- Course code: TEOL6516
- Credits: 10
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Å leve av sin tro TEOL6516
Emnet tar opp grunnleggende sider ved det å være prest i et samfunn hvor holdninger til tro og kirke er i endring. Det ligger sterke drivere for mening og motivasjon i prestens tjeneste. Samtidig er prestetjenesten et yrke der den nære forbindelsen mellom personlig engasjement og profesjonell rolle kan være krevende. Det kan merkes når forventingene som presten møter er kryssende, når kirkens fremtid virker usikker, når en økt åndelig interesse ikke fører til økt tilslutning til kirken, når man representerer tro og kirke i sekulære kontekster, eller når forholdet mellom kirkens overlevering og egen overbevisning blir komplisert.
Med dette som utgangspunkt vil emnet arbeide med tema som gjelder tro, person og profesjon. Det vil hente perspektiver til en fornyet teologisk profesjonskunnskap med profesjonsteori, religionspsykologi og religionssosiologi og spiritualitet. Arbeidsformen vil være et samspill mellom egen erfaring, felles refleksjon og faglige perspektiv. Et sentralt mål er å utvikle et bevisst selvforhold og finne fram til kilder som kan inspirere og gi retning for tjenesten fremover.
Arbeidsform og struktur:
Emnet går over to semestre med én samling hvert semester, hver på tre dager. Undervisningsformer vil være forelesninger, erfaringsutveksling, gruppearbeid, litteraturstudium og skriftlige arbeid. Det kreves at studenten forbereder seg til kurssamlinger gjennom lesning av oppsatt litteratur og ved å utarbeide refleksjonsnotat som vil danne grunnlag for felles refleksjon under kurssamlingene.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- Legge frem et innledende refleksjonsnotat i gruppe
- Gjennomføre to nettleksjoner med tilhørende kortsvaroppgaver
- Få godkjent avsluttende refleksjonsnotat på 1500- 2000
- Delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Final assessment/Exam
Emnet vurderes med avsluttende vurdering av gjennomførte studiekrav. Emnet vurderes til bestått/ikke bestått.
Learning outcome
KUNNSKAP
Studenten har:
- God kunnskap om prestetjenestens historiske og nåtidige kontekster.
- Inngående kunnskap om utvalgte pastoralteologiske og samtidsteologiske temaer.
- Inngående kunnskap om hvordan emnets temaer kan gi ressurser til egen profesjonsfaglighet, med vekt på bl.a. tolkning og erfaring, tro og tvil, kjønn, rolleforståelse og spiritualitet.
- Kunnskap om arbeidshelse, og vilkår for selvivaretagelse og motivasjon, individuelt og sosialt.
FERDIGHET
Studenten kan:
- reflektere kritisk omkring forholdet mellom tro, person og profesjon i lys av egne erfaringer, holdning til følelser og perspektiver fra faglitteraturen i emnet
- reflektere over sekulariseringens og nyåndelighetens utfordringer og muligheter som bidrag til egen teologisering
- kan anvende relevant kunnskap i forståelse og tolkning av egen hverdag som pastoral leder og kommunikator i spennet mellom det religiøse, sekulære og spirituelle
GENERELL
Studenten kan
- reflektere om selvivaretagelse og ivaretagelse av menighetsfellesskapet i lys av endringer i arbeidsforhold, sosiale betingelser, oppslutning og arbeidsformer i kirken
- kan analysere sammenhenger mellom ekklesiologi og egen prestetjeneste
- kan analysere sammenhenger mellom eget forhold til følelser, samtidsanalyse og språk i eget praksisfelt
Overlapping courses
Emnet har ingen studiepoengreduksjon mot andre emner.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.