- Course code: TEOL5550
- Credits: 5
- Semester: Autumn and spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Sjelesorg og diakoni i møte med barn, unge og familier TEOL5550
Emnet TEOL5550 er et kjerneemne i studieprogrammet Erfaringsbasert master i kirkelig undervisning og Master i teologi - studieretning kirkelig undervisning. Emnet gir en grunnleggende innføring i sjelesorg og diakoni. Dette innebærer blant annet trening i grensesetting, samtaleteknikk, rammer for samtale og henvisning videre til andre instanser. Emnet undervises i høstsemesteret og har tre samlinger, hver på 2-3 dager.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- ha godkjent deltakelse på øvingsdagen
- ha godkjent deltakelse (minst 75 prosent) i den øvrige undervisningen
- levere og få godkjent et samtalereferat med refleksjon fra en sjelesorgsrelatert samtale (1200-1500 ord), for eksempel fra rollespill
- levere og få godkjent et refleksjonsnotat (ca. 2000 ord) knyttet til en sårbarhetsanalyse i et konkret barne- og/eller ungdomsarbeid. Studenten velger ca. 100 sider selvvalgt litteratur knyttet til tematikken sårbarhetsanalysen omhandler
- delta i dybdeevaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke få avsluttende vurdering i emnet. For ikke å bruke et vurderingsforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Final assessment/Exam
Emnet TEOL5550 vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til «bestått» / «ikke bestått».
Learning outcome
KUNNSKAP
Studenten har:
- kunnskap om sjelesørgeriske kompetanseområder
- kunnskap om forholdet mellom taushetsplikt, avvergeplikt og meldeplikt for kirkelig ansatte
- inngående kunnskap om verbale og nonverbale kommunikasjonsformer
- inngående kunnskap om kirken som diakonalt fellesskap i møte med barn, ungdommer og familier
FERDIGHETER
Studenten kan:
- reflektere over egen rolle som samtalepartner
- analysere og vurdere sjelesørgeriske utfordringer
- reflektere over sentrale dimensjoner og problemstillinger knyttet til taushetsplikten
- benytte og vurdere ulike verbale og nonverbale kommunikasjonsferdigheter i en samtale
- vise evne til å reflektere over forholdet mellom sosialpedagogisk arbeid og sjelesorg i et barne- og ungdomsarbeid
- møte mennesker i samtale som sjelesørger
- identifisere behov og reflektere over prioritering mellom ulike diakonale utfordringer hos barn, ungdom og familier i lokalsamfunnet
- utføre en sårbarhetsanalyse i et barne- og/eller ungdomsarbeid
- vise evne til å ta imot og gi veiledning
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.