- Course code: RL5240
- Credits: 10
- Semester: Autumn and spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Christan Faith: Text and Interpretation RL5240
Emnet RL5240 Kristen tro: tekst og tolkning er et kjerneemne i studieprogrammet Erfaringsbasert master i KRLE/religion og etikk. Emnet bygger på bibelfag-delemnene på grunnivå. Det skal gi grundigere kunnskap om og forståelse av Det nye testamentet, med vekt på de fire evangeliene og Paulus-brevene. Emnet skal også gi evne til å reflektere hermeneutisk over tekstlesning og lesning av bibeltekster fra ulike perspektiver, og kjennskap til sider ved Bibelens virkningshistorie.
Emnet består av tre delemner: A. Evangeliene og de jødiske skriftene (GT) (4 stp), B. Paulinsk teologi (4 stp) og C. Hermeneutikk og virkningshistorie (2 stp).
Delemne A fokuserer på hvordan evangeliene i Det nye testamentet gjør bruk av de jødenes hellige skrifter (GT) for å formulere sitt budskap. Noen sentrale spørsmål er: På hvilken måte fungerer den jødiske historien som et bakteppe for evangelienes budskap? Hvordan brukes skriftene for å tegne et bilde av Jesu person og virke? Hvilke visjoner tegnes for Kristus-troende og deres oppdrag?
Delemne B gir en innføring i paulinsk teologi. Noen sentrale spørsmål er: Hvilke metodiske utfordringer er knyttet til det å gi en helhetlig fremstilling av en paulinsk teologi? Hvilken hermeneutisk betydning har det at Paulus var en omreisende misjonær som skrev kontekstuelt bestemte brev? Finnes det et sentrum eller en grunnstruktur i paulinsk teologi? Hva er sentrale tema i paulinsk teologi?
Delemne C tematiserer at lesing av tekster alltid er skjer ut fra gitte ståsted og forutsetninger, og gir eksempler på lesing av bibeltekster fra ulike perspektiver og i ulike kontekster. Delemnet tar også opp spørsmål knyttet til religionsundervisning i skolen.
About the study
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- delta i minst 75 % av undervisningen (minst 3 av 4 lørdager). Emneansvarlig kan, i samråd med programleder, i spesielle tilfeller godkjenne fravær ut over 75 % etter begrunnet søknad. Studenten kan bli bedt om å kompensere for dette fraværet ved å skrive en faglig oppgave.
- delta i dybdeevaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekrav, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen oppgitt trekkfrist.
Final assessment/Exam
RL5240 har hjemmeeksamen (én uke) som eksamensform. Omfang er 3500-4500 ord. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av hjemmeeksamen.
For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Exam dates
- Hand-out date:
- 7. February 2025
- Time for hand-out:
- 09:00
- Final deadline to withdraw from examination:
- 21. January 2025
- Submission date:
- 14. February 2025
- Submission deadline:
- 12:00
- Duration:
- 7 days
- Release date for results:
- 7. March 2025
Home exam - Ordinary exam
Learning outcome
Delemne A: Evangeliene og de jødiske skriftene (GT)KUNNSKAP
Studenten har:
- god kunnskap om evangelienes bruk av de jødiske skriftene (GT)- kunnskap om evangelienes litterære og teologiske egenart
FERDIGHETERStudenten kan:
- drøfte i hvilken grad og på hvilke måter bruk av de jødiske skriftene (GT) har formet evangelienes budskap - drøfte kriterier for å identifisere bruk av skriftene i evangeliene
Delemne B: Paulinsk teologi
KUNNSKAPStudenten har:
- god kunnskap om metodiske utfordringer knyttet til å gi en fremstilling av en paulinsk teologi - god kunnskap om sentrale tema i paulinsk teologi
FERDIGHETERStudenten kan:
- drøfte hvordan og i hvilken grad sentrale tema i Paulus’ brev henger sammen - redegjøre for hva det innebærer at enhver fremstilling av en paulinsk teologi må baseres på kontekstuelt adresserte brev som ofte har omstridt foranledning, forfatterskap og datering
Delemne C: Hermeneutikk og virkningshistorie
Studenten har:KUNNSKAP
- kunnskap om hermeneutiske spørsmål knyttet til lesing av tekster, med vekt på leserens rolle- kunnskap om bibelteksters virkningshistorie i Europa
FERDIGHETER
Studenten kan: - reflektere over leserens rolle i leseprosessen og ulike lesninger av bibeltekster - reflektere over relevansen av arbeid med Bibelen for undervisning i skolens religions- og livssynsfag
Overlapping courses
RL5240 overlapper delvis med BIB511 Bibelteologi , NT513 Det nye testamentet - bibelteologi, TEOL2210 Nytestamentlig metode og kontekst, Johannesevangeliet og paulinsk teologi, TEOL5210 Det nye testamente: De synoptiske evangeliene: Historie, tradisjon og fortellin, og med TEOL2211 Paulinsk teologi og Johannesevangeliet: utvikling av kristen teologi-
En slik faglig overlapping medfører at
- Studenter som har BIB511 eller NT513 fra før, vil få 2 poeng uttelling for RL5240 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har TEOL2210 fra før, vil få 3 poeng uttelling for RL5240 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har TEOL5210 fra før, vil få 7 poeng uttelling for RL5240 på karakterutskriften eller vitnemålet.
- Studenter som har TEOl2211 fra før, vil få 5 poeng uttelling for RL5240 på karakterutskriften eller vitnemålet.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.