- Course code: PPU1020
- Credits: 30
- Semester: Autumn
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Pedagogy 2 PPU1020
Emnet er et kjerneemne i PPU og i Lektorprogrammet. Emnet består av tre delemner: Delemne A: Pedagogikk 2 (15 stp), delemne B: Didaktikk 2 (15 stp) og delemne C: Praksis 30 dager.
Delemne A Pedagogikk 2 inngår som en del av profesjonsfaget på Lektorprogrammet og er ett av to pedagogikkemner på praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Delemnet gir kunnskap om pedagogisk teori og bidrar til å bygge opp studentenes profesjonsforståelse og pedagogiske grunnkompetanse.
Delemne B Didaktikk 2 gir god kunnskap om fagdidaktikk og ferdigheter i undervisningsplanlegging og vurdering i faget. Det gir også kunnskap som er nyttig for undervisning i de aktuelle fagene i grunnskolen og i videregående skole.
Delemne C Praksis 30 dager er et praksisemne, og opplæringen foregår i skolen. I delemnet inngår veiledning av studenten. Det består av observasjon og undervisning, samt deltakelse i andre aktiviteter ved skolen (personalmøter etc.).
Emnet undervises i høstsemesteret. Det veksles mellom forelesninger, seminargrupper, kollokvier og selvstudier.
Forkunnskapskrav: Godkjent opptak på Lektorprogrammet/PPU og fullført PPU1015 (eventuelt PPU1010)
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten få godkjent følgende studiekrav:
- delta i undervisningen (maksimalt 25 % fravær)
- få godkjent en gruppepresentasjon av et oppgitt tema
- utforme og få godkjent en digital fortelling etter oppgitt tema
- skrive og få godkjent refleksjonslogg
- bestå praksis (jf. Retningslinjer for praksisopplæring)
- få godkjent praksisjournal gjennom en formativ vurderingssamtale med faglærer
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Final assessment/Exam
Emnet PPU1020 har 3 dagers hjemmeeksamen (2500 - 3500 ord) som eksamensform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av eksamenen. For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene
Exam dates
- Hand-out date:
- 9. December 2024
- Time for hand-out:
- 09:00
- Final deadline to withdraw from examination:
- 1. November 2024
- Submission date:
- 12. December 2024
- Submission deadline:
- 12:00
- Duration:
- 3 days
- Release date for results:
- 3. January 2025
Take-home exam - Ordinary exam
- Hand-out date:
- 21. January 2025
- Time for hand-out:
- 09:00
- Final deadline to withdraw from examination:
- 5. January 2025
- Submission date:
- 24. January 2025
- Submission deadline:
- 12:00
- Duration:
- 3 days
- Release date for results:
- 3. February 2025
Take-home exam - New/deferred exam N.B. Own rules for access
Learning outcome
DELEMNE A PEDAGOGIKK 2 (15 stp)
Delemne A skal gi studentene inngående kunnskap om pedagogikkfagets betydning for profesjonsforståelse og profesjonsutøvelse.
Delemnet har en tematisk oppbygning. Det betyr at de overordnende målsetningene for faget, reflekteres gjennom bestemte temaer. Disse temaene er elevkunnskap, klasseledelse, tilpasset opplæring, psykisk helse, grunnleggende ferdigheter, vurdering, læring og undervisning.
KUNNSKAP
Studenten har:
- inngående kunnskap om pedagogiske grunnlagsspørsmål
- inngående kunnskap om pedagogiske begreper
- god profesjonsforståelse
- god kunnskap om de grunnleggende ferdighetene
FERDIGHETER
Studenten kan:
- vurdere pedagogikkens relevans og betydning for planlegging og gjennomføring av undervisning
- anvende pedagogisk teori om klasseledelse i praksis
- anvende pedagogisk teori om tilpasset opplæring i praksis
- anvende pedagogisk teori om vurdering i praksis
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
- har inngående kunnskap om og kan anvende pedagogisk teori på et avansert nivå
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
- kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen fagkompetanse og bidra i skolens utvikling
DELEMNE B DIDAKTIKK 2 (15 stp)
Ddelemne B skal videreutvikle studentenes didaktiske kunnskap og ferdigheter. De skal få god kunnskap om ulike måter å organisere, fremstille, arbeide med og vurdere hvordan faglig og didaktisk kunnskap kan bidra til å fremme faglige målsetninger og idealer. Studentene skal også kunne vurdere målsetninger og idealer i KRLE, religion og etikk og samfunnsfag.
KUNNSKAP
Studenten har:
- kunnskap om fagenes begrunnelser
- kunnskap om grunnleggende ferdigheter i fagene
- kunnskap om ulike former for vurdering
- god kunnskap om didaktiske metoder og begreper
- kunnskap om empiriske forskningsmetoder og personvern
FERDIGHETER
Studenten kan:
- vurdere fagenes målsetninger og idealer
- bruke fagdidaktisk teori til å vurdere og reflektere kritisk om egen og andres undervisning
- tilrettelegge for oppøving av grunnleggende ferdigheter innen fagene
- kunne bruke og faglig grunngi valg av læringsaktiviteter, arbeidsmåter og vurderingsformer tilpasset elevene
- gjennomføre et forsknings- og utviklingsarbeid
GENERELL KOMPETANSE
Studenten kan:
- se skolefagene i lys av utdanningens generelle mål
- orientere seg i og forholde seg kritisk til relevant faglitteratur
- reflektere over og utvikle egen faglig praksis
- videreutvikle sin faglige kompetanse gjennom arbeid med fag- og forskningslitteratur
- kommunisere faglige problemstillinger til elever, kolleger, og foresatte
- drøfte profesjonsetiske utfordringer
DELEMNE C PRAKSIS 30 DAGER
Delemnet består av 30 dager praksis i skolen. Det gir kunnskap om skole, elever og aktuelle planer for undervisning. Studenten får god kunnskap om ulike sider ved læreryrket og får ferdigheter i undervisningsplanlegging og evaluering. Refleksjoner over egen og andres praksis inngår i delemnet.
KUNNSKAP
Studenten har:
- erfaringsbasert kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer
- erfaringsbasert kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og skole-hjem-samarbeid
- god kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter og om lærerarbeidet i skolen
FERDIGHETER
Studenten kan:
- selvstendig planlegge, tilpasse, gjennomføre og kritisk vurdere egen undervisning
- variere og begrunne et bredt utvalg av undervisningsmetoder
- utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse gjennom formativ og summativ vurdering
- være en tydelig leder og lede læringsarbeid tilpasset ulike elever, samt kunne justere arbeidsmåtene underveis
- samhandle med elever, foresatte, kolleger, skoleledelse og andre aktører i skolen
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
- kan reflektere over fag, opplæring og elevenes læring i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
- kan kritisk vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
- kan bygge gode relasjoner og kommunisere godt med elever og kolleger
- kan delta i profesjonelt samarbeid og utviklingsarbeid
- kan identifisere, håndtere og forebygge brudd på normer
- har vist evne til å møte presis til møter, arrangementer og veiledning og til å overholde fraværsreglement (se veiledninger praksis)
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.