- Course code: PED5550
- Credits: 15
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
The Cathechist in the Church room. PED5550
Emnet er et kjerneemne i studieprogrammene Erfaringsbasert master i kirkelig undervisning og Master i teologi med fordypning i kirkelig undervisning.
Emnet tilbys i henhold til studieplan for programmet, vanligvis annethvert år. Undervisning og øvelser finner normalt sted i rammen av 2- 3 samlinger på MF.
Emnet gir kunnskap om kirkebyggets utforming og teologi gjennom historien. I dette inngår kunnskap om og forståelse av kirkebyggets ulike artefakter og deres mulige funksjon i kirkelig undervisning og læring. Emnet tematiserer videre kateketisk praksis i kirkerommet, særlig knyttet til kristen spiritualitet, gudstjenestearbeid og forkynnelse. Emnet gir innføring og øvelse i liturgikk og homiletikk, samt i didaktisk og læringsteoretisk arbeid knyttet til kateketens praksis i kirkerommet. Refleksjon over tilrettelegging for likeverdig deltakelse, og over kateketens rolleforståelse og samarbeidsevne inngår også.
Emnet består av to delemner:
- Delemne A: Kirkebyggets teologi (5 stp.)
- Delemne B: Kateketisk praksis i kirkerommet (10 stp.)
Ta kontakt med student@mf.no for mer informasjon.
Study requirements
Studiekrav
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- ha godkjent oppmøte (minst 75 %) på studiesamlingene
- levere og få godkjent et refleksjonsnotat (1200-1500 ord) fra observasjon av et undervisningstiltak/læringsopplegg i en annen menighet enn den man selv jobber i
- levere og få godkjent en faglig oppgave (1800-2000 ord), som skal inneholde en beskrivelse av et konkret kirkebygg og en skisse til et undervisningsopplegg knyttet til dette kirkebygget
- levere og få godkjent manuskript til en preken holdt i en gudstjeneste, med et tilhørende refleksjonsnotat (1000-1500 ord)
- delta i dybdeevaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, får ikke avsluttende vurdering i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai.
Nærmere informasjon om studiekravene finnes i Canvas. I de skriftlige arbeidene skal man gjøre aktivt bruk av emnelitteraturen. Man må henvise på en standardisert måte til alle kilder som benyttes.
Final assessment/Exam
Emnet vurderes med avsluttende godkjenning av oppfylte studiekrav. Emnet vurderes til Bestått eller Ikke bestått. For å kunne gå opp til eksamen må studentene innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Learning outcome
DELEMNE A: KIRKEBYGGETS TEOLOGI (5 stp.)
KUNNSKAP
Studenten har
- god kunnskap om kirkebyggets utforming og teologi i historisk og nåtidig sammenheng
- inngående kunnskap om hvordan kirkebyggets artefakter kan inngå i læring
FERDIGHETER
Studenten kan
- lese, beskrive og drøfte teologisk kirkebyggets utforming, dets eksteriør og interiør, gjenstander og symboler
- bruke kirkebyggets utforming, dets eksteriør og interiør, gjenstander og symboler i utforming av undervisnings- og læringsaktiviteter
DELEMNE B: KATEKETISK PRAKSIS I KIRKEROMMET (10 stp.)
KUNNSKAP
Studenten har
- inngående kunnskap om didaktiske og læringsteoretiske perspektiver i kirkelig undervisning, inkludert tilrettelegging for mangfoldet blant barn, unge og voksne når det gjelder funksjonsnivå, bakgrunn og forutsetninger
- god kunnskap om hvordan kirkebyggs utforming og ulike artefakter kan inngå i barn, unge og voksnes tilegnelse av, deltagelse i og kunnskaping av kristen tro
- god forståelse av kirkerommet som arena for kristen spiritualitet
- god kunnskap om liturgi som kateketisk praksis, hovedtrekk i liturgisk teologi og Ordning for hovedgudstjeneste i Den norske kirke
- god kunnskap om forkynnelse som kateketisk praksis og hovedtrekk i homiletisk teologi
- god kunnskap om kateketens samarbeidsrelasjoner (til andre ansatte, frivillige, barn, unge og voksne, og i råd og utvalg)
FERDIGHETER
Studenten kan
- anvende og reflektere over didaktiske og læringsteoretiske perspektiver i planlegging og gjennomføring av kirkelig undervisning
- reflektere over hvordan kateketisk praksis i kirkerommet kan legge til rette for likeverdig deltakelse og medvirkning
- forberede og gjennomføre en gudstjeneste i samarbeid med andre, og reflektere faglig over dette arbeidet
- forberede, holde og reflektere over en preken
- delta aktivt i refleksjonsgruppe, og gi og gjøre nytte av tilbakemelding på liturgisk ledelse og forkynnelse- reflektere konstruktivt og kritisk over egen kateketpraksis og plass i et arbeidsfellesskap
Overlapping courses
Studenter som tidligere har tatt emner som helt eller delvis overlapper, får redusert omfanget av godskrevne poeng for dette emnet.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.