- Course code: K5710
- Credits: 15
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Bible and Communication, including work on the Master's Thesis K5710
Emnet inngår i Erfaringsbasert master i kirkelig undervisning og tilbys annethvert vårsemester, første gang våren 2020. Det er obligatorisk oppmøte på tre studiesamlinger (hver av disse på 2-3 dager).
Emnet gir fordypet kjennskap til sjangere og sentral tematikk i Bibelen og evne til å reflektere over hermeneutiske spørsmål knyttet til lesing og formidling av bibeltekster. Emnet består av to delemner: A: Tekster og tekstlesning (10 stp) og B: Bibelen i kirkelig undervisning (5 stp).
I en mastergrad skal det inngå et selvstendig arbeid på minimum 30 studiepoeng. Den individuelle skriftlige oppgaven som skrives underveis og leveres til avsluttende vurdering i dette emnet, inngår som en del av den totale masterskrivingen på studieprogrammet med 5 studiepoeng.
About the study
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten
- være til stede minst 75 % på studiesamlingene
- få godkjent en skriftlig presentasjon (1000-1500 ord) av en utvalgt del av emnelitteraturen
- få godkjent et utkast (500-1000 ord) til den individuelle skriftlige oppgaven som skal leveres til avsluttende vurdering ved slutten av semesteret. Utkastet skal inneholde begrunnelse for temavalget, problemstilling, forslag til disposisjon og litteraturliste
- gi forberedt muntlig respons på en medstudents utkast til faglig oppgave
- få godkjent en kortoppgave (1500-2000 ord), levert innen en fastsatt frist
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai.
Final assessment/Exam
Emnet har individuell skriftlig oppgave (3000-3500 ord) som vurderingsform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av den faglige oppgaven.
Learning outcome
DELEMNE A: TEKSTER OG TEKSTLESNING (10 stp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- god kunnskap om Bibelens oppbygning og innhold
- inngående kunnskap om hermeneutiske spørsmål knyttet til lesing av tekster
- god kunnskap om ulike bibelsyn og aktuelle tolkningsperspektiver på bibeltekster, inkludert interseksjonelle, konfesjonelle og økoteologiske perspektiver
- kunnskap om ulike metoder i arbeid med bibeltekster
- god kunnskap om jødisk og gresk-romersk kultur som bakgrunn og kontekst for tekster i Det nye testamentet
- kunnskap om barn, barndom og kjønn i tidligkristen tid
- inngående kunnskap om utvalgte fortellingstekster i Første Mosebok, Andre Mosebok og evangeliene
- kjennskap til utvalgte profettekster, salmer, tekster fra Apostlenes gjerninger og brevtekster
- kunnskap om resepsjonshistorien til bibelske tekster og til parallellfortellinger i jødisk, kristen og muslimsk tradisjon
FERDIGHETER
Studenten kan:
- reflektere over enkeltteksters plass i Bibelen som helhet
- reflektere over hermeneutiske spørsmål knyttet til tolkning av bibeltekster og det at tekstlesning alltid skjer ut fra gitte ståsted og forutsetninger
- bruke kunnskap om skrifter, sjangere og sosialhistorie i tolkning av utvalgte bibeltekster
DELEMNE B: BIBELEN I KIRKELIG UNDERVISNING (5 stp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- inngående kunnskap om hermeneutiske og didaktiske problemstillinger knyttet til formidling av bibeltekster
- kunnskap om pågående arbeid med ny plan for trosopplæring i Den norske kirke
FERDIGHETER
Studenten kan:
- utforme faglig reflekterte undervisningsopplegg om bibeltekster / bibelske tema
- reflektere over muligheter og utfordringer knyttet til å preke over bibeltekster
- reflektere over forholdet mellom forkynnelse og undervisning i kirkelig trosopplæring
- reflektere kritisk over hvilke bibeltekster som brukes i kirkelig trosopplæring, og hvordan disse brukes
- reflektere over Bibelen som en ressurs for livstolkning og livsmestring og i etisk refleksjon
- vurdere kritisk utvalget og gjenfortellingen av bibeltekster i barnebibler og annet ressursmateriale
- reflektere over problemstillinger knyttet til skole-kirke-samarbeid
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.