- Course code: RL5065
- Credits: 10
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Samtidsreligion RL5065
Emnet er et kjerneemne i Lektorprogrammet (6. semester, 5000-nivå)
Emnet kan også inngå i følgende studieprogram: Master i kristendomskunnskap, Master i kirkelig undervisning.
Emnet tar utgangspunkt i samtidsreligion som praksis og som forskningsfelt. Emnet legger vekt på debattene om religion og mediers gjensidige påvirkning. Emnet vil gi nye og friske innspill til diskusjonen om hva et religions- og livssynsfag skal være i skolen og hvordan nye forskningsperspektiver kan brukes didaktisk. Studentene vil gjennom emnet få et godt innblikk i ulike empiriske forskningsarbeid.
Undervisning i emnet gis i form av forelesninger og seminarer.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- ha gjennomført, og fått godkjent, et prosjekt med datainnsamling gjennom ekskursjon i et religions- eller livssynssamfunn eller gjennom online etnografi av religiøse nettverk og ytringer. Resultatene skal presenteres gjennom en blogg/wiki.
- få godkjent selvvalgt litteraturliste relevant for prosjektet
- gi kommentarer til en medstudents blogg/wiki
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueresi det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Final assessment/Exam
Emnet har skriftlig skoleeksamen (6 timer) som vurderingsform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av eksamen. For å få avsluttende vurdering, må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Learning outcome
Læringsutbytte etter fullført emne
KUNNSKAP
Studenten har
- god kunnskap om perspektiver på religion som samtidig kulturfenomen
- god kunnskap om debatten om religion og medier
- inngående kjennskap til ett spesifikt religions- eller livssynssamfunn, eller religiøse nettverk og ytringer på internett
FERDIGHETER
Studenten kan
- reflektere over didaktiske perspektiver og utfordringer ved å bruke samtidsreligiøse fenomener og materiale fra media i undervisning
- planlegge, gjennomføre og ferdigstille et faglig, empirisk basert prosjekt
- benytte seg av wiki/blogg som presentasjons-, tilbakemeldings- og diskusjonsverktøy
- finne og anvende relevante faglige kilder
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.