- Course code: RL1014
- Credits: 10
- Semester: Autumn
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Hellige skrifter RL1014
Hellige skrifter står sentralt i mange kulturer og har hatt—og fortsatt har—stor betydning i samfunn. I dette emne vil vi studere fenomenet hellige skrifter og ulike måter hellige skrifter kommer til uttrykk i religiøse praksiser og ellers i samfunn fra et religionsvitenskapelig perspektiv.
Emnet gir en innføring i de historiske kontekstene for utviklingen av sentrale hellige tekster i buddhisme, hinduisme, jødedom, kristendom og islam. I tillegg vil det legges vekt på aspekter knyttet til disse skriftenes innhold, rituelle bruk og ikoniske posisjon i religionene, samt skriftenes resepsjonshistorie.
Study requirements
For å kunne ta eksamen må studenten:
- Gjennomføre alle obligatoriske Canvas-moduler innen fastsatte frister
- Delta i minst 4 av 6 seminargruppetimer
- Delta i dybdeevaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres elektronisk i det aktuelle semesteret
Arbeidsform og organisering
Emnet organiseres i 6 moduler som alle må gjennomføres for å ta eksamen. Hver modul består av:
- En Canvas-modul med ulike digitale læringsressurser
- 1-2 forelesninger
- 1 dobbelttime seminarundervisning med obligatorisk oppmøte.
- Én obligatorisk digital innlevering i Canvas (f.eks. Faglig innlevering, refleksjonsnotat, bokrapport el.l.)
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Final assessment/Exam
Emnet RL1014 har en 3 dagers hjemmeeksamen (2500-3500 ord) som eksamensform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av eksamen.
Exam dates
- Utleveringsdato:
- 2. desember 2024
- Tidspunkt for utlevering:
- 09:00
- Trekkfrist:
- 1. november 2024
- Innleveringsdato:
- 5. desember 2024
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Varighet:
- 3 dager
- Kunngjøringsdato:
- 20. desember 2024
Hjemmeeksamen - Ordinær eksamen
- Utleveringsdato:
- 21. januar 2025
- Tidspunkt for utlevering:
- 09:00
- Trekkfrist:
- 5. januar 2025
- Innleveringsdato:
- 24. januar 2025
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Varighet:
- 3 dager
- Kunngjøringsdato:
- 3. februar 2025
Hjemmeeksamen - Ny/utsatt eksamen NB! Egne tilgangsregler
Learning outcome
KUNNSKAP
Studenten har
- god kunnskap om fenomenet hellige skrifter og hvordan ulike religiøse tradisjoner bruker hellige skrifter til rituelle og ikoniske formål.
- god kunnskap om innholdet i Det gamle og nye testamentet.
- kunnskap om rollen hellige skrifter spiller i ulike religioner
- kunnskap om innholdet i et utvalg av hellige skrifter i buddhisme, hinduisme og islam.
- kunnskap om den historiske konteksten for tilblivelsen og samlingen av hellige skrifter i buddhisme, hinduisme, jødedom, kristendom og islam
- kunnskap om resepsjonshistorien til et utvalg av hellige skrifter
FERDIGHETER
Studenten kan
- reflektere over hellige tekster som fenomen med ulike dimensjoner
- bruke kildetekster for å belyse og diskutere religiøse tradisjoner
- sammenligne bruken av hellige tekster i religiøse tradisjoner
- reflektere over hellige skrifters innflytelse innenfor samfunn og politikk
Overlapping courses
RL1014 Helligetekster overlapper delvis med KRLE1021 Bibelen: tekst og kultur. En slik faglig overlapping medfører at:
- studenter som har KRLE1021 fra før, vil få 5 poeng uttelling for RL1014 på karakterutskriften eller vitnemålet.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.