- Course code: TEOL1571
- Credits: 10
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Value-based leadership in the Methodist Church TEOL1571
Studiet er et tilbud til ansatte og frivillige som utøver ulike former for lederskap i Metodistkirken. Målet er å heve den ledelsesfaglige kompetansen gjennom å fokusere på ledelse generelt og ved å drøfte hvordan dette bør skje i en menighetskontekst. Studiet tar utgangspunkt i tre aspekter: ledelsesteori, teamarbeid og organisasjonsutvikling. Studiet er en kombinasjon av teoretiske studier og praksis, hvor studentene skal reflektere over egen ledelse. Den praktiske delen av studiet skjer i tilknytning til en lokal metodistmenighet. Grunnleggende kunnskap om den lokale menighet er derfor en forutsetning for kurset.
Arbeidsform og organisering: Studiet er prosessorientert og undervisningen vil bestå av forelesninger, plenumsdiskusjoner, gruppearbeid og case-studier. Undervisningen vil bli lagt opp med kobling mellom teori og praksis. Mellom undervisningssamlingene vil det bli obligatoriske oppgaver relatert til praksis i egne lokale menigheter.
Dette emnet tilbys uregelmessig. Ta kontakt med student@mf.no for mer informasjon.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- Obligatorisk oppmøte på 75 % av undervisningen.
- Levere utkast til en faglig oppgave på 1500-2000 ord hvor studenten drøfter egen ledelsespraksis i lys av pensum.
- Levere utkast til et refleksjonsnotat på 1200-1500 ord hvor studenten drøfter hvordan teamarbeidet i menigheten fungerer og hvilke rolle studenten selv spiller.
- Levere utkast til et refleksjonsnotat på 1200-1500 ord om hvordan menigheten hvor studenten er i praksis, arbeider med utvikling av organisasjonen og hvilken rolle studenten selv har i dette arbeidet.
- Presentere en av oppgavene for andre studenter, og gi respons til en annen students oppgave.
- Delta i evalueringen av studietilbudet dersom dette skal dybdeevalueres det aktuelle semesteret.
Final assessment/Exam
Emnet TEOL1571 har mappeeksamen som vurderingsform. Mappen skal inneholde de tre oppgavene. For å kunne få avsluttende vurdering må studentene innen oppsatte frister ha oppfylt studiekravene. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av de innleverte oppgaver.
Den faglige oppgaven vektes 50 % og de to refleksjonsnotatene vektes 25 % hver.
Learning outcome
KUNNSKAP
Studenten har:
- god kunnskap om ulike ledelsesteorier.
- god kunnskap om hva som styrer og påvirker teamarbeid.
- kunnskap om hvordan endringsprosesser kan foregå.
- kunnskap om hva som styrer og påvirker ledelse av frivillighetsarbeid.
- kunnskap om Metodistkirkens forståelse av den lokale menighet.
FERDIGHETER
Studenten kan:
- anvende teori og erfaring innen teamarbeid og ledelse av frivillighetsarbeid.
- drøfte lederrollen, og gjøre rede for hva som skaper gode endringsprosesser.
- utvikle sin egen rolle som verdiformidler, og forstå hvordan lederrollen virker på andre.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.