- Course code: TEOL2430
- Credits: 10
- Semester: Autumn
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Samtidsteologi og religionsfilosofi TEOL2430
Studiet i samtidsteologi drøfter hvordan ulike former for kristen teologi kan forholde seg konstruktivt til nye samfunnsutfordringer i vår samtid, mens religionsfilosofi fokuserer på klassiske spørsmål knyttet til gudstro og religionskritikk. Svarene på spørsmål i begge kategoriene avgjør hva vi velger å gjøre med livene våre, og hvordan vi forholder oss til verden rundt oss. TEOL2430 er en god anledning til å fordype seg i dem, og gjøre oss bedre skodd til å forstå og vurdere vår egen og andres måte å leve på. Begge delemner vil forholde seg til kristen tradisjon samt relevante innsikter fra andre religioner og livssyn som finnes i vår kulturkontekst.
Delemne A: Samtidsteologi (6 stp)
Vår samtid byr på stadig nye utfordringer; massemigrasjon, klimakrise, kunstig intelligens, nyimperialisme, hypermoderne krigføring, autoritær populisme, sosial fragmentering og mye annet. Å møte slike utfordringer på en konstruktiv måte krever både dyp refleksjon og praktisk handling. Dette emnet skal gjøre studenter kjent med ressurser som kristen teologi kan ta i bruk når den konfronteres med samtidsutfordringer. Dette innebærer å mobilisere alle systematiske teologiske disipliner. Både dogmatikk, etikk og religionsfilosofi bidrar sammen med hermeneutiske refleksjoner til å utvikle innsiktene emnet har som målsetting å bidra til. Eksakt hvilken ny utfordring som gjøres til tema i undervisningen kan variere fra semester til semester.
Delemne B: Religionsfilosofi (4 stp)
Denne delen av emnet skal gi en grunnleggende innføring i sentrale religionsfilosofiske emner. Emnet diskuterer hvordan ulike filosofiske verktøy kan gi oss ressurser til å arbeide med spørsmål knyttet til gudstro og religionskritikk.
About the study
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- Ha godkjent frammøte (minst 60 %) i undervisningen eller delta i en samtale med faglærer om sentrale elementer i emnet.
- levere og få godkjent utkast til semesteroppgave med utgangspunkt i emnets pensum. Tema avtales med faglærer. Utkastet skal inneholde en fullt utskrevet innledning med problemstilling, omtale av materiale og framgangsmåte, og disposisjon.
- Delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Final assessment/Exam
Emnet har individuell skriftlig oppgave (2800-4000 ord), og muntlig eksamen som eksamensform. Studenten kan selv velge tema for oppgaven innenfor rammen av det overordnede tema som tas opp i det aktuelle semesteret, mens muntlig prøve tar utgangspunkt i hele pensum. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av oppgave (50%) og muntlig prøving (50%).
Exam dates
- Innleveringsdato:
- 20. november 2024
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Trekkfrist:
- 1. november 2024
- Kunngjøringsdato:
- 2. desember 2024
Individuell skriftlig oppgave - Ordinær eksamen
- Eksamensdato:
- 13. desember 2024
- Trekkfrist:
- 1. november 2024
Muntlig dag 1 - Ordinær eksamen
- Eksamensdato:
- 20. januar 2025
- Trekkfrist:
- 5. januar 2025
Muntlig dag 1 - Ny/utsatt eksamen NB! Egne tilgangsregler
- Innleveringsdato:
- 20. januar 2025
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Trekkfrist:
- 5. januar 2025
- Kunngjøringsdato:
- 3. februar 2025
Individuell skriftlig oppgave - Ny/utsatt eksamen NB! Egne tilgangsregler
Learning outcome
Læringsutbytte etter fullført emne
Delemne A (6 stp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- kunnskap om en viktig ny samfunnsutfordring i vår samtid.
- god kunnskap om ulike teologiske responser på en ny samtidsutfordring.
- god forståelse for hvordan ulike systematisk teologiske arbeidsformer kan anvendes i møte med en ny samtidsutfordring.
- forståelse for de hermeneutiske betingelsene for teologisk arbeid med samtidsteologi.
FERDIGHETER
Studenten kan:
- drøfte på hvilken måte systematiske-teologiske arbeidsformer gir grunnlag for teologisk refleksjon i møte med en ny samtidsutfordring
- skrive på en måte der teologien er i samtale med andre relevante fagfelt, som samfunnsvitenskap, naturvitenskap og humaniora.
- bruke empirisk kunnskap til å utvikle teologiske posisjoner og vurderinger
- skrive en akademisk oppgave som på en ryddig måte bruker relevante kilder med referanser og fotnoter
Delemne B (4 stp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- kunnskap om ulike forståelser av forholdet mellom tro og fornuft, forskjellige former for religionskritikk, ulike måter å forholde seg til teodicéproblemet og argumenter for/mot Guds eksistens.
- kunnskap om ulike måter å drive religionsfilosofi på.
FERDIGHETER
Studenten kan:
- bruke religionsfilosofiske verktøy til å analysere en religionsfilosofisk problemstilling.
- drøfte ulike forståelser av forholdet mellom tro og fornuft, forskjellige former for religionskritikk, ulike måter å forholde seg til teodicéproblemet og argumenter for/mot Guds eksistens
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.