
Januarkurset - etterutdanning for lærere
MFs tradisjonsrike januarkurs er et to-dagers etterutdanningskurs for religionslærere og andre interesserte som ønsker oppdatert kunnskap og nye perspektiver på skole og undervisning.
Kontakt

Ann Midttun

Nadia Sand
Kurset gir deg:
- Faglig oppdatering i tråd med skolens læreplaner
- Innsikt i aktuelle spørsmål som berører skole og samfunn
- Nettverk med kolleger fra hele landet
Hvert år samler vi dyktige foredragsholdere med solid kompetanse på sine felt. Du får med deg skriftlig ressursmateriale fra foredragene.
Tidspunkt: Første eller andre uke i januar
Påmelding og program: Offentliggjøres i oktober/november
Januarkurset 2026
Januarkurset 2026 vil sette fokus på samspillet mellom religioner og politikk med vekt på aktuelle eksempler fra den politiske dagsorden, som:
- Kristendommens innflytelse på amerikansk politikk under Trump
- Samspillet mellom religion og politikk i Israel
- Islamistiske bevegelser Hamas/Hizbolla i Midtøsten
- Bruk av religiøse myter i hindunasjonalismen og buddhismen som en politisk religion i Asia
- Fundamentalisme i ulike religioner
- Religionens rolle i høyre-ekstremisme og radikalisering av unge i Norge
- Spørsmålet om polarisering i det norske kirkelandskapet ut fra en mer konservativ dreining
Kursets tematikk er nært knyttet sentrale mål i skolens fag. Forelesere vil også drøfte hvordan skolen kan jobbe mot radikalisering og hvordan man kan undervise om religion og politikk i skolen.
Tidligere januarkurs
Januarkurset er MFs mest tradisjonsrike fagkurs. I snart 50 år har det gitt KRLE- og religionslærere oppdatert kunnskap, forskningsbaserte perspektiver og faglig fordypning.
I nedtrekksmenyen kan du lese om innholdet i tidligere kurs.
2025 - Islam - tradisjon og mangfold
Januarkurset 2025 vil sette fokus på islam, både i et historisk, globalt og et nåtidig perspektiv. Dyktige fagfolk og formidlere fra akademia og trossamfunn deltar som foredragsholdere, alle med spesialkompetanse på sine felt.
Første dag vil gi kunnskap om sentrale trekk og mangfold i religionen: hellige tekster, religiøs lov med vekt på familierett og kvinnens rettigheter, ulike retninger og former for islam (islamisme). Det handler om historiske og teologiske perspektiver på islam, i kombinasjon med aktuelle perspektiver på hvordan islam fortolkes og praktiseres i dag.
Andre kursdag vil gi oppdatert kunnskap om islam i Norge: Institusjonalisering og endring, verdier og holdninger, utenforskap og radikalisering blant unge muslimer.
2024 - Kristne minoriteter i Norge og Sàpmi. Mangfold og endring
Det religiøse landskapet i Norge er i endring. Læreplanene vektlegger at elevene skal bli kjent med de ulike tradisjonenes indre mangfold, også det kristne mangfoldet.
Dette mangfoldet kan ofte gå under radaren når det religiøse mangfoldet tematiseres, så derfor vil årets etterutdanningskurs sette søkelyset på kristne minoriteter og grupperinger i det norske samfunnet.
Det er viktig med oppdatert kunnskap om utviklingen av kristne kirkesamfunn, samfunnsendringer og livssynspolitikk. Kursdagene vil gi kunnskap om 500 år med ortodoks kristendom i Norge, med et dagsaktuelt utblikk mot Ukraina, pinsekarismatikk, religiøst mangfold i Sápmi og fremstillinger av kristendom i media.
Kursdagene vil også gi innblikk i Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport om skolens og kirkas rolle i fornorskingspolitikk og urett overfor minoriteter som samer, kvener og skogfinner. Kurset avsluttes med foredrag om nyere konfliktlinjer i frimenigheter, Jehovas vitne som trossamfunn, samt ny forskning på kristne/religiøse ungdommer i dagens Norge.
2023 - Filosofi og etikk etter fagfornyelsen
Filosofi og etikk er helt sentrale fagområder i KRLE og religion og etikk. Likevel kan de nok sies å ha fått litt stemoderlig behandling til tider. Derfor vil MFs januarkurs 2023 tilby oppdatert, faglig påfyll innenfor disse områdene.
I 2020 kom de nye læreplanene tilknyttet fagfornyelsen og dette skoleåret trer disse også i kraft for religion og etikkfaget i videregående skole. Vi vil i årets kurs rette fokus mot plassen filosofi og etikk kan ha i faget etter fagfornyelsen. Dette inkluderer mulighetene som ligger både i fagets kjerneelementer og i de nye tverrfaglige temaene.
De nye læreplanene identifiserer både etisk refleksjon og utforsking av eksistensielle spørsmål og svar som kjerneelementer i KRLE og religion og etikk. I tillegg er flere av fagets kompetansemål direkte rettet inn mot filosofiske og etiske problemstillinger.
Vi ønsker at kursets deltakere skal sitte igjen med kunnskap og nye perspektiver som er relevante for undervisning etter de nye læreplanene.
2022 - Østlige religionstradisjoner - nasjonale og globale perspektiver
MFs januarkurs 2022 setter fokus på de østlige religionstradisjonene, med vekt på hinduisme og buddhisme. De østlige tradisjonene får ikke alltid så mye oppmerksomhet i samfunn og skole, og kunnskapen om disse er gjerne mer begrenset enn om de vestlige religionstradisjonene.
Samtidig er disse religionene en del av menneskers dagligliv, også i Norge, og de inngår i samspill med politikk på den globale scene. Lærere forteller om elever som stiller spørsmål ved lærebøkenes fremstillinger av østlige religioner og det de leser i avisene om internasjonal politikk.
De nye læreplanene i KRLE og religion og etikk vektlegger religioner som sammensatte størrelser.
Januarkurset tar utgangspunkt i læreplanmålene om religion som svar på eksistensielle spørsmål, religion i samspill med politikk og populærkultur, og religion som del av det norske samfunnet.
Kursdag 1 vil sette fokus på hinduisme og kursdag 2 på buddhisme. Det blir også foredrag om globale og nasjonale perspektiver på sikhisme og japansk religion i tegneserier og filmer. Kurset vil gi hjelp til å fortolke begrepet østlige religionstradisjoner og sammenlikne religioner i undervisningen.