- Course code: SAM1080L
- Credits: 10
- Semester: Autumn
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Identitet, makt og mangfold SAM1080L
Dette emnet gir en innføring i samfunnsvitenskapelige perspektiver på identitet og identitetskonstruksjon, samt konsekvenser av identitetsforestillinger for sameksistens i mangfoldige samfunn. Emnet legger vekt på hvordan individer og grupper etablerer ulike forståelser av egen og andres identitet, og på sammenheng mellom identitetskonstruksjon og maktforhold. Emnet gir også en innføring i teoretiske perspektiver på fremstillinger av «de andre», slik de inngår i fordommer, rasisme og diskriminering. Et viktig perspektiv i emnet vil også være hvordan kunnskap og kunnskapsproduksjon bidrar til andregjøring, stereotypisering og rasialisering, og disse mekanismene belyses gjennom samtidige og historiske eksempler. Norske og internasjonale perspektiver trekkes inn.
About the study
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- ha godkjent fremmøte (minst 75%) i forelesningen og seminarundervisningen
- få godkjent et undervisningsopplegg om et valgfritt tema (se mer info i Canvas). Opplegget skal leveres gruppevis i Canvas og gjennomføres i seminargruppetimene
- få godkjent en individuell fagdidaktisk refleksjon (enten 600-1000 ord eller 5-10 min innspilt muntlig refleksjon) over det gjennomførte undervisningsopplegget basert på tilbakemeldinger fra gjennomføringen
- delta i dybdeevaluering av emnet dersom emnet skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Final assessment/Exam
Emnet SAM1080L har hjemmeeksamen (3 dager, 2500-3500 ord) som vurderingsform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av hjemmeeksamen.
For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Exam dates
- Hand-out date:
- 2. December 2024
- Time for hand-out:
- 09:00
- Final deadline to withdraw from examination:
- 1. November 2024
- Submission date:
- 5. December 2024
- Submission deadline:
- 12:00
- Duration:
- 3 days
- Release date for results:
- 17. December 2024
- Ordinary exam
- Hand-out date:
- 21. January 2025
- Time for hand-out:
- 09:00
- Final deadline to withdraw from examination:
- 5. January 2025
- Submission date:
- 24. January 2025
- Submission deadline:
- 12:00
- Duration:
- 3 days
- Release date for results:
- 3. February 2025
- New/deferred exam N.B. Own rules for access
Learning outcome
KUNNSKAP
Studenten har
- god kunnskap om ulike teoretiske innganger til identitet og identitetskonstruksjon
- god kunnskap om sammenhenger mellom identitet, tilhørighet og makt
- god kunnskap om andregjøringsmekanismer og konstruksjonen av fiendebilder
- kunnskap om teoretiske innganger til hybriditet, multikulturalisme og interkulturalitet
- kunnskap om rasisme
- kunnskap om sentrale fagdidaktiske metoder og teorier i samfunnsfag
- kjennskap til forskjellige former for fordommer og gruppefiendtlighet
FERDIGHETER
Studenten kan
- anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i samfunnsfaglig opplæring
- undersøke sammenhenger mellom identitetskonstruksjon og maktrelasjoner
- drøfte problemstillinger relatert til identitet og tilhørighet
- analysere ulike samtidige og historiske former for identitetskonstruksjon
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.