- Emnekode: TEOL5419
- Studiepoeng: 10
- Semester: Vår
- Språk: Norsk
Studieprogramtilhørighet:
Luthersk teologi i dag TEOL5419
Emnets faglige tilhørighet er den systematiske teologi. Det bygger på den generelle innføring i dogmatikk og etikk som er gitt på bachelornivå. Emnet gir en fordypning i dogmatiske og etiske tema som er særlig relevant i forhold til forståelsen av luthersk teologi. Emnet drøfter hva som særkjenner luthersk teologi i et historisk og aktuelt perspektiv, og drøfter forholdet mellom det lutherske og det økumeniske. Det arbeides med tekster fra de lutherske bekjennelsesskrifter, tekster av Luther, nyere økumeniske dokumenter og systematiskteologisk litteratur. Særlige innholdsmessige fokuspunkter er menneskesyn, frelsesforståelse, læren om kirken og sakramentene, og sosialetikk. Emnet gir studentene trening i å skrive oppgave innen systematisk teologi.
Emnet kan brukes som valgemne på masternivå.
Forkunnskaper: For å melde seg opp i emnet må studenten ha avlagt eksamen i TEOL1013 eller tilsvarende.
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- få godkjent utkast til individuell skriftlig oppgave. Studenten velger selv tema i samråd med faglærer
- delta i evaluering av studietilbud og/eller læringsmiljø, dersom dette skal evalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke får godkjent studiekravene vil få dette regnet som ett eksamensforsøk, med mindre de trekker sin vurderingsmelding til emnet før trekkfristen (1. mai/1. nov).
Avsluttende vurdering/eksamen
Avsluttende vurdering for emnet er en individuell skriftlig oppgave (2800-4000 ord) og 4-timers skriftlig skoleeksamen. Til skriftlig skoleeksamen kan det gis oppgave fra hele pensum. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av oppgave (2/3) og skriftlig skoleeksamen (1/3).
Tillatte hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen: Liste I. Lenke til oversikt over hjelpemiddellistene: https://www2.mf.no/dokumenter/studier/eksamen/hjelpemidler_eksamen.pdf
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har:
- inngående kunnskap om sentrale punkter i luthersk teologi, med særlig vekt på menneskesyn, frelsesforståelse, læren om kirken og sakramentene og sosialetikk
- god kunnskap om de lutherske bekjennelsesskrifter og sentrale nyere økumeniske dokumenter
FERDIGHETER
Studenten kan
- drøfte relevansen av luthersk teologi i en postkristen og multikulturell kontekst
- drøfte forholdet mellom konfesjonell identitet og økumenisk grunnholdning
- tolke de lutherske bekjennelsesskrifter i en aktuell kontekst
- drøfte selvstendig en problemstilling i en faglig oppgave, basert på relevante kilder som det refereres til faglige kilder på en god og redelig måte.
Overlappende emner
TEOL5419 Luthersk teologi i dag overlapper fullstendig med TEOL2410 Luthersk teologi i dag, og delvis med det utgåtte emnet K2020 Luthersk reformasjon og bekjennelse. En slik faglig overlapping medfører at
- Studenter som har TEOL2410 fra før, vil få 0 poeng uttelling for TEOL5419 på karakterutskriften eller vitnemålet. MF anbefaler derfor ikke å kombinere disse emnene.
- Studenter som har K2020 fra før, vil få 5 poeng uttelling for TEOL5419 på karakterutskriften eller vitnemålet.
Litteraturliste
Her finner du lenke til litteraturlisten for emnet.
Deler av litteraturen er tilgjengelig digitalt, annet finnes kun i papirutgaver. Deler av litteraturen kan være tilgjengelig i kompendier som du finner via emnerommet i Canvas.
Du får automatisk tilgang til litteratur som er tilgjengelig digitalt når du sitter på MF.
Ellers får du tilgang ved å logge deg inn på Oria eller bruke "Ekstern tilgang" i bibliotekets databaseliste.
Vedrørende Nasjonalbibliotekets e-bøker:
Pensumlitteratur er ikke tilgjengelig som e-bøker fra Nasjonalbiblioteket!
Når det gjelder annen litteratur er det ofte begrenset tilgang, men studenter kan søke om tilgang ved å komme til MFs bibliotek. Tilgang gis for 8 timer.
Dersom du ikke kan komme til MF, skal det være mulig å søke i sitt lokale folkebibliotek.
Merk at lenken til litteraturlisten trenger noe tid for å oppdateres. Vennligst dobbeltsjekk at du har kommet inn på riktig semester.