- Emnekode: RL5240
- Studiepoeng: 10
- Semester: Høst og vår
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Kristen tro: tekst og tolkning RL5240
Emnet RL5240 Kristen tro: tekst og tolkning er et kjerneemne i studieprogrammet Erfaringsbasert master i KRLE/religion og etikk. Emnet bygger på bibelfag-delemnene på grunnivå. Det skal gi grundigere kunnskap om og forståelse av Det nye testamentet, med vekt på de fire evangeliene og Paulus-brevene. Emnet skal også gi evne til å reflektere hermeneutisk over tekstlesning og lesning av bibeltekster fra ulike perspektiver, og kjennskap til sider ved Bibelens virkningshistorie.
Emnet består av tre delemner: A. Evangeliene og de jødiske skriftene (GT) (4 stp), B. Paulinsk teologi (4 stp) og C. Hermeneutikk og virkningshistorie (2 stp).
Delemne A fokuserer på hvordan evangeliene i Det nye testamentet gjør bruk av de jødenes hellige skrifter (GT) for å formulere sitt budskap. Noen sentrale spørsmål er: På hvilken måte fungerer den jødiske historien som et bakteppe for evangelienes budskap? Hvordan brukes skriftene for å tegne et bilde av Jesu person og virke? Hvilke visjoner tegnes for Kristus-troende og deres oppdrag?
Delemne B gir en innføring i paulinsk teologi. Noen sentrale spørsmål er: Hvilke metodiske utfordringer er knyttet til det å gi en helhetlig fremstilling av en paulinsk teologi? Hvilken hermeneutisk betydning har det at Paulus var en omreisende misjonær som skrev kontekstuelt bestemte brev? Finnes det et sentrum eller en grunnstruktur i paulinsk teologi? Hva er sentrale tema i paulinsk teologi?
Delemne C tematiserer at lesing av tekster alltid er skjer ut fra gitte ståsted og forutsetninger, og gir eksempler på lesing av bibeltekster fra ulike perspektiver og i ulike kontekster. Delemnet tar også opp spørsmål knyttet til religionsundervisning i skolen.
Om studiet
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- delta i minst 75 % av undervisningen (minst 3 av 4 lørdager). Emneansvarlig kan, i samråd med programleder, i spesielle tilfeller godkjenne fravær ut over 75 % etter begrunnet søknad. Studenten kan bli bedt om å kompensere for dette fraværet ved å skrive en faglig oppgave.
- delta i dybdeevaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekrav, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen oppgitt trekkfrist.
Avsluttende vurdering/eksamen
RL5240 har hjemmeeksamen (én uke) som eksamensform. Omfang er 3500-4500 ord. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av hjemmeeksamen.
For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Eksamensdatoer
- Utleveringsdato:
- 7. februar 2025
- Tidspunkt for utlevering:
- 09:00
- Trekkfrist:
- 21. januar 2025
- Innleveringsdato:
- 14. februar 2025
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Varighet:
- 7 dager
- Kunngjøringsdato:
- 7. mars 2025
Hjemmeeksamen - Ordinær eksamen
Læringsutbytte
Delemne A: Evangeliene og de jødiske skriftene (GT)KUNNSKAP
Studenten har:
- god kunnskap om evangelienes bruk av de jødiske skriftene (GT)- kunnskap om evangelienes litterære og teologiske egenart
FERDIGHETERStudenten kan:
- drøfte i hvilken grad og på hvilke måter bruk av de jødiske skriftene (GT) har formet evangelienes budskap - drøfte kriterier for å identifisere bruk av skriftene i evangeliene
Delemne B: Paulinsk teologi
KUNNSKAPStudenten har:
- god kunnskap om metodiske utfordringer knyttet til å gi en fremstilling av en paulinsk teologi - god kunnskap om sentrale tema i paulinsk teologi
FERDIGHETERStudenten kan:
- drøfte hvordan og i hvilken grad sentrale tema i Paulus’ brev henger sammen - redegjøre for hva det innebærer at enhver fremstilling av en paulinsk teologi må baseres på kontekstuelt adresserte brev som ofte har omstridt foranledning, forfatterskap og datering
Delemne C: Hermeneutikk og virkningshistorie
Studenten har:KUNNSKAP
- kunnskap om hermeneutiske spørsmål knyttet til lesing av tekster, med vekt på leserens rolle- kunnskap om bibelteksters virkningshistorie i Europa
FERDIGHETER
Studenten kan: - reflektere over leserens rolle i leseprosessen og ulike lesninger av bibeltekster - reflektere over relevansen av arbeid med Bibelen for undervisning i skolens religions- og livssynsfag
Overlappende emner
RL5240 overlapper delvis med BIB511 Bibelteologi , NT513 Det nye testamentet - bibelteologi, TEOL2210 Nytestamentlig metode og kontekst, Johannesevangeliet og paulinsk teologi, TEOL5210 Det nye testamente: De synoptiske evangeliene: Historie, tradisjon og fortellin, og med TEOL2211 Paulinsk teologi og Johannesevangeliet: utvikling av kristen teologi-
En slik faglig overlapping medfører at
- Studenter som har BIB511 eller NT513 fra før, vil få 2 poeng uttelling for RL5240 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har TEOL2210 fra før, vil få 3 poeng uttelling for RL5240 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har TEOL5210 fra før, vil få 7 poeng uttelling for RL5240 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har TEOl2211 fra før, vil få 5 poeng uttelling for RL5240 på karakterutskriften eller vitnemålet.
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.