- Course code: TEOL2591
- Credits: 40
- Language: Norwegian
Arbeidsveilederutdanning for organisasjons- og frikirkeansatte TEOL2591
Generell informasjon
Studiet Arbeidsveilederutdanning for organisasjons- og frikirkeansatte (AVU-org) tilsvarer vel ett semesters utdanning på heltid (40 studiepoeng), og er tilrettelagt for et løp over 2,5 år. Studiet er samlings- og nettbasert med en obligatorisk samling på fire dager hvert semester. Mellom seminarene skal studenten drive en ABV-gruppe over fire semestre
Målsetting og profil
AVU har som mål å utdanne kompetente arbeidsveiledere til kristne organisasjoner, frikirker og andre sammenhenger. Utdanningen skal gi kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse innen ABVs teorigrunnlag og metodikk. Veiledningens utgangspunkt er refleksjon over deltakernes yrkespraksis. Utdanningen og undervisningen har derfor en praksisnær profil. Den bygger på et teologisk menneskesyn.
Emnet bygger på ABV-tradisjoner i Den norske kirke, og er videreutviklet med basis i kunnskap fra nyere forskning innen veiledning, psykologi og ledelse av verdibaserte virksomheter. Sentralt står samspillet mellom praksis, person og fag. Utdanningen står i en praksisorientert dynamisk veiledningstradisjon,
Utdanningen bidrar til at studenten kan utvikle et mer bevisst og integrert forhold til egen livs- og troshistorie og konstruktiv bruk av seg selv i veiledningsarbeidet. Deltakerne skal også utvikle kompetanse til selvstendig å planlegge, gjennomføre og evaluere et ABV-forløp.
Sentrale innholdselementer
Undervisningen inkluderer kognitive, affektive, eksistensielle, etiske og handlings-/ferdighetsorienterte aspekter.
Sentrale tema er veilederidentitet og rolleforståelse, sammenholdt med deltakernes personlige forutsetninger for å veilede. Veiledningsteori og veiledningsmetodikk, gruppeledelse, gruppeprosesser og ABV’s arbeidsmetoder står også sentralt sammen med bevissthet om makt og grenser i veiledningen.
Kunnskaper om veiledningspedagogikk, gruppeledelse, ulike arbeidsmetoder i ABV og anvendelse av teologisk refleksjon er også sentralt.
Det gis innføring i følelsesbevissthet og overføringer/motoverføringer for å styrke veilederens modenhet, mentaliseringsevne og evne til å håndtere følelsesmessig materiale.
Undervisning i eksistensielle temaer som mening og tilhørighet berøres. Det undervises i dialogiske og narrative metoder der respekten for den andre og dennes rett til å eie sin egen fortelling er grunnleggende. Studiet innebærer også tematisering av relevante etiske elementer.
Evne til dialogisk kommunikasjon og evne til å veilede i et komplekst kirkelig arbeidsliv, sammen med forståelse av veiledningskontekstens betydning, er inkludert i undervisningen.
Forståelse av, og bevissthet om yrkesidentitet og rolleutøvelse, kommunikasjon og konflikter i kirkelig arbeidskontekst er en del av utdanningen. Å veilede i et sammensatt og verdibasert arbeidsliv tematiseres. ABVs egenart og veiledningens kirkelige, etiske og teologiske forankring belyses, og det klargjøres hva som er forskjeller og sammenfall mellom ABV, pastoralklinisk utdanning (PKU), sjelesorg, åndelig veiledning og ulike mentor- eller coachingmodeller.
Arbeids- og undervisningsformer
Utdanningen omfatter 5 studiesamlinger, som er fordelt over 2,5 år. Studentene samles hvert semester til en fire dagers studiesamling. I tillegg kommer noen digitale samlinger. Første samling legges til mars 2025. I løpet av studieperioden gis det ca 70 timers undervisning (forelesninger og seminarer) og ca 60 timer veiledning i smågrupper. Det kreves at studenten gjennom studietiden leder en ABV-gruppe eller tilsvarende (omfang ca 60 t). Erfaringer fra ABV-gruppen er grunnlag for presentasjoner (framlagte case) og refleksjoner over praksis.
Studiet legger vekt på et mangfold av undervisningsformer: forelesninger, seminar, øvelser, gruppearbeid, erfaringsutveksling, muntlige framlegg, kollokvier, litteraturstudium og skriftlige arbeider.
Forutsetninger
Arbeidsveilederutdanningen er tverrfaglig forankret, og åpen for ansatte i kristne organisasjoner og kirkelige medarbeidere som fyller kriteriene for opptak.
Det er en forutsetning at deltagere har anbefaling fra sin arbeidsgiver og tilsetting i eller tilknytning til en organisasjon/frikirke som legger til rette for en ABV-gruppe.
Det anbefales at deltakere i tillegg har minst 2 års yrkeserfaring fra kirkelig sektor/kristen organisasjon og selv har gått i veiledning.
For mer informasjon om søknad og opptak, se utlysning MF KOM.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- ha deltatt på minimum 75 % av undervisningen
- ha ledet en ABV-gruppe over to år (ca 60 timer)
- få godkjent løpende skriftlige oppgaver:
a) refleksjonsnotat (ett notat à 800 ord i tilknytning til hver studiesamling);
b) litteraturrapporter (en litteraturrapport à 400 ord til hver studiesamling);
c) loggbok fra veiledning av egen ABV-gruppe (føres kontinuerlig);
d) praksisrapport i etterkant av gjennomført ABV-gruppe (1500 ord +/- 10 %)
- få godkjent en avsluttende oppgave på ca. 5-7000 ord som skal ta utgangspunkt i praksis og dokumentere evnen til å reflektere teoretisk over egen erfaring.
- Delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke få avsluttende vurdering i emnet. For ikke å bruke ett eksamensforsøk må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1.november/1.mai.
Final assessment/Exam
Emnet TEOL2591 vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Studiekravene dokumenteres i en samlemappe. Emnet vurderes til "bestått" eller "ikke bestått".
Learning outcome
Læringsutbytte etter fullført emne
KUNNSKAP
Studenten har
- bred kunnskap om arbeidsveiledning i grupper, gruppeprosesser og dialog (innhold og metode)
- bred kunnskap om kirkelig profesjonell identitet: rolle, kompetanse, ansvar, begrensninger og rollen som symbolsk (åndelig) leder
- bred kunnskap om følelsesbevissthet og mentalisering
- bred kunnskap om teologisk refleksjon i veiledningen
- kunnskap om eksistensielle temaer og om meningsdannelse
- kunnskap om mangfoldet av faglige tradisjoner i veiledningsfeltet og kan orientere seg og oppdatere seg i veiledningsfaget.
- kjennskap til ABVs teologiske, etiske og kirkelige forankring (inkl. forskjeller og overlappinger mellom ABV, PKU, sjelesorg og åndelig veiledning).
- kjennskap til organisasjonskultur og konflikthåndtering i kirken
FERDIGHETER
Studenten har:
- god evne til å planlegge, gjennomføre og vurdere arbeidsveiledning i tråd med god veiledningsetikk og retningslinjene for ABV
- god evne til å kunne lytte, forstå og samtale adekvat med andre ut fra en veilederposisjon
- god evne til å forstå gruppeprosesser og forholde seg bevisst til og håndtere overføringer/motoverføringer
- god evne til å anvende ulike metodiske verktøy i arbeidet med case/praktiske erfaringer
- god evne til å vurdere hva som ligger innenfor og utenfor ABVs mandat
- god evne til selv å nyttiggjøre seg veiledning og egen faglig utvikling
- evne til å arbeide med refleksjonsprosesser i gruppe og belyse aktuelle tematikker i tverrfaglig perspektiv.
- evne til å sammenholde praksis og teori på en måte som kan videreutvikle praksis
GENERELL KOMPETANSE
Studenten har:
- innsikt i ABV-relaterte faglige problemstillinger, samt vurdere/anvende kunnskap som er relevant for ABV
- etisk bevissthet og personlig egnethet og evne til å gjennomføre ABV i tråd med god veiledningsetikk og ABVs retningslinjer
- god bevissthet om egen livs- og troshistorie, og evne til å veiledede deltakerne over hvordan livs- og troshistorie bidrar til å prege yrkesidentitet og yrkesutøvelse, rolleutøvelse, og kommunikasjon, og konflikter i kirkelig arbeidskontekst
- god innsikt i eget forhold til grenser, makt/veileders autoritet og sårbarhet
- evne til å håndtere kritikk og relevante moralske utfordringer i i veiledningssituasjonen
- evne til å kommunisere med ledelse og arbeidstagere i organisasjoner og kirker om betydningen av ABV og om ABVs egenart i forhold til andre veiledningstiltak