Emil Sætra
Associate Professor
- Didactics of Social Science
- Emil.Satra@mf.no
- Office: 324B
- Phone number: 22590612
Professional competence areas:
- Controversial issues education
- Democratic and citizenship education
- Social studies didactics
My primary research interest is democratic citizenship education. In my doctoral dissertation I wrote about teachers' and students' citizenship ideals, as they were expressed in the context of experiences with discussing controversial issues in the classroom.
Selected publications
View all publications on the Cristin website...
- Sætra, E. (2020). Discussing Controversial Issues in the Classroom: Elements of Good Practice, Scandinavian Journal of Educational Research, Scandinavian Journal of Educational Research, ISSN: 0031-3831
- Sætra, E. (2019). Teaching Controversial Issues: A Pragmatic View of the Criterion Debate, Journal of Philosophy of Education, s. 323 - 339. Journal of Philosophy of Education, ISSN: 0309-8249
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2016). Dialog og demokratisering - Overveielser omkring læreres rolle i dialoger som omhandler kontroversielle politiske og religiøse spørsmål, Nordic Studies in Education, s. 279 - 294. Nordic Studies in Education, ISSN: 1891-5914
Latest academic publications
View all publications on the Cristin website...
- Sætra, E. (2023). An Empirical Moral Philosophy Perspective on Classroom Discussions of Controversial Issues, Educational Theory, s. 549 - 683. Educational Theory, ISSN: 0013-2004
- Sætra, E. (2023). Å diskutere kontroversielle spørsmål i klasserommet: idealer for demokratisk diskusjon og medborgerskap i norsk videregående skole, Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 179 - 191. Norsk pedagogisk tidsskrift, ISSN: 0029-2052
- Sætra, E. & Goldschmidt-Gjerløw, B. (2023). Følelsenes rolle i samtaler om kontroversielle og sensitive temaer, Samtaler i skolen,, s. 57 - 78. Cappelen Damm Akademisk, ISBN: 978-82-02-77227-7
- Sætra, E. (2021). Hva er et kontroversielt spørsmål? En definisjonsteoretisk analyse – og litt om implikasjoner for pedagogisk praksis, Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 93 - 102. Norsk pedagogisk tidsskrift, ISSN: 0029-2052
- Sætra, E. (2021). Discussing Controversial Issues: Exploring the Role of Agonistic Emotions, Democracy and Education, Democracy and Education, ISSN: 1085-3545
- Sætra, E. (2020). Discussing Controversial Issues in the Classroom: Elements of Good Practice, Scandinavian Journal of Educational Research, Scandinavian Journal of Educational Research, ISSN: 0031-3831
- Heldal, J. & Sætra, E. (2020). Transformativ læringsteori, Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver,, s. 79 - 97. Gyldendal Akademisk, ISBN: 9788205518506
- Danielsen, A. G. & Diseth, Å. R. & Heldal, J. & Kvello, Ø. & Egelandsdal, K. & Ness, I. J. (2020). Elevens beste og pedagogiske perspektiver - en analyse, Til elevens beste. Pedagogiske perspektiver,, s. 284 - 307. Gyldendal Akademisk, ISBN: 9788205518506
- Sætra, E. & Stray, J. H. (2019). Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres forståelse av opplæring til demokrati og medborgerskap, Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), s. 19 - 32. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), ISSN: 2535-4051
- Sætra, E. & Stray, J. H. (2019). Læreplan og demokrati Om lærernes bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratipedagogisk perspektiv, Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), s. 3 - 18. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), ISSN: 2535-4051
- Sætra, E. (2019). Teaching Controversial Issues: A Pragmatic View of the Criterion Debate, Journal of Philosophy of Education, s. 323 - 339. Journal of Philosophy of Education, ISSN: 0309-8249
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2018). Fellesskapets pedagogikk: Deweys moralfilosofi som tilnærming til klasseledelse, Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 16 - 25. Norsk pedagogisk tidsskrift, ISSN: 0029-2052
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2018). Skole for demokrati? En diskusjon av betingelser for skolens demokratidannende funksjon, Utbildning och Demokrati, s. 99 - 113. Utbildning och Demokrati, ISSN: 1102-6472
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2017). Teaching for democracy: Transformative learning theory mediating policy and practice, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, s. 1 - 16. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, ISSN: 2387-5739
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2016). Dialog og demokratisering - Overveielser omkring læreres rolle i dialoger som omhandler kontroversielle politiske og religiøse spørsmål, Nordic Studies in Education, s. 279 - 294. Nordic Studies in Education, ISSN: 1891-5914
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2016). Hvordan kan evne til refleksjon og dømmekraft utvikles gjennom dialogisk undervisning?, Utbildning och Demokrati, s. 7 - 24. Utbildning och Demokrati, ISSN: 1102-6472
- Stray, J. H. & Sætra, E. (2015). Samfunnsfagets demokratioppdrag i fremtidens skole. En undersøkelse av samfunnsfaglæreres opplevelse av fagets rammebetingelser og Ludvigsen-utvalgets utredninger, Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 460 - 471. Norsk pedagogisk tidsskrift, ISSN: 0029-2052