- Course code: PED5550
- Credits: 15
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
The Cathechist in the Church room. PED5550
Emnet er et kjerneemne i studieprogrammet Erfaringsbasert master i kirkelig undervisning og Master i teologi - studieretning kirkelig undervisning.
Emnet gir kunnskap om kirkebyggets utforming og teologi gjennom historien. Kunnskap om og forståelse av kirkebyggets ulike artefakter og deres mulige funksjon i trosopplæringen er en del av dette.
Emnet fokuserer også på kateketisk praksis i kirkerommet, særlig knyttet til kristen spiritualitet, gudstjenestearbeid og forkynnelse. Emnet gir innføring og øvelse i liturgikk og homiletikk, samt i didaktisk arbeid knyttet til kateketens praksis i kirkerommet. Kateketisk praksis i kirkerommet aktualiserer også kateketens rolleforståelse og samarbeidsevne, og emnet fokuserer også på dette.
Emnet består av to delemner:
- Delemne A: Kirkebyggets teologi (5 stp.)
- Delemne B: Pedagogisk praksis i kirkerommet (10 stp.)
Dette emnet tilbys i vårsemesteret, normalt i oddetallsår.
Ta kontakt med student@mf.no for mer informasjon.
Study requirements
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- ha godkjent oppmøte (minst 75 %) i henholdsvis undervisning, praksisøvelser og refleksjonsgruppe
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
- levere og få godkjent et refleksjonsnotat (1200- 1500 ord) fra observasjon av gjennomføring av et trosopplæringstiltak i en annen menighet enn den man selv jobber i. Didaktiske skjema med plan for gjennomføringen av trosopplæringstiltaket legges ved (kommer i tillegg til antallet ord for refleksjonsnotatet)
- levere og få godkjent A) en beskrivelse av et konkret kirkebygg, samt B) skissere et undervisningsopplegg knyttet til samme kirkebygg (samlet omfang 1800- 2000 ord). Didaktisk skjema kan legges ved
- levere og få godkjent manus til en preken holdt i en gudstjeneste, med et tilhørende refleksjonsnotat (1000- 1500 ord).
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, får ikke avsluttende vurdering i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai.
Nærmere informasjon om studiekravene finnes i Canvas. I de skriftlige arbeidene skal man gjøre aktivt bruk av emnelitteraturen. Man må henvise på en standardisert måte til alle kilder som benyttes.
Final assessment/Exam
Emnet vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til Bestått eller Ikke bestått. For å kunne gå opp til eksamen må studentene innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Learning outcome
DELEMNE A: KIRKEBYGGETS TEOLOGI (5 stp.)
KUNNSKAP
Studenten har
- kunnskap om kirkebyggets utforming og teologi i historisk og nåtidig sammenheng
- kunnskap om hvordan kirkebyggets artefakter kan inngå i læring
FERDIGHETER
Studenten kan
- lese, beskrive og drøfte kirkebyggets utforming, dets eksteriør og interiør, gjenstander og symboler med sentrale teologiske begreper og teorier
- bruke kirkebyggets utforming, dets eksteriør og interiør, gjenstander og symboler i utformingen av undervisning og trosopplæring
DELEMNE B: PEDAGOGISK PRAKSIS I KIRKEROMMET (10 stp.)
KUNNSKAP
Studenten har
- god kunnskap om liturgi som kateketisk praksis, hovedtrekkene i liturgisk teologi og Ordning for hovedgudstjeneste i Den norske kirke
- god kunnskap om forkynnelse som kateketisk praksis og hovedtrekkene i homiletisk teologi
- god kunnskap om kateketens samarbeidsrelasjoner (til andre ansatte, frivillige, barn og unge, og i råd og utvalg)
- god kunnskap om hvordan kirkebyggs utforming og ulike artefakter kan inngå i barn og unges tilegnelse av, deltagelse i og kunnskaping av kristen tro
- god forståelse av kirkerommet som arena for kristen spiritualitet i trosopplæringen
- god kunnskap om didaktiske modeller i kirkelig undervisning
FERDIGHETER
Studenten kan
- forberede og gjennomføre en gudstjeneste i samarbeid med andre, og reflektere faglig over dette arbeidet
- forberede, holde og beskrive en preken
- delta aktivt i refleksjonsgruppe, og gi og gjøre nytte av tilbakemelding på liturgisk ledelse og forkynnelse
- reflektere konstruktivt og kritisk over egen kateketpraksis og plass i et arbeidsfellesskap
- anvende og reflektere over bruk av didaktiske modeller i planlegging og gjennomføring av kirkelig undervisning
Overlapping courses
Studenter som tidligere har tatt emner som helt eller delvis overlapper, får redusert omfanget av godskrevne poeng for dette emnet.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.