- Course code: PED1010
- Credits: 10
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Education and Didactics PED1010
Pedagogikk og didaktikk (PED1010) er et kjerneemne i Lektorprogrammet og inngår i det første studieåret. Emnet tas sammen med praksisemnet PRA1002 Praksis i Lektorprogrammet, som inkluderer 10 dagers praksis i skolen. PED1010 gir en grunnleggende innføring i pedagogikk og didaktikk for nye lektorstudenter. Emnet skal gi studenten kunnskap om skolens mandat, læring, sosialisering, elev- og lærerrollen, og gi verktøy til å reflektere over ulike sider ved undervisning i norsk skole.
Fagdidaktikken vil i hovedsak være knyttet til KRLE-faget i grunnskolen og religion- og etikkfaget i videregående skole. Det er obligatorisk seminarundervisning i emnet. Seminarundervisningen fokuserer på planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning. Forelesninger og seminarundervisning skal legge til rette for refleksjon over relasjonen mellom teori og praksis.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten
- delta (minst 75 %) i forelesninger
- delta (minst 75 %) i seminarundervisning
- få godkjent en podcast (i gruppe) som presenterer en sentral pedagog og didaktiske implikasjoner av pedagogens syn
- bidra i vurdering av egen og medstudenters podcast
- få godkjent gruppevis planlegging og gjennomføring av et undervisningsopplegg om et valgfritt tema i faget KRLE / religion og etikk. Det didaktiske skjemaet skal evalueres individuelt etter gjennomført i undervisning.
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen 1. mai.
Final assessment/Exam
Emnet har gruppepodcast (teller 40 %) kombinert med en skriftlig skoleeksamen (4 timer, teller 60 %) som eksamensform. Det gis én samlet karakter (A-F) i emnet. For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Learning outcome
KUNNSKAP
Studenten har:
- god kunnskap om pedagogikk, med vekt på skolens oppgaver, læring og danning
- god kunnskap om sosialisering og motivasjon for læring
- god kunnskap om ulike læringsteorier
- god kunnskap om didaktisk arbeid og design av undervisning
- god kunnskap om KRLE- og religion- og etikkfaget i skolen, historiske og aktuelle perspektiver
- kunnskap om klasseledelse og utvikling av et trygt og inkluderende miljø for elevene
- kunnskap til tilbakemelding og og vurdering for læring
- kjennskap til ungdomskultur
- kunnskap om opplæringsloven og Læreplanverket
FERDIGHETER
Studenten kan:
- sammenligne og drøfte ulike læringsteorier
- reflektere over forholdet mellom pedagogisk teori og praksis
- reflektere over allmenne og fagdidaktiske problemstillinger i planlegging og evaluering av et læringsforløp i KRLE / religion og etikk i samarbeid med andre
- reflektere over lærer- og elevrollen i et flerkulturelt samfunn
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.