- Emnekode: PED1010
- Studiepoeng: 10
- Semester: Vår
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Pedagogikk og didaktikk PED1010
Pedagogikk og didaktikk er et kjerneemne i Lektorprogrammet og inngår i det første studieåret. Emnet tas sammen med praksisemnet PRA1002 Praksis i Lektorprogrammet, som inkluderer 10 dagers praksis i skolen. PED1010 gir en grunnleggende innføring i pedagogikk og allmenn didaktikk, og en innføring i fagdidaktikk relatert til Lektorprogrammets fagprofil. Fagdidaktikken vil særlig fokusere på religions- og livssynsdidaktikk, med vekt på KRLE-faget i grunnskolen og religion- og etikkfaget i videregående skole. Emnet skal gi studentene verktøy til å kunne reflektere over pedagogiske og didaktiske spørsmål knyttet til undervisning og over lærerens profesjonelle identitetsdannelse. Det er knyttet obligatorisk seminarundervisning til emnet. Denne seminarundervisningen fokuserer på undervisningsplanlegging og praktisk gjennomføring av planlagt undervisning.Kombinasjonen av forelesninger og seminarundervisning legger spesielt til rette for at studentene får muligheten til å reflektere over relasjonen mellom teori og praksis tidlig i sin lektorutdanning.
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten
- møte opp og delta (minst 75 %) i forelesninger
- møte opp og delta (minst 75 %) i seminarundervisning
- få godkjent en podcast (i gruppe) som presenterer en sentral pedagog og didaktiske implikasjoner av pedagogens syn
- bidra i vurdering av egen og medstudenters podcast
- få godkjent et undervisningsopplegg om et valgfritt tema innenfor fagene KRLE/religion og etikk. Opplegget skal leveres gruppevis i Canvas og gjennomføres i seminargruppeundervisningen.
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen 1. mai.
Avsluttende vurdering/eksamen
Emnet har gruppepodcast (teller 40 %) kombinert med en skriftlig skoleeksamen (4 timer, teller 60 %) som eksamensform. Det gis én samlet karakter (A-F) i emnet. For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Eksamensdatoer
- Innleveringsdato:
- 15. mars 2024
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Trekkfrist:
- 1. mars 2024
- Kunngjøringsdato:
- 5. april 2024
Gruppeoppgave podkast - Ordinær
- Eksamensdato:
- 24. mai 2024
- Starttidspunkt:
- 09:00
- Varighet:
- 4 timer
- Trekkfrist:
- 1. mai 2024
- Kunngjøringsdato:
- 14. juni 2024
Skriftlig skoleeksamen - Ordinær
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har:
- god kunnskap om grunnleggende pedagogiske problemstillinger
- god kunnskap om de sentrale pedagogiske prosessene oppdragelse, undervisning, læring, utvikling og danning
- god kunnskap om ulike læringsteorier
- god kunnskap om didaktisk teori, allmenndidaktikk og fagdidaktikk
- god kunnskap om KRLE-faget og religion- og etikkfaget i skolen
- kunnskap om opplæringsloven og Læreplanverket
- kunnskap om klasseledelse og læringsmiljø
- kjennskap til aktuelle pedagogiske og skolerelaterte temaer
FERDIGHETER
Studenten kan:
- sammenligne og drøfte ulike læringsteorier
- reflektere over forholdet mellom pedagogisk teori og praksis
- reflektere over allmenne og fagdidaktiske problemstillinger knyttet til planlegging av, tilrettelegging for og evaluering av læringsforløp i KRLE/religion og etikk
- reflektere over lærer- og elevrollen
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.