- Emnekode: MET5030
- Studiepoeng: 10
- Språk: Engelsk
Studieprogramtilhørighet:
Teologi, metode og forskningsdesign MET5030
Metodemangfoldet i teologi åpner for et stort spenn når det gjelder tilnærming i masteroppgavene, både innenfor de historiske, systematiske-teologiske og praktisk-teologiske disiplinene. En god del teologisk arbeid gjennomføres dessuten i en interdisiplinær sammenheng. Ulike oppgaver fordrer også forskjellige forskningsetiske problemstillinger, og ulike metoder krever ulikt design. Dette emnet har som mål å hjelpe studenter til valg av teologisk fagdisiplin, metode, og design for sin mastergradsoppgave.
Emnet undervises på engelsk ved behov.
Delemne A: Valg av disiplin og metode (1 stp)
Dette delemnet har som mål å hjelpe studentene til å foreta et informert valg av disiplin og metode for en masteroppgave.
Delemne B: Forskningsdesign og disiplinspesifikk metode (9 stp.)
Delemne B har som mål å gi fordypning i disiplinspesifikke metoder som er relevant for den konkrete masteroppgaven. Studentene deltar i undervisningen i Delemne B som organiseres av den relevante fagseksjonen, basert på disiplinen som ble valgt i Delemne A.
Studentene skal gjøres i stand til å utvikle en prosjektbeskrivelse for en masteroppgave. Det handler om å se sammenhengen mellom problemstilling, materiale, teori, metode og forskningsdesign. Studentene skal formulerer et forskningsspørsmål, begrunne og avgrense materiale og valg av metode, velge litteratur, samt lage utkast til disposisjon for en masteroppgave.
Arbeidsformer og organisering
-søkekurs
-seminar
-selvstudium
Delemne A: Valg av disiplin og metode: Oppstartsuke
-Introduksjonstime
-Skriving av studentnotat om «mine avhandlingsideer» (maks 500 ord)
-Heldagsseminar: GT, NT, KH, ST, PT
-Revidering av studentnotat
-Studentpresentasjon: «Dette har jeg landet på» (3-5 minutt) + oppsummerende panel
Studiekrav
Studiekrav delemne A:
- Studentnotat om «mine avhandlingsideer» (maks 500 ord) som presenteres innledningsvis og revideres mot slutten av oppstartsuken,
- Studentpresentasjon: «Dette har jeg landet på» (3-5 minutt) på siste dag av oppstartsuken
- 100% oppmøtekrav i oppstartsuken
Studiekrav delemne B:
- gjennomføre obligatorisk søkekurs
- levere digital veilederkontrakt
- delta i seminarundervisningen og læringsoppgavene som det legges opp til i den disiplinen/fagseksjonen som studenten har valgt
- levere og få godkjent en prosjektbeskrivelse (2500-3500 ord) som skal inneholde følgende momenter: 1) Presentasjon av tema, forskningsspørsmål samt en kort diskusjon om hvorfor dette bør studeres; 2) Materiale, inkludert avgrensning og begrunnelse for materialvalget 3) Metode; 4) Foreløpig disposisjon av oppgaven. 5) Kort kommentert bibliografi som viser hvordan den metoderelevante litteraturen skal anvendes i masteroppgaven.
- delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret.
Hvis det settes opp flere søkekurs i løpet av semesteret, vil det bli påmelding til kursene via Canvas.
For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Avsluttende vurdering/eksamen
Avsluttende vurdering
Emnet vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til "bestått" / "ikke bestått".
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke få avsluttende vurdering i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Læringsutbytte
Læringsutbytte delemne A
KUNNSKAP
Studenten har
- kunnskap om ulike forskningsmetoder innenfor de aktuelle disiplinene og deres muligheter og begrensninger
- kunnskap om sammenhengene mellom forskningsspørsmål, forskningsmetoder, og forskningsdesign
FERDIGHETER
Studenten kan
- formulere forskningsspørsmål og forskningsmetode
Læringsutbytte delemne B
KUNNSKAP
Studenten har
- inngående kunnskap om den metodiske diskursen masteroppgaven inngår i
FERDIGHETER
Studenten kan
- reflektere over hvilken relevans metodiske og teoretiske spørsmål har i arbeid med aktuelle teologiske problemstillinger
- identifisere og kritisk diskutere forskningsspørsmål, forskningsmetoder og teoretiske perspektiv for ens egen masteroppgave
- kritisk reflektere over forskningsetisk problemstillinger knyttet til masteroppgaven
- utvikle en prosjektbeskrivelse for gjennomføring av en masteroppgave
Overlappende emner
MET5030 overlapper totalt med MET5010, MET5020, MET5115, MET5215, MET5290 og MET5310. En slik faglig overlapping medfører at:
- Studenter som har MET5010 fra før, vil få 0 poeng uttelling for MET5030 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har MET5020 fra før, vil få 0 poeng uttelling for MET5030 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har MET5115 fra før, vil få 0 poeng uttelling for MET5030 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har MET5215 fra før, vil få 0 poeng uttelling for MET5030 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har MET5310 fra før, vil få 0 poeng uttelling for MET5030 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har MET5290 fra før, vil få 0 poeng uttelling for MET5030 på karakterutskriften eller vitnemålet.