- Course code: K1035
- Credits: 15
- Semester: Autumn
- Language: Norwegian
The Christian Church faith and tradition K1035
I emnet K1035 Kirkens tro og tradisjon møter studentene kirkens trosoverlevering i historisk og aktuelt perspektiv. Undervisningen er organisert rundt en rekke sentrale spørsmål, som presenteres både historisk og fra dagens perspektiv. Målet med emnet er at studentene skal få oversikt over kristendommens historie i Europa og Norge, samt kunnskap om ulike kristne svar på sentrale dogmatiske og etiske spørsmål, og at de skal utvikle evnen til å drøfte svar på slike spørsmål i dag.
Emnet er ett av fire emner som tilbys som nettstudier i trosopplæring i et samarbeid mellom VID vitenskapelige høgskole og MF vitenskapelig høyskole.
Emnet tilbys som et nettstudium med nettforelesninger av faglærere ved MF.
Dette emnet tilbys uregelmessig. Ta kontakt med student@mf.no for mer informasjon.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må den enkelte student:
- delta på studiesamling. Det vil være mulig å delta på samlingen på regionale møtesteder eller digitalt.
- få godkjent en faglig oppgave (1500-2000 ord), levert i Canvas innen oppgitt frist
- Bestå en kortprøve (1 time) i Canvas. Prøven vurderes til «Bestått» eller «Ikke bestått». Ved «Ikke bestått» har studenten anledning til ett forsøk til
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Final assessment/Exam
Avsluttende vurdering
Emnet K1035 har hjemmeeksamen (8 timer) som vurderingsform, 1200-2500 ord. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av prøven. For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene. Studenter som ikke får godkjent studiekravene, vil få dette regnet som ett eksamensforsøk, med mindre de trekker sin vurderingsmelding til emnet før trekkfristen (1. mai/1. nov).
Learning outcome
KUNNSKAP
Studenten har:
- kunnskap om viktige utviklingslinjer i kristendommen i Europa i antikken, middelalderen og frem til og med reformasjonen
- kunnskap om norsk kristendomshistorie
- kjennskap til konfirmasjonens historie
- kjennskap til sentrale kristne kirkesamfunn, deres historiske bakgrunn, lære, organisering og trosuttrykk
- god kunnskap om sentrale tema i kristen troslære, blant annet allmenn og spesiell åpenbaring, gudsforståelse, kristologi, menneskesyn og sakramentforståelse
- kunnskap grunnlagsspørsmål i kristen etikk, ulike tilnærmingsmåter i etisk refleksjon og utvalgte områdeetiske tema
FERDIGHET
Studenten kan
- fremstille et konkret historisk forløp
- relatere kunnskap om kristendommens historie til aktuelle kirkelige/teologiske spørsmål
- drøfte aktuelle kristne svar på sentrale dogmatiske spørsmål
- drøfte utvalgte tema fra områdeetikken
- skrive en faglig oppgave ved hjelp av relevante kilder, som det henvises til på en korrekt måte
- vurdere kritisk egne standpunkt i dogmatiske og etiske spørsmål
- reflektere over nytten av kunnskaper og ferdigheter som emnet gir for kirkelig praksis
- reflektere over egen praksisutøvelse i lys av tematikk på emnet
Overlapping courses
Emnet overlapper med ordinære emner ved MF: 10 stp overlapp med K1030, 10 stp overlapp med K1035 og 5 stp overlapp med K1020. Studenter som har tatt emner med tilsvarende tematikk tidligere, bes om å ta kontakt med studierådgiver.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.