- Course code: LED2000
- Credits: 20
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Leadership in practice LED2000
LED1000 og LED2000 er emner som tilbys "ettåringer" i organisasjoner og stipendiater ved norske folkehøyskoler. LED2000 kombinerer faglige perspektiver på lederskap, etisk refleksjon, læring og generasjonskunnskap med refleksjon over egen praksis. Emnet består av tre elementer.
- Veiledet praksis
- Litteraturstudium
- Selvstendig skriftlige arbeid
Veiledet praksis finner sted i løpet av et skoleår ved den folkehøgskolen studenten er tilknyttet som stipendiat. eller som "ettåring" i en organisasjon Studenten får praktisk erfaring med å organisere og lede aktiviteter og læringsprosesser, og vil i veiledningen og oppgaveskriving reflektere over og evaluere eget lederskap i praksis. Litteraturstudiet innebærer et selvstudium av sentrale bidrag innen ledelsesfag, etikk, og generasjonskunnskap.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering skal studenten:
- ha gjennomført og godkjent veiledet praksis over et semester ved i en organisasjon eller folkehøgskolen ( minst 75 % deltakelse)
- få godkjent læringskontrakt relatert til praksis, levert innen fastsatte frister
- få godkjent evalueringsrapport fra praksis levert innen fastsatte frister
- delta på organisasjonens eller folkehøyskolens opplæringsprogram
- levere og få godkjent et refleksjonsnotat på 1200-1500 ord med refleksjoner over egen rolle som leder, der ulike ledervektøy blir brukt
- levere og få godkjent en faglig oppgave på 2000-2500 ord der praksis drøftes i lys av relevant litteratur.
- gi en forberedt skriftlig respons på en medstudents utkast til oppgave
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Final assessment/Exam
Emnet LED2000 vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til "bestått" / "ikke bestått".
For å kunne få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene. Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke få avsluttende vurdering i emnet. For ikke å bruke opp et forsøk på emnet, må de aktivt trekke sin oppmelding/vurderingsmelding innen trekkfristen.
Learning outcome
Kunnskap
Studenten har:
- god kunnskap om ledelse og læring i en organisasjon og folkehøgskole, utviklet i skjæringsfeltet mellom litteratur og egnen erfaringer
- god kunnskap om ulike ledelsesverktøy
- kunnskap om ulike perspektiver på sosialisering, identitet og utvikling
- kunnskap om sentrale etiske teorier
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere over egen praksis i lys av relevant teori
- vise selvstendig dømmekraft i møte med etiske utfordringer en møter i arbeidet
- reflektere over egne følelser og reaksjonsmønstre i møte med andre
- holde avtaler og administrere egen tidsbruk
- samhandle med andre i formelle og uformelle situasjoner
- bruke veiledning og tilbakemeldinger som anledning til faglig og personlig læring
- planlegge, gjennomføre og ferdigstille en selvstendig faglig oppgave til en bestemt frist
- utarbeide en faglig relevant problemstilling
- bruke faglige begreper, teorier og verktøy til å analysere en faglig problemstilling.
- finne og bruke relevante faglige kilder
- argumentere på en klar, saklig og overbevisende måte
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.