeltekster
DELEMNE B: BIBELEN I KIRKELIG UNDERVISNING (5 stp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- inngående kunnskap om hermeneutiske og didaktiske problemstillinger knyttet til formidling av bibeltekster
- kunnskap om Den norske kirkes Plan for kirkelig undervisning og læring og utviklingen i feltet kirkelig undervisning og læring frem mot denne planen
- kunnskap om problemstilllinger knyttet til skole-kirke-samarbeid
FERDIGHETER
Studenten kan:
- utforme faglig reflekterte undervisningsopplegg om bibeltekster / bibelske tema for ulike målgrupper
- reflektere over hvordan bibelopplegg kan legge til rette for likeverdig deltakelse og medvirkning
- reflektere over muligheter og utfordringer knyttet til å preke over bibeltekster
- reflektere over forholdet mellom forkynnelse og undervisning i kirkelig trosopplæring
- reflektere kritisk over hvilke bibeltekster som brukes i kirkelig trosopplæring, og hvordan disse brukes
- reflektere over Bibelen som en ressurs for livstolkning og livsmestring og i etisk refleksjon
- vurdere kritisk utvalget og gjenfortellingen av bibeltekster i barnebibler og annet ressursmateriale
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.