- Course code: RL1017
- Credits: 10
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Religion and media RL1017
Hvordan framstiller nyhetsmedier ulike former for religion? Hvordan påvirker mediene samtidig religiøsitet? Hvordan benytter religiøse institusjoner mediemateriale og hvordan bruker de ulike medieplattformer? Og er det egentlig slik at religion gjennomsyrer underholdningsmediene?
Emnet Religion og medier tilbyr en grunnleggende innføring i det komplekse samspillet mellom religion og medier i dagens samfunn, og gir kjennskap både til norske forhold og globale trender. Emnet gir en introduksjon til utvalgte teoretiske tilnærminger og går i dybden på noen relevante casestudier. Emnet tematiserer religionsuttrykk i nyhetsmedier/alternative medier, populære medier og sosiale medier, og studentene vil også få kjennskap til denne tematikken gjennom arbeid med ulike medieuttrykk.
Emnet vil hvert år fokusere på to av de følgende tre casestudiene:
Case 1: Islam i nyhetsmedier og i alternative, høyreekstreme medieplattformer
Case 2: Digital hinduisme/mediert hindunasjonalisme
Case 3: Religion og underholdningsmedier i Norge
Undervisningen i emnet Religion og medier vil bli gitt i form av forelesninger og seminarer. Undervisningsspråket er norsk. Noen få, utvalgte forelesninger kan bli gitt på engelsk.
About the study
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- Delta på minst 75% av undervisningen
- Få godkjent tre seminaroppgaver i henhold til retningslinjer i Canvas
- delta i dybdeevaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai.
Final assessment/Exam
Emnet RL1017 Religion og medier har hjemmeeksamen (tre dager) som vurderingsform. Oppgavesvaret skal leveres i form av en digital muntlig presentasjon med bruk av PowerPoint (eller lignende) som hjelpemiddel. Den muntlige presentasjonen skal være av 10-15 minutters varighet. Karakter (A - F) settes på grunnlag av presentasjonen.
Exam dates
- Hand-out date:
- 3. June 2025
- Time for hand-out:
- 09:00
- Final deadline to withdraw from examination:
- 1. May 2025
- Submission date:
- 6. June 2025
- Submission deadline:
- 12:00
- Duration:
- 3 days
- Release date for results:
- 25. June 2025
- Ordinary exam
Learning outcome
KUNNSKAP
Studenten har:
- God kunnskap om forholdet mellom religion og medier
- God kunnskap om utvalgte casestudier
- Kunnskap om de ulike måtene medier påvirker religiøsitet og kunnskap om religion på
- Kunnskap om sentrale fagbegreper og et utvalg av teoretiske perspektiver
FERDIGHETER
Studenten kan:
- Anvende kritiske perspektiver på medieframstillinger av religion
- Analysere religionsuttrykk i et komplekst mediemateriale
- Vise til erfaring med produksjon av mediemateriale om religion
Overlapping courses
Emnet har ingen studiepoengsreduskjon mot andre emner.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.