– Dette er verdens beste jobb – du får være med å forme fremtiden for den oppvoksende generasjonen, sier Amalie Kristine Rønningsland Myrland.

Amalie er 26 år, bor i Langesund, og ble uteksaminert fra MF i 2022. Med fagene norsk, religion og etikk, samfunnskunnskap og kroppsøving har hun funnet drømmejobben som lektor ved Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik. Hennes reise fra studentlivet ved MF til arbeidslivet som lærer er en inspirerende historie om engasjement og hardt arbeid.

En trygg start ved MF

MF er en trygg og inkluderende utdanningsinstitusjon med dyktige forelesere som virkelig bryr seg om studentene sine.

Amalie Kristine Rønningsland Myrland

Amalie startet sin akademiske reise med en årsenhet i interkulturell kommunikasjon ved MF rett etter videregående. Dette ga henne en solid base og gjorde at hun bestemte seg for å bli lærer. – MF er en trygg og inkluderende utdanningsinstitusjon med dyktige forelesere som virkelig bryr seg om studentene sine. Det var et naturlig valg for meg å fortsette der, forteller hun. Religion og samfunnskunnskap var fag som inspirerte henne mest. – Jeg kunne ikke tenke meg et bedre sted å studere religion enn på MF.

– Studiemiljøet var fantastisk! Klassen var passe stor, og vi fikk et tett samhold. Vi hadde varierte undervisningsmetoder, med praktiske øvelser, diskusjoner og tradisjonelle forelesninger. Denne kombinasjonen gjorde studiet spennende og engasjerende. Selv nå, tre år etter at jeg ble uteksaminert, har jeg fortsatt kontakt med flere av de jeg studerte med.

Det beste med jobben som lektor er å hjelpe elvene med å mestre fag og ulike utfordringer som oppstår, sier Amalie. Foto: privat

Praksis og forberedelser til yrkeslivet

Amalie trekker frem praksisperiodene som noe av det mest verdifulle i studietiden. – Praksisperiodene var helt avgjørende for å forstå hvordan læreryrket fungerer i praksis. Det var der jeg virkelig fikk erfare hvordan man kan legge opp gode og pedagogiske undervisningsopplegg, men også hvor viktig det er å tilpasse seg uforutsette situasjoner. MF ga meg fleksibilitet ved å la meg ha praksis i hjembyen min.

Amalie var alene i praksis, men fikk dermed tett veiledning og mye undervisningserfaring. - Jeg underviste alle timene i fagene jeg hadde kompetanse i, og fikk være med på å lage vurderinger og gi tilbakemeldinger.

– Jeg anbefaler virkelig å utnytte praksisperiodene godt. Det er i praksis man får kjenne på hvordan det er å stå i klasserommet, og det er her man vokser mest som lærer.

– Ingen dag er lik, og variasjonen gjør at jobben alltid føles spennende.

Amalie Kristine Rønningsland Myrland

Fra studier til drømmejobben

Allerede under studiene jobbet Amalie som vikar i skolen, noe som ga henne verdifull erfaring. Rett etter fullførte studier fikk hun fast jobb på en ungdomsskole. – Det var utrolig lærerikt å jobbe i ungdomsskolen, med tett samarbeid med kollegaer. Året etter fikk jeg muligheten til å jobbe ved Thor Heyerdahl videregående skole, noe jeg ikke kunne si nei til.

– Det beste med jobben er elevene! Det å kunne hjelpe dem å mestre faglige utfordringer og bygge trygge rammer rundt dem, er utrolig givende. Ingen dag er lik, og variasjonen gjør at jobben alltid føles spennende.

Råd til fremtidige lektorer

Til de som vurderer å bli lektorer, har Amalie et tydelig råd: – Vær forberedt på å jobbe hardt, vær åpen og ikke vær redd for å by på deg selv. Det kan være utfordrende i starten, men det blir lettere. Dette er verdens beste jobb!