Latest academic publications
- Leganger-Krogstad, H. (2021). Sustainability in Religious Education : linear or circular understandings of time in an interreligious perspective, Zur Zukunft religiöser Bildung in Europa : Festschrift für Peter Schreiner,, s. 85 - 99. Waxmann Verlag, ISBN: 9783830944324
- Leganger-Krogstad, H. (2021). Den fjerde veggen i gudstjenesten : gudstjenesteregi og -respons , Forkynnelse for barn og voksne : en studie av sju gudstjenester i trosopplæringen,, s. 58 - 89. IKO-forlaget A/S, ISBN: 9788282492829
- Leganger-Krogstad, H. (2019). The characteristics of non-formal religious education in a folk church : the Norwegian education reform, Researching Non-Formal Religious Education in Europe,, s. 51 - 70. Waxmann Verlag, ISBN: 978-3-8309-3856-9
- Hovdenak, S. S. & Leganger-Krogstad, H. (2018). Religion som fag - sett fra elevperspektiv "RLE er egentlig et av de viktigste fagene", Prismet, s. 27 - 50. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (2014). From Dialogue to Trialogue: A Sociocultural Learning Perspective on Classroom Interaction, Journal for the Study of Religion, s. 104 - 128. Journal for the Study of Religion, ISSN: 1011-7601
- Leganger-Krogstad, H. (2013). An Analysis of Different Approaches to Religious Education, Exploring Context in Religious Education Research. Empirical, Methodological and Theoretical Perspectives,, s. 171 - 191. Waxmann Verlag, ISBN: 978-3-8309-2902-4
- Krupka, B. & Leganger-Krogstad, H. (2013). Der Umzug des Religionsunterrichts von der Schule in die Kirche : gelingt die Einrichtung eines kirchlichen Unterrichtsprogramms für den Religionsunterricht ausserhalb der Schule in Norwegen?, Zeitschrift für Pädagogik und Theologie, s. 54 - 67. Zeitschrift für Pädagogik und Theologie, ISSN: 1437-7160
- Leganger-Krogstad, H. (2012). Trosopplæringen som drivhjul i menighetsutvikling? : fellesskapslæring i kirken, Menighetsutvikling i folkekirken : erfaringer og muligheter,, s. 67 - 86. ISBN: 978-82-8249-071-9
- Leganger-Krogstad, H. (2011). Teologi i snø og is : en studie av estetiske universer i snøhotell, Kirke og kultur, s. 183 - 197. Kirke og kultur, ISSN: 0023-186X
- Leganger-Krogstad, H. (2011). The religious dimension of intercultural education : contributions to a contextual understanding, LIT Verlag, ISBN: 978-3-643-90085-2
- Leganger-Krogstad, H. (2010). Kristen teologi i et multireligiøst perspektiv, Livstolkning i skole, kultur og kirke : festskrift til Peder Gravem,, s. 45 - 53. Tapir Akademisk Forlag, ISBN: 9788251926126
- Leganger-Krogstad, H. & Berge, M. B. E. (2009). Norway : common compulsory religious education : a survey on professionalism among Norwegian school teachers, How teachers in Europe teach religion : an international empirical study in 16 countries,, s. 153 - 167. LIT Verlag, ISBN: 978-3-643-10043-6
- Leganger-Krogstad, H. (2009). Evaluationsforschung zur Glaubenserziehungsreform in Norwegen, Konfirmandenarbeit erforschen : Ziele - Erfahrungen - Perspektiven,, s. 140 - 157. Gütersloher Verlagshaus, ISBN: 978-3-579-08086-4
- Leganger-Krogstad, H. & Haanes, E. K. (2009). Differences in the Classroom - How to organize Religious Education in Norway, The religious dimension of intercultural education : contributions to a contextual understanding,, s. 156 - 183.
- Leganger-Krogstad, H. (2008). Pedagogisk innhold og utvikling, Kunnskap, opplevelse og tilhørighet : evaluering av forsøksfasen i Den norske kirkes trosopplæringsreform,, s. 123 - 142. Fagbokforlaget
- Leganger-Krogstad, H. (2008). St. Michaels-Messe - ein kooperatives Bildungsprojekt zwischen Kirchengemeinde und politischer Kommune in Lommedalen in Bærum/Norwegen, Evangelisches Bildungshandeln im Gemeinwesen,, s. 51 - 53.
- Leganger-Krogstad, H. (2008). Learning religion without involving experience?, Neo-Aristotelianism and the practice of theorizing religious education,, s. 363 - 376. Brill Academic Publishers
- Leganger-Krogstad, H. (2008). Religions- og livssynsdidaktikk, Didaktikk for grunnskolen : fellestrekk og særdrag i et fagdidaktisk mangfold,, s. 175 - 205. Fagbokforlaget
- Leganger-Krogstad, H. & Holmqvist, M. (2007). Studieoppgaver for ungdomsarbeidere, Jeg tror jeg er lykkelig- : ung tro og hverdag,, s. 166 - 174.
- Leganger-Krogstad, H. & Haanes, E. K. (2007). Differences in the classroom : how to organise religious education in Norway, Good practice in religious education in Europe : examples and perspectives of primary schools,, s. 142 - 156. LIT Verlag
- Leganger-Krogstad, H. (2007). Babysangen i pedagogisk lys, Barneteologi og kirkens ritualer : perspektiver på trosopplæring, barn og konfirmanter,, s. 129 - 141.
- Leganger-Krogstad, H. (2007). Religious education in Norway, Religious education in Europe : situation and current trends in schools,, s. 141 - 147.
- Leganger-Krogstad, H. (2007). Trosopplæringsreformen som digital reform i kirken, Videreutvikling og oppsummering av forsøkene : Underveisrapport 3,, s. 43 - 51.
- Leganger-Krogstad, H. (2007). Analytiske perspektiver på lokal didaktisk og teologisk refleksjon, Videreutvikling og oppsummering av forsøkene : Underveisrapport 3,, s. 34 - 42.
- Keast, J. & Leganger-Krogstad, H. (2007). Religious dimension of intercultural education : a whole school approach, Religious diversity and intercultural education : a reference book for schools,, s. 115 - 121. Council of Europe Publishing
- Krupka, B. & Leganger-Krogstad, H. (2007). Das Grösste unter ihnen - die Glaubenserziehungsreform in Norwegen, Handbuch - Arbeit mit Kindern : evangelische Perspektiven,, s. 518 - 527. Gütersloher Verlagshaus
- Leganger-Krogstad, H. (2007). Trosopplæringsreformen - som digital reform, Prismet, s. 221 - 232. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (2007). The contextual approach, Religious diversity and intercultural education : a reference book for schools,, s. 99 - 109. Council of Europe Publishing
- Leganger-Krogstad, H. (2007). Møtet mellom fag og politikk i en læreplanprosess, eksemplifisert ved KRL, Acta Didactica Norge, s. 21 Acta Didactica Norge, ISSN: 1504-9922
- Leganger-Krogstad, H. & Mogstad, S. D. (2006). Trosopplæringsreformen under lupen : evalueringsperspektiv på forsøksfasen, Prismet, s. 115 - 130. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. & Mogstad, S. D. (2006). Religionspedagogiske refleksjoner, Utvikling og utbygging av reformen : underveisrapport 2,, s. 92 - 115.
- Leganger-Krogstad, H. & Mogstad, S. D. (2005). Opplegg for innholdsanalyse av læringsteorier og didaktikk, Organisering og oppstart av reformen : underveisrapport 1,, s. 67 - 77.
- Leganger-Krogstad, H. (2003). Mikkelsmess : en kirke, fem skoler og et nærmiljø, Prismet, s. 69 - 73. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (2003). Reflections from Norway, Shared learning in a plural world : ecumenical approaches to inter-religious education,, s. 75 - 77. LIT Verlag
- Leganger-Krogstad, H. (2003). Dialogue among young citizens in a pluralistic religious education classroom, International perspectives on citizenship, education and religious diversity,, s. 169 - 190. RoutledgeFalmer
- Leganger-Krogstad, H. (2003). Die Bedeutung von Kontext in der Religionsdidaktik, WerteSchätzen : religiöse Vielfalt und öffentliche Bildung : Festschrift für Jürgen Lott zum 60. Geburtstag,, s. 285 - 300. IKO - Verlag
- Leganger-Krogstad, H. (2003). Dialog among young citizens in a pluralistic religious education classroom, International Perspectives on Citizenship, Education and Religious Diversity,, s. 169 - 190. RoutledgeFalmer, ISBN: 0-415-27440-0
- Leganger-Krogstad, H. (2003). Die Bedeutung von Kontext in der Religionsdidaktik, WerteSchätzen : Religiöse Vielfalt und Öffentliche Bildung. Festchrift für Jürgen Lott zum 60. Geburtstag,, s. 285 - 300. IKO - Verlag, ISBN: 3889397166
- Leganger-Krogstad, H. (2003). Reflections from Norway, Shared Learning in a Plural World : Ecumenical Approaches to Inter-Religious Education,, s. 75 - 77. ISBN: 3825865711
- Leganger-Krogstad, H. (2001). Religious education in a global perspective : a contextual approach, Towards religious competence : diversity as a challenge for education in Europe,, s. 53 - 73. LIT Verlag
- Leganger-Krogstad, H. (2001). Kontekstens betydning for fagdidaktikk, Fagdidaktikkens identitet og utfordringer,, s. 128 - 148. Universitetet i Oslo
- Leganger-Krogstad, H. (2001). Norge i utakt? En systematisk analyse av forholdet mellom skole og religion i Europa - del 2, Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge, s. 33 - 48. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge, ISSN: 0802-8214
- Leganger-Krogstad, H. (2001). Kap 14. Kontekstuelt lokalt utviklingsarbeid, Tro, livstolkning og tradisjon. Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk,, s. 332 - 351. Universitetsforlaget, ISBN: 82-518-3274-8
- Leganger-Krogstad, H. (2001). Kontekstens betydning for fagdidaktikk, Fagdidaktikkens identitet og utfordringer, Acta Didactica,, s. 128 - 148. Universitetet i Oslo, ISBN: 82-90904-64-9
- Leganger-Krogstad, H. (2001). Religious Education in a Global Perspective : A Contextual Approach, Towards Religious Competence : Diversity as a Challenge for Education in Europe,, s. 53 - 73.
- Leganger-Krogstad, H. (2000). Developing a contextual theory and practice of religious education, Panorama : International Journal of Comparative Religious Education and Values, s. 94 - 104. Panorama : International Journal of Comparative Religious Education and Values, ISSN: 0937-8219
- Leganger-Krogstad, H. (2000). Norge i utakt? : en systematisering av forholdet mellom skole og religion i Europa, Forskning og fundering : religion og religiøsitet i skole, kirke og samfunn : festskrift til Ole Gunnar Winsnes,, s. 123 - 156. Tapir Akademisk Forlag
- Leganger-Krogstad, H. (2000). Forkynnelse i møte med en ny tid, Himmel over livet : forkynnelse for barn i en ny tid,, s. 19 - 33.
- Leganger-Krogstad, H. (2000). Norge i utakt? : En systematisk analyse av forholdet mellom skole og religion i Europa (del 1), Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge, s. 17 - 25. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge, ISSN: 0802-8214
- Leganger-Krogstad, H. (2000). Developing a contextual theory and practice of Religious Education, Panorama : International Journal of Comparative Religious Education and Values, s. 94 - 104. Panorama : International Journal of Comparative Religious Education and Values, ISSN: 0937-8219
- Leganger-Krogstad, H. (2000). Norge i utakt? : En stystematisering av forholdet mellom skole og religion i Europa, Forskning og fundering : Religion og religiøsitet i skole, kirke og samfunn. Festskrift til Ole Gunnar Winsnes,, s. 123 - 156. ISBN: 82-519-1610-0
- Leganger-Krogstad, H. (2000). Forkynnelse i møte med en ny tid, Himmel over livet. Forkynnelse for barn i en ny tid,, s. 19 - 32. IKO - Verlag
- Leganger-Krogstad, H. (2000). Norge i utakt? : En systematisering av forholdet mellom skole og religion i Europa, Forskning og fundering : Religion og religiøsitet i skole, kirke og samfunn. Festskrift til Ole Gunnar Winsnes,, s. 123 - 156. ISBN: 82-519-1610-0
- Leganger-Krogstad, H. (1998). Ethnic minority in conflict with Norwegian educational ideals, Panorama : International Journal of Comparative Religious Education and Values, s. 131 - 145. Panorama : International Journal of Comparative Religious Education and Values, ISSN: 0937-8219
- Leganger-Krogstad, H. (1998). Ethnic Minority in Conflict with Norwegian Educational Ideals, Panorama : International Journal of Comparative Religious Education and Values, s. 131 - 145. Panorama : International Journal of Comparative Religious Education and Values, ISSN: 0937-8219
- Leganger-Krogstad, H. (1997). Felles undervisning - ulik tro : minoritetsproblematikken i klasserommet, Forankring og fornyelse : kristendomsundervisning i endring : festskrift til Sigmund Harbo på 60-årsdagen,, s. 142 - 158. IKO - Verlag
- Leganger-Krogstad, H. (1997). Religious education in the Norwegian school system, Religion, church and education in the Barents Region,, s. 171 - 183.
- Leganger-Krogstad, H. (1997). Felles undervisning - ulik tro. Minoritetsproblematikken i klasserommet, Forankring og fornyelse. Kristendomsundervisning i endring,, s. 142 - 158. IKO - Verlag, ISBN: 82-7112-391-2
- Leganger-Krogstad, H. (1997). Religous Education in Compulsory School in Norway, Religion, Church and Education in the Barents Region,, s. 171 - 183. ISBN: 5-88086-120-1
- Leganger-Krogstad, H. (1997). Kap 10. Fortelling og tekst, Tro, livstolkning og tradisjon. Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk,, s. 218 - 256. Aschehoug & Co, ISBN: 82-518-3274-8
- Leganger-Krogstad, H. (1997). Kap 8. Rammefaktorer, arbeidsmåter og læremidler, Tro, livstolkning og tradisjon. Innføring i kontekstuell religionsdidaktikk,, s. 167 - 191. Aschehoug & Co, ISBN: 82-518-3274-8
- Leganger-Krogstad, H. (1997). Kap 3. Kultur - enhet og mangfold, Tro, livstolkning og tradisjon. Innføring i kontekstuell religionsdiaktikk,, s. 40 - 73. Aschehoug & Co, ISBN: 82-518-3274-8
- Leganger-Krogstad, H. (1996). Fortellingens plass i læstadiansk tradisjon: Kontrast mellom fortid og nåtid, Religiøsitet og litteratur i regionalt perspektiv,, s. 27 - 51. Norges forskningsråd
- Leganger-Krogstad, H. (1996). Læstadianerne og samfunnet, Internasjonal innflytelse på regional religiøsitet,, s. 5 - 27. Norges forskningsråd
- Leganger-Krogstad, H. (1996). Fortellingens plass i læstadiansk tradisjon: Kontrast mellom fortid og nåtid, KULTs skriftserie, s. 27 - 51. KULTs skriftserie, ISSN: 0804-3760
- Leganger-Krogstad, H. (1996). Læstadianerne og samfunnet, KULTs skriftserie, s. 5 - 27. KULTs skriftserie, ISSN: 0804-3760
- Bø, S. & Leganger-Krogstad, H. & Haakedal, E. (1995). Rituale og tradisjon. Synspunkt på kvifor tradisjon held seg, Religiøse og pedagogiske idealer,, s. 10 Norges forskningsråd
- Leganger-Krogstad, H. (1993). Læstadianerne og norsk skole, Prismet, s. 26 - 32. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1993). Paulsen-saken - en personalsak?, Prismet, s. 32 - 33. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1993). Paulsen-saken - en personalsak?, Prismet, s. 32 - 33. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1993). Læstadianerne og norsk skole, Prismet, s. 26 - 32. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1991). Bibelfortellinger og overteksting, Prismet, s. 152 - 159. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1991). Bibelfortellinger og overteksting, Prismet, s. 152 - 159. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1990). Bibelen i skolen, Bruk Bibelen i skolen : metodikk og bakgrunnsstoff,, s. 26 - 35.
- Leganger-Krogstad, H. (1990). Bibelen i skolen, Bruk Bibelen i skolen. Metodikk og bakgrunnsstoff,, ISBN: 82-7112-262-2
- Leganger-Krogstad, H. (1987). Bibelen som grunnlag for kristendomsfaget, Prismet, s. 37 - 44. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1987). Bibelen som grunnlag for kristendomsfaget, Prismet, s. 37 - 44. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1986). Jesu liknelser i kristendomsundervisningen : pedagogiske perler eller pedagogiske nøtter?, Prismet, s. 123 - 127. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1986). Liknelsenes pedagogiske virkemidler, Prismet, s. 117 - 122. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1986). Undervisningseksempel om ''Den ubarmhjertige medtjener'' : Matt. 18, 21-35, for 5. klasse, Prismet, s. 128 - 138. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1986). Kvinneperspektiver i kristendoms-og menighetsfagene, Kvinneperspektivet i forskning og undervisning ved distriktshøgskolene,, s. 43 - 47.
- Leganger-Krogstad, H. (1986). Jesu liknelser i kristendomsundervisningen, Prismet, s. 123 - 127. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1986). Liknelsenes pedagogiske virkemider, Prismet, s. 117 - 122. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1986). Undervisningseksempel om Den ubarmhjertige medtjener, Prismet, s. 128 - 138. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1985). Det store gjestebudet : Undervisningseksempel for 1. klasse, Prismet, s. 128 - 136. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. (1985). Det store gjestebudet, Prismet, s. 128 - 136. Prismet, ISSN: 0032-8847
- Leganger-Krogstad, H. & Albertsen, L. (1979). Studieplan til "I gode og onde dager... Ekteskapslovgivning og den kristne etikk.", I gode og onde dager... Ekteskapslovgivningen og den kristne etikk,, s. 153 - 165. Gyldendalske bokhandel, Nordisk forlag A/S, ISBN: 82-05-11901-5
Education and practice
2009
PhD Det teologiske Menighetsfakultet
1997 - 2005
Amanuensis/førsteamanuensis idéfag fagdidaktikk Utdanningsvitenskapelig fakultet, UiO
1989
Pedagogikk grunnfag, Universitetet i Tromsø
1985 - 1986
Religionslærer Holstbakken videregående, Alta
1984 - 1996
Amanuensis Finnmark distriktshøgskole/Høgskolen i Finnmark, Kristendoms- og menighetsavdelingen
1984
Cand. Philol kristendomskunnskap hovedfag, MF
1983
Pedagogisk veiledning, NKS
1980 - 1984
Høgskolelærer ved Alta lærerhøgskole, allmennlæreravdelingen
1976
Kristendomskunnskap mellomfag MF
1973 - 1977
Grunnskolelærer, Frogn og Oslo
1973
Kristendomskunnskap grunnfag, NLA
1972
Almennlærerutdanning med matematikk, Oslo Lærerhøgskole
Voluntary position
2012 - 2016
Representant for vitenskapelig ansatte i MFs styre
2009 - 2013
Medlem av Faglig referansegruppe for trosopplæring i Den norske kirke
2009
Corresponding editor Zeitschrift für Pädagogik und Theologie
2008 - 2011
Styremedlem i Norsk Religionspedagogisk Forskerforum
2007 - 2010
Medlem av Klagenemnd for Høyere utdanning i Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT)
2007 - 2010
Sekretær for ICCS - Intereuropean Commission on Church and School
2007 - 2009
Medlem av gudstjenesteutvalget i Lommedalen menighet
2006 - 2008
Medlem styringsgruppen for Trosopplæringsprosjektet i Lommedalen
2006
Medlem av Den norske kirkes lærenemnd fra
2004 - 2007
Medlem av ekspertgruppe i regi av Council of Europe, Intercultural education and the challenge of religious diversity and dialogue
2004 - 2005
Medlem av Nasjonalt læreplanutvalg for KRL-faget
2004
Redaksjonsrådsmedlem i Prismet fra
2003 - 2009
Redaksjonsrådsmedlem i Religion og livssyn fra
2002 - 2008
Kvinneforum, Lommedalen menighet, medlem i styringsgruppe
2002 - 2004
Medlem i styret for Institutt for lærerutdanning og i Fakultetsstyret ved Utdanningsvitenskapelig fakultet
2002 - d.d.
Skandinavisk representant i styret for ICCS - Intereuropean Commission on Church and School
1996 - 1998
Medlem av ansvarsgruppen for Dåpsklubben i Lommedalen menighet
1995 - 1999
Varamedlem i Norsk teologisk nemnd
1995 - 1997
Medlem av styret for Institutt for kristen oppseding/Hjemmenes dåpsring
1992 - 1996
Leder av dåpsopplæringsutvalget Alta menighet
1991 - 1995
Varamedlem til Kirkerådets Personal- og Utdanningsutvalg
1991 - 1992
Leder for utredningen: Udanningsbehov på kirkelig sektor i Nord-Norge. Sør- og Nord-Håkologaland bispedømmer
1991
Varamedlem av Den norske kirkes lærenemnd fra
1988 - 1992
Vararepresentant i Det regionale høgskolestyret for Finnmark
1988 - 1992
Medlem i Norsk Kristelig Studieråds fylkesutvalg i Finnmark
1986 - 1988
Leder av Skoleutvalget, et samarbeids- og FoU utvalg i Alta kommune
1984 - 1988
Landsstyremedlem i Landslaget for kristen skole/Kristent pedagogisk forbund
1983 - 1986
Medlem av Kirkerådets voksenopplæringsutvalg
1982 - 1985
Leder av undervisningsutvalget Alta menighet
1981
Alta menighet, leder av diverse barnearbeid
1980 - 1996
Avdelingsleder KM-avdelingen flere perioder, representant i høgskoleråd, verneombud Finnmark distriksthøgskole