- Course code: KRLE1041
- Credits: 15
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Kristendom i historie og samtid KRLE1041
KRLE1041 Kristendom i historie og samtid er et videreutdanningsemne på bachelornivå. Undervisningen finner sted på lørdager, og studiet kan kombineres med full jobb. Emnet er åpent for alle interesserte, og inngår som en del av Deltidsstudier i KRLE/ religion og etikk. KRLE1041 Kristendom i historie og samtid, i kombinasjon med deltidsemnene KRLE1011 Religioner og livssyn, KRLE1021 Bibelen: tekst og kultur og KRLE1031 Etikk og filosofi, gir grunnleggende kunnskaper om sentrale temaer i skolens religions- og livssynsfag.
Sentrale aspekter ved kristendommens historie, troslære og praksis inngår i emnet KRLE1041. Emnet omfatter både det som er felles for et flertall av kristne og noen av variasjonene som finnes innen religionen. Emnet tematiserer også hvordan kristen tro og etikk fortolkes og praktiseres i nyere tid, med særlig vekt på norske forhold. Emnet består av tre delemner: A. Kristendommens historie (5 stp), B. Kristen troslære og etikk (6 stp) og C. Kirkekunnskap og religiøsitet i endring (4 stp).
Delemne A.
Kristendommens historie gir en innføring i kristendommens historie i Europa fra antikken og frem til i dag, inkludert norsk kristendomshistorie fra middelalderen og til i dag. Delemnet fremstiller og drøfter viktige utviklingslinjer i kristendommens historie, både når det gjelder teologi, kirkens institusjoner og ulike former for trosuttrykk. Kristendommens historie sees ikke isolert fra, men i sammenheng med det samfunnet kirken til enhver tid er en del av.
Delemne B.
Kristen troslære og etikk gir en innføring i sentrale temaer innenfor kristen troslære og etikk. Delemnet tar utgangspunkt i en luthersk kristendomsforståelse, men vil inkludere økumeniske (felleskirkelige) perspektiver. Delemnet gir oversikt over kristen tro forstått som livstolkning, og de ulike temaene innenfor kristen troslære sees i rammen av dette livstolkningsperspektivet. Delemnet vil presentere og drøfte ulike syn på forholdet mellom kristendom og andre religioner og livssyn.
En kristen fortolkning av livet inneholder også etiske dimensjoner. Delemnet tar derfor for seg sentrale temaer, problemstillinger og tilnærmingsmåter innenfor kristen etikk. Fokus vil særlig være rettet mot relasjonen mellom erfaring og åpenbaring i kristen samlivsetikk, og mot problemstillinger innenfor politisk etikk.
Delemne C.
Kirkekunnskap og religiøsitet i endring gir en oversikt over ulike kristne kirkesamfunn i Norge i dag: deres historiske bakgrunn, utbredelse, organisering, lære og ulike trosuttrykk. De ulike kirkene behandles både ut fra sin egen selvforståelse, med et faglig utenfrablikk og i et sammenlignende perspektiv. Emnet tematiserer utvikling og trender innenfor global kristendom, og det setter også søkelyset på hvordan kristen religion kommer til uttrykk på ulike måter og i uike sammenhenger i det norske samfunnet i dag.
About the study
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravet, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai.
Final assessment/Exam
Emnet KRLE1041 har skriftlig skoleeksamen (4 timer) som eksamensform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av eksamenen.
Tillatte hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen: Liste i. Lenke til oversikt over hjelpemiddellistene: https://www2.mf.no/dokumenter/studier/eksamen/hjelpemidler_eksamen.pdf
Exam dates
- Eksamensdato:
- 6. juni 2025
- Starttidspunkt:
- 10:00
- Varighet:
- 4 timer
- Trekkfrist:
- 1. mai 2025
- Kunngjøringsdato:
- 25. juni 2025
Skriftlig skoleeksamen - Ordinær eksamen
Learning outcome
DELEMNE A: KRISTENDOMMENS HISTORIE (5 STP)
KUNNSKAP
Studenten har:
- kunnskap om kristendommens historie i Europa fra antikken til i dag
- kunnskap om kristendommens historie i Norge fra middelalderen til i dag
- kjennskap til ulike kirkers organisering, ledelse og forhold til øvrigheten gjennom historien
- kjennskap til ulike kirkers teologi, sakramenter, klosterliv og fromhetsliv gjennom historien
- kjennskap til ulike kirkers arkitektur og kunst gjennom historien
- kjennskap til ulike kirkers forhold til kristne minoriteter og andre religiøse grupperinger gjennom historien
FERDIGHETER
Studenten kan:
- fremstille og drøfte et historisk forløp ut fra gitte problemstillinger
DELEMNE B: KRISTEN TROSLÆRE og ETIKK (6 sp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- god kunnskap om sentrale temaer innenfor kristen troslære, med vekt på kristendommens kilder, gudsbilde, menneskesyn, skapelsesteologi og frelsesforståelse
- kunnskap om ulike syn på sentrale spørsmål i kristen tro, som ulike forståelser av korsets betydning og av kristendommens forhold til andre religioner.
- Kunnskap om feministteologi og frigjøringsteologi
- kunnskap om livstolkningsbegrepet og om kristen troslære forstått som livstolkning
- kjennskap til sentrale kristne høytider
- god kunnskap om grunnlaget for kristen etikk og om ulike tilnærminger til etisk refleksjon i lys av kristen tro
- kunnskap om utvalgte temaer innenfor kristen etikk med fokus på samlivsetikk og politisk etikk
FERDIGHETER
Studenten kan:
- identifisere sentrale problemstillinger innenfor kristen troslære
- drøfte sammenhengen mellom ulike temaer i kristen troslære, som for eksempel sammenhengen mellom menneskesyn og frelsesforståelse
- sammenlikne det kristne gudsbildet og menneskesynet med gudsbilder og menneskesyn i andre religiøse tradisjoner
- drøfte hva som kjennetegner en kristen livstolkning
- drøfte ulike syn på forholdet mellom kristendommen og andre religioner
- reflektere over forholdet mellom kristen etikk og annen etikk
- drøfte aktuelle problemstillinger innenfor samlivsetikk og politisk etikk i lys av kristen tro
DELEMNE C: KIRKEKUNNSKAP OG RELIGION I ENDRING (4 STP)
KUNNSKAP
Studenten har:
- kjennskap til den romersk-katolske kirken og ulike ortodokse og protestantiske kirkesamfunn og deres historiske bakgrunn
- kjennskap til kirkesamfunnenes lære som ulike varianter av kristen livstolkning
- kjennskap til de ulike kirkesamfunnenes organisering og trosuttrykk
- kjennskap til endringer innen global kristendom
- kjennskap til kristent enhetsarbeid
- kunnskap om religion i dagens Norge, med særlig vekt på endring og utviklingstrekk
- kjennskap til hvordan kristendommen kommer til uttrykk på ulike samfunnsarenaer i dag
FERDIGHETER
Studenten kan:
- sammenligne ulike kirkesamfunn med vekt på lære, organisering og trosuttrykk
- drøfte hvordan ulike kulturelle prosesser, særlig sekularisering, individualisering og pluralisering, gir endrede vilkår for religion i dagens Norge
- gjøre rede for eksempler på mangfold i kristent trosuttrykk i dagens Norge
Overlapping courses
KRLE1041 overlapper med de utgåtte deltidsemnene KRLE1020 Bibelen og kristen livstolkning (8 stp) og KRLE1040 Etikk, filosofi og kristen livstolkning (7 stp). Studenter som har tatt disse emnene, må ta kontakt med studierådgiver for nærmere avklaring.
Emnet overlapper også med deltidsemnet i kristen trosopplæring K1035 Kirkens tro og tradisjon (15 stp).
Emnet overlapper også med fulltidsemnene RL1013 (10 stp), TEOL1013 (10 stp), RL1016 (5 stp), og med de utgåtte fulltidsemnene K1030 (10 stp), K1020 (5 stp), RL1025 (5 stp) og RL1030 (5 stp).
Studenter som ønsker å melde overgang fra deltid til heltid, må ta kontakt med studierådgiver.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.