- Course code: K5720
- Credits: 15
- Semester: Autumn
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Kristen livstolkning og livsmestring med masterarbeid K5720
‘Kristen livstolkning’ og ‘livsmestring’ er to kjernebegrep i Den norske kirkes trosopplæringsplan. Men hva er egentlig kristen livstolkning? Og hva menes med livsmestring? I dette emnet skal vi se nærmere på disse spørsmålene. Vi vil i den forbindelse fordype oss i sentrale problemstillinger og temaer innenfor kristen troslære og etikk.
Gjennom arbeidet med emnet får studenten fordypet kunnskap om sentrale temaer innenfor kristendommen, og da særlig innenfor kristen troslære og etikk. Emnet gir teoretiske redskaper til refleksjon over hvordan kristen tro kan være en ressurs for livstolkning og livsmestring. Det vil gis kunnskap om hermeneutiske problemstillinger knyttet til fortolkning av kristen tro. Emnet vil også belyse sentrale etiske problemstillinger og drøfte forskjellige perspektiver på kristen etikk. Emnet vil på en særlig måte relatere seg til kirkelig undervisning som kontekst for fortolkning av kristen tro og etikk, og vil ha et spesielt fokus på luthersk troslære og etikk.
Emnet består av to delemner: A: Kristen troslære (10 stp) og B: Etikk (5 stp).
Emnet inngår i Erfaringsbasert master i kirkelig undervisning. I en mastergrad skal det inngå et selvstendig arbeid på minimum 30 studiepoeng. Den faglige oppgaven som skrives underveis og leveres til avsluttende vurdering i dette emnet, inngår som en del av den totale masterskrivingen på studieprogrammet med 10 studiepoeng. Emnet tilbys annet hvert høstsemester.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten
- være til stede på minst 75 % på studiesamlingene
- få godkjent et utkast (ca 1000 ord) til den faglige oppgaven som ved slutten av semesteret skal leveres til avsluttende vurdering.
- gi en forberedt muntlig respons på en medstudents utkast til faglig oppgave
- få godkjent en kortprøve.
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke levere den faglige oppgaven til avsluttende vurdering. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Final assessment/Exam
Emnet har individuell skriftlig oppgave (5000-6000 ord) som vurderingsform. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av den faglige oppgaven.
Exam dates
- Innleveringsdato:
- 21. november 2024
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Trekkfrist:
- 1. november 2024
- Kunngjøringsdato:
- 12. desember 2024
Individuell skriftlig oppgave - Ordinær eksamen
- Innleveringsdato:
- 20. januar 2025
- Innleveringsfrist:
- 12:00
- Trekkfrist:
- 5. januar 2025
- Kunngjøringsdato:
- 3. februar 2025
Individuell skriftlig oppgave - Ny/utsatt eksamen NB! Egne tilgangsregler
Learning outcome
DELEMNE A: KRISTEN TROSLÆRE (10 stp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- god kunnskap om sentrale temaer innenfor kristen troslære, med et særlig fokus på luthersk teologi
kunnskap om lutherske bekjennelsesskrifter og sentrale økumeniske dokumenter
- inngående kunnskap om hermeneutiske spørsmål knyttet til fortolkning av kristen tro, deriblant om fortolkningens kontekstuelle dimensjon og relasjon til praksis.
- kunnskap om livstolkning som teoretisk begrep, særlig med henblikk på dets bruk i kirkelig kontekst og i forbindelse med kirkelig undervisning
FERDIGHETER
Studenten kan:
- identifisere sentrale problemstillinger innenfor kristen troslære
- bruke kunnskap om sentrale temaer innenfor kristen troslære til å drøfte kritisk og konstruktivt innholdet i kirkelig undervisningsmateriale
- drøfte inngående hvordan fortolkning av kristen tro kan være en ressurs for livstolkning
- drøfte hermeneutiske spørsmål knyttet til fortolkning av kristen tro, deriblant fortolkningens kontekstuelle dimensjon og relasjon til praksis.
DELEMNE B: ETIKK (5 stp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- kunnskap om ulike syn på hva som særpreger kristen etikk
- inngående kunnskap om hermeneutiske problemstillinger knyttet til kristen etikk
- god kunnskap om utvalgte emner innenfor kristen områdeetikk
- kunnskap om hvilken plass etikk har i kirkens trosopplæring
- kunnskap om livsmestring som teoretisk begrep, særlig med henblikk på dets bruk i kirkelig kontekst og i forbindelse med kirkelig undervisning
FERDIGHETER
Studenten kan:
- anvende teoretiske perspektiver presentert i emnet til å drøfte sentrale problemstillinger innenfor kristen områdeetikk
- drøfte sentrale hermeneutiske problemstillinger knyttet til kristen etikk
- reflektere over den etiske dimensjonen ved trosopplæring
- drøfte inngående hvordan kristen tro og etikk kan være en ressurs for livsmestring
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.