- Varighet: 1 år
- Studiepoeng: 60
- Språk: Norsk
Årsstudium i teologi
Vil du ha en smakebit på hva teologi er? Har du lyst til å lære mer om kristen tro, men er usikker på hva du vil gjøre videre? Da er årsstudiet i teologi et fint sted å begynne.
Årsstudiet i teologi er for deg som er interessert i kristen tro og vil få større kunnskap om kristendommen og problemstillinger knyttet til religions- og livssynsmangfoldet i dagens norske samfunn.
Studiet tar opp en rekke spørsmål knyttet til religion og religiøs praksis, med vekt på kristen tro og tradisjon og ulike kristne praksiser. Du får en grunnleggende innføring i teologiens ulike disipliner. Eller sagt med andre ord: Du blir litt kjent med alt som det store som profesjonsstudiet i teologi inneholder.
Hva lærer du?
- Hvordan er kristendommen blitt forstått og praktisert gjennom historien?
- Hva er bibeltekstenes historiske bakgrunn, og hvordan analyseres og fortolkes bibeltekster?
- Hva er sentralt i kristendommens syn på Gud, verden og mennesket?
- Hvordan begrunnes etikk innenfor kristendommen og andre religioner/livssyn?
- Hva kjennetegner det religiøse og livssynsmessige landskapet i dagens Norge?
- Hva tror og praktiserer jøder, muslimer, hinduer og buddhister?
- Hvordan reflektere rundt og utøve sentrale kirkelige praksiser som konfirmasjon, sjelesorg og forkynnelse?
Videre muligheter
Studiet gir bred allmennkunnskap, og er relevant for ulike yrker innen kirke, menighet, skole og samfunns- og organisasjonsliv. Det gir også mange muligheter for videre studier på MF.
Årsstudiet kan utgjøre starten på en bachelor i teologi eller master i teologi, eller du kan velge å bli prest, kateket eller diakon og jobbe i kirke og menighet.
Et fint sted å starte
Har du lyst til å studere i Oslo? MF er et fint sted å lande i hovedstaden, få venner og få et fotfeste. MF er nemlig kjent for å ha et godt og inkluderende studentmiljø, noe som gjør det lett å slå røtter i Oslos store studentmiljø. Og vennene, de tar du selvsagt med deg resten av livet, også etter at du har sluttet på MF.
Les mer her om studentlivet på MF.
Historier
Søknad og opptakskrav
Oppstart høst.
Du søker gjennom Samordna opptak. Søknadsfristen er 15.april.
Opptakskravet er generell studiekompetanse.
Hvis du skal søke tidlig opptak, særskilt vurdering eller søker med realkompetanse, er søknadsfristen 1. mars.
Oppbygning
2.sem. | TEOL1013 Kristendom: Tradisjon og tolkning (10 stp) | EX1010 Examen philosophicum (10 stp) | TEOL1510 Praktisk teologi: Konfirmasjon, sjelesorg og forkynnelse. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.sem. | RL1010 Religion i historie og samtid (10 stp) | RL1016 Historie og livssyn: den antikke verden, kristendommens historie og det moderne livssynsmangfold (10 stp) | TEOL1010 Bibelen (10 stp) | ||||||
10 stp | 10 stp | 10 stp |
Beskrivelse av programmet
Årsstudiet i teologi gir grunnleggende innføring i teologi og studiet av kristen tro, tradisjon og praksis. Studiet gir bred allmennkunnskap, og er relevant for ulike yrker innen kirke, skole og samfunn.
Studiet skal:
- gi kjennskap til teologi og ulike teologiske fagdisipliner, perspektiver og metoder
- gi grundig kunnskap om Bibelen og om kristendommen som kulturarv og som levende kilde for tro, moral og livstolkning
- gi grunnlag for faglig og didaktisk god undervisning i kirke, skole og samfunn
- stimulere til selvstendig innsats, kritisk vurdering og en integrert faglig helhetsforståelse
- gi grunnlag for videre studier i kristendom/teologi, religion og samfunn, og profesjonsutdanning til prest, kateket og diakon i kirkelig virksomhet.Organisering, arbeidsformer og vurdering skal bidra til at studentene fra første stund, og gjennom hele studiet, får en aktiv læringsprosess.
Oppbygning
De enkelte emnene har et omfang på et visst antall studiepoeng, der de fleste utgjør 10 studiepoeng. For hvert emne er det formulert læringsutbytte i form av kunnskapsmål og ferdighetsmål, og ev. generell kompetanse. Kunnskapsmålene er knyttet til det faglige innholdet i emnet og er formulert på tre stigende nivåer: oversikt over, kunnskap og god kunnskap. Ferdighetsmålene uttrykker hvilke faglige ferdigheter emnet gir studentene trening i. Til sammen utrykker beskrivelsene av læringsutbytte hvilke kunnskaper, ferdigheter og evt. generell kompetanse studenten forventes å beherske etter å ha fullført emnet. De fleste emnene har studiekrav som må oppfylles for at studenten skal kunne gå opp til eksamen og få avsluttende vurdering. Arbeidet med å oppfylle studiekravene skal bidra faglig og pedagogisk til at kunnskapsmålene og ferdighetsmålene nås.
Undervisningsmetoder og vurderingsopplegg
Studentene kan organiseres i skrivegrupper og seminargrupper. I tillegg gis det individuell veiledning.
Seminar/forelesning består av studenter som arbeider med samme emner i studiet. Denne undervisningen ledes av én eller flere lærere. Seminarene brukes til undervisning og veiledning og til presentasjon av og respons på oppgaver samt framlegg fra studentene. For å få veiledning fra lærer i arbeidet med emnene må studentene delta i seminarundervisningen.
Organisering
Undervisningen er organisert i forelesninger og seminarundervisning. Studentene melder seg på seminargrupper når de melder seg opp til de enkelte emnene i Studentweb.
Studentene anbefales å danne kollokviegrupper/arbeidsgrupper der de kan drøfte fagstoff, gi hverandre respons på oppgaveutkast eller lignende.
Arbeidsformer
Organiseringen av studiet legger opp til varierte arbeidsformer, som skal stimulere til læring og selvstendig faglig refleksjon. Arbeidsmåtene veksler mellom ulike former for undervisning, selvstudium, gruppearbeid, oppgaveskriving, deltakelse på ekskursjoner, gjennomføring av prøver m.m.
Vurdering og karakterskala
Den avsluttende vurderingen tar sikte på å prøve studentenes evne til å gjøre rede for relevant fagstoff på en oversiktlig og selvstendig måte, og til å bruke stoffet til å drøfte faglige problemstillinger.
I den avsluttende vurderingen brukes en karakterskala fra A (best) til F (dårligst). Studenter som får F, har ikke bestått.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har:
- god kunnskap om teologifaget og ulike teologiske fagdisipliner
- god kunnskap om kristendommens syn på Gud, verden og mennesket
- god kunnskap om Bibelen og utvalgte bibeltekster
- god kunnskap om kristendommen som kulturarv og som kilde til tro, moral og livstolkning
- kunnskap om hvordan kristendommen er blitt forstått og praktisert gjennom historien
- kunnskap om ulike kristne kirkesamfunn og utviklingstrekk i global kristendom
- kunnskap om religion og hvordan man kan studere tro og religiøs praksis
- kunnskap om jødedom, kristendom, islam, hinduisme og buddhisme
- kunnskap om det religiøse og livssynsmessige landskapet i Norge
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- reflektere over kristendommen som historisk fenomen og dens aktuelle betydning
- analysere og tolke bibeltekster
- analysere og drøfte ulike religiøse fenomen og tradisjoner
- finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- tolke og analysere historiske og aktuelle religiøse fenomen og uttrykk for kristen tro
- skrive faglige oppgaver ved hjelp av pensumlitteratur og andre relevante kilder, som det henvises til på en standardisert måte
- formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre som har bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
Fullført studieprogram gir ingen tittel, men 60 stp som kan bygges ut til en bachelorgrad, f.eks. Bachelor i teologi, Profesjonsstudiet i teologi og Bachelor i ungdom kultur og trosopplæring (UKT).
Videre studier og karrieremuligheter
Studietilbudet er særlig relevant for arbeid i kirke og kristne organisasjoner. Studietilbudet kvalifiserer til videre opptak på BA-, MA- og PhD-nivå innen teologi, samt BA Ungdom, kultur og trosopplæring og Profesjonsstudiet i teologi.