- Course code: PHI2201
- Credits: 10
- Semester: Autumn
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Tibetansk 1 PHI2201
Emnet er et samarbeid mellom MF vitenskapelig høyskole og Norsk filologisk institutt (PHI). Utfyllende informasjon om studietilbudet finnes på nettsidene www.mf.no/phi og www.philology.no/kurs
Emnet gir en innføring i klassisk tibetansk grammatikk. Målet er at studenten skal utvikle grunnleggende leseferdigheter ved hjelp av filologiske hjelpemidler. I emnet gjennomgås også korte tekstutdrag fra ulike perioder.
Emnet gir grunnlag for å ta PHI2202 Tibetansk 2 (våren). PHI2201 og PHI2202 utgjør tilsammen et fullstendig «innføringskurs i klassisk tibetansk».
Arbeidsform og organisering
Undervisningen gis normalt som ukentlige forelesninger, med hovedvekt på tekstlesning og grammatisk analyse. Som en hovedregel legges undervisningen til sen ettermiddag/kveld, slik at emnet lettere kan kombineres med andre studier eller jobb. Det forutsettes selvstendig arbeid mellom hver forelesning (ca. 30 sider av en lærebok i grammatikk hver uke). Et utvalg faglitterære tekster som behandler språkhistoriske og kulturhistoriske emner er også del av litteraturen som studentene skal sette seg inn i.
Forkunnskaper:
Ingen.
Emnet tilbys uregelmessig. Oversikt over hvilke språk- og filologi-emner som tilbys inneværende studieår finner du her: https://mf.no/phi .
About the study
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- få godkjent en oppgave levert innen en gitt frist. Oppgaven vil i de fleste tilfeller innebære oversettelse av en - kildetekst og/eller grammatisk analyse.
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Final assessment/Exam
Emnet har hjemmeeksamen (1 uke) som vurderingsform, og vurderes med karakteren «bestått» / «ikke bestått». Eksamensoppgaven består av tre deler: (1) oversettelse av en kort kildetekst til norsk, (2) grammatisk analyse, og (3) spørsmål om språkhistoriske og kulturhistoriske emner (ca. 1500–2000 ord). For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Learning outcome
KUNNSKAP
Studenten har:
- en grunnleggende forståelse av det grammatiske systemet i klassisk tibetansk
- en grunnleggende forståelse av klassisk tibetansk fonologi og morfologi
- et basis-ordforråd i klassisk tibetansk (ca. 500 ord) og en grunnleggende forståelse av hvordan det tibetanske - leksikon er bygget opp (orddannelse)
- kunnskap om form og innhold i litteratur skrevet på klassisk tibetansk (ord i kontekst, sjanger, tematikk)
- grunnleggende kjennskap til de viktigste ordbøker, leksika, håndbøker og digitale hjelpemidler som brukes i studiet av klassisk tibetansk språk og litteratur
- kunnskap om det tibetanske språkets kulturhistorie
- grunnleggende kjennskap til det akademiske fagfeltet innenfor studier av klassisk tibetansk språk og litteratur
FERDIGHETER
Studenten kan:
- beskrive hovedtrekkene i klassisk tibetansk fonologi og morfologi
- bruke et basis-ordforråd i klassisk tibetansk og beskrive enkeltords historiske betydning
- lese og oversette enkle klassiske tibetanske tekster med hjelpemidler (ordbok og referansegrammatikk)
- bruke ulike ordbøker og leksika i studiet av klassiske tibetanske tekster
- gjøre rede for generelle trekk i tibetansk språkhistorie og kulturelle sider ved teksttradisjonen
- gjøre rede for viktige faglige diskusjoner innenfor studier av klassisk tibetansk språk og litteratur
Overlapping courses
PHI2201 overlapper med PHI5201. En slik faglig overlapping medfører at:
- studenter som har PHI5201 fra før vil få 0 poeng uttelling for PHI2201 på karakterutskriften eller vitnemålet.
MF anbefaler derfor ikke å kombinere disse emnene.
Studenter som tidligere har tatt tilsvarende emne på 15 studiepoeng ved MF må være forberedt på overlapp og redusert omfang av godskrevne poeng for dette emnet.