Flere yrker trues nå av kunstig intelligens-revolusjonen. Men de mange profesjonene MF utdanner til, står støtt, fremhever MFs nye prorektor. – Det vil alltid være behov for mennesker i skole, kirke og samfunn. KI kan være et nyttig verktøy, men det kan aldri erstatte ekte, menneskelig nærvær, sier Trine Anker.

– KI kan ikke gjøre jobben til en lærer i klasserommet, eller en kateket, diakon eller en prest i kirkerommet. Slike jobber krever relasjon, dømmekraft og ikke minst tilstedeværelse, slår Trine Anker fast.

Trine

Anker, Trine

Professor

Den erfarne professoren i religionsvitenskap tiltrer som ny prorektor ved MF 1. august. Rektor ved MF velger selv sin prorektor, og Anker blir dermed en sentral del av den nye institusjonsledelsen, som rektor Sturla Stålsetts høyre hånd og stedfortreder. Hittil har Anker hatt en nøkkelrolle i MFs lektorutdanning.

Hva vil vi i det nye rektoratet? Det blir det viktig å svare på. I januar 2026 skal en ny, strategisk plan være klar, og vi er allerede i gang med arbeide. Vi må se på forskning, utdanning og administrasjon i sammenheng. Samtidig er det naturlig ved inngangen til en ny strategiperiode å se nærmere på også hvordan vi er organisert for å løse oppgavene, sier hun.

Ikke klart for «Dit skal vi» ennå

Det nye rektoratet vil bruke tid på å lytte før de setter tydelig kurs.

– Vi ønsker å spørre, lytte og utvikle MF i en god retning – sammen med hele staben, sier Anker.

En ny økonomisk virkelighet gjør dette arbeidet ekstra krevende. MF har nytt godt av midler som følge av en forskningspublisering som ligger helt i Norgestoppen. Med den nye finansieringsmodellen i universitets- og høyskolesektoren vil MF ikke lenger få ekstra utbetalinger for økt publisering. Antallet studenter og deres gjennomføring blir derfor enda viktigere for MFs fremtidige økonomi.

Vi ønsker å spørre, lytte og utvikle MF i en god retning.

Trine Anker

– Skal vi kunne videreføre og styrke utdanningstilbudene våre, må vi nå ut til flere studenter – og sørge for at de trives og fullfører studiene sine hos oss. Men, dette betyr selvfølgelig ikke av vi skal slutte å satse på forskning. Vi trenger grunnforskning og utdanningene våre skal være forskningsbaserte, sier hun.

Ytre faktorer som utfordrer

Anker peker på flere forhold utenfor MFs kontroll. Da regjeringen i 2023 innførte krav om at studenter fra land utenfor EU selv måtte betale for studieplassen, mistet MF et betydelig antall studenter på kort tid.

– Samtidig har vi sett at det nasjonalt er færre unge som ønsker å bli lærere, noe som også rammer MFs lektorutdanning. Men, årets søknadstall til grunnskolelærerutdanningen gir et lite håp om at trenden er i ferd med å snu, sier professoren.
Hun innrømmer at situasjonen er krevende.

– Økonomisk er vi inne i usikre tider, og jeg går inn i denne rollen med stor ydmykhet. Det er en krevende stilling, og jeg er veldig glad for den tilliten jeg har blitt møtt med på MF. Vi må gripe de mulighetene vi har, og gjøre kloke vurderinger og prioriteringer. I møte med KI-revolusjonen og en urolig samtid tror jeg for eksempel at flere unge på nytt vil se verdien i lærerrollen – og søke seg dit. Vi ser allerede god søkning til preste- og diakonistudiene, sier den påtroppende prorektoren.

Verdier som fortrinn

Trine Anker ser mange grunner til håp.

– MF har mye å bygge på. Vi er en liten, smidig institusjon med korte beslutningsveier. Det gjør at vi raskt kan tilpasse oss og utvikle nye studietilbud når vi ser behov for det. Vi har ikke noe tungt, byråkratisk apparat.

For henne er det likevel ikke bare strukturen som teller.

– Også verdigrunnlaget vårt er et fortrinn for MF. Vi har tydelige verdier og et klart mål med det vi gjør. Det gir retning både for forskningen vår og for utdanningen vi tilbyr. På MF kombinerer vi forskning på høyt nivå med utdanning til yrker som krever både faglig dyktighet og personlig integritet. Det gjør oss til en formidler av retning og mening i en tid som ofte preges av uro. MF trengs fortsatt – kanskje mer enn noen gang, sier Trine Anker.