The Emergence of Christianity – Paul and the Gospel of John TEOL2210
- Course code: TEOL2210
- Credits: 10
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
TEOL2210 - Generell introduksjon
Dette emnet belyser kristendommens fremvekst fra to ulike vinkler. I delemne A er fokuset på apostelen Paulus, kontekstene han virket i, menighetene han grunnla i det gresk-romerske området, og hans kommunikasjon med disse. Paulus’ brev er de tidligste kildene i Det nye testamentet, og de gir levende glimt inn i hvordan teologi blir utformet midt i aktiv reisevirksomhet og misjonsarbeid. I delemne B undersøker vi et evangelium som sannsynligvis ble skrevet flere tiår senere enn Paulus’ brev. Johannesevangeliet er kjennetegnet av en høyt utviklet kristologi, uttrykt i et særpreget johanneisk vokabular. Sammen belyser de to delemnene grunnleggende aspekter ved den fremvoksende Jesus-bevegelsen som til slutt ble det vi i dag kaller «kristendommen».
De to delemnene er bevisst forskjellige når det gjelder materialet de dekker, spørsmålene de stiller, og metodene studentene skal bli kjent med. Et viktig mål med emnet samlet sett er å styrke studentenes metodiske og hermeneutiske ferdigheter. Emnet skal gi forståelse for de historiske, sosiale og ideologiske kontekstene som paulusbrevene og Johannesevangeliet ble til i og reflekterer, og fordypet kunnskap om ulike nytestamentlige sjangere. Samtidig legges det vekt på hvordan de perspektivene som lesere bringer med seg til tekstene, bidrar til forståelsen av tekstene.
Forkunnskaper: For å melde seg opp i emnet må studenten ha avlagt eksamen i TEOL1010, TEOL1210, TEOL1013, eller tilsvarende.
Delemne A: Å utforske Paulus og de paulinske menighetene (5 studiepoeng)
Paulus er en av de mest innflytelsesrike skikkelsene i kristendommens historie. Dette delemnet drøfter et bredt spekter av spørsmål knyttet til Paulus’ virke og menighetene han kommuniserer med. Hva formet Paulus som teolog? Hvilke utfordringer og dilemmaer møtte menighetene i den gresk-romerske verdenen? Hva kjennetegner Paulus’ måte å møte disse utfordringene på? Hva er hans hovedanliggender? Hvilken betydning kan Paulus’ brev ha hatt for mottakere med ulike identiteter og sosiale posisjoner?
Delemneet drøfter forholdet mellom de ulike kildene knyttet til Paulus’ virke og teologi, samt metodiske utfordringer knyttet til det å studere Paulus og paulusbrevene. Korinterbrevene tas som utgangspunkt, men også andre brev og Apostlenes gjerninger inngår i drøftingen. Delemnet tematiserer også hvordan paulinske tekster er blitt forstått og brukt i senere kontekster, både gjennom kirkens historie og i aktuelle debatter i dag.
Delemne B: Å tolke Johannesevangeliets tolkning av Jesus (5 studiepoeng)
Johannesevangeliet er det evangeliet som gir den mest tolkende fremstillingen av Jesus og hans virke. Dette delemnet drøfter ulike aspekter ved dette tolkende Jesus-bildet: Hva er sentralt i hvordan Johannesevangeliet portretterer Jesus? Hva kan forklare den sterkt tolkende fremstillingen? Hva formidles om hvordan mennesker kan erkjenne hvem Jesus er, og om hva det innebærer å være en Jesus-disippel? Hvilken rolle spiller jødiske tradisjoner og institusjoner i evangeliefortellingen? Hva kjennetegner Johannes-fortellingen sammenlignet med de synoptiske evangeliene? Hvilke spørsmål har vært gjenstand for omfattende debatt i Johannes-forskningen?
Delemnet inkluderer tolkning av en god del bibeltekster, med utgangspunkt i den greske teksten. For å kunne gjennomføre en tolkning av en Johannes-tekst må man ha kunnskap om både evangeliets narrative verden: symbolspråk, narrativ struktur og litterære virkemidler, og om den kulturelle verdenen som evangeliet forutsetter. Delemnet drøfter også den vidtrekkende innflytelsen tekster fra Johannesevangeliet har hatt, i spennet fra utvikling av kristen dogmatikk til problematisk anvendelse av utsagn om ‘jødene’.
Under delemne B inngår også drøfting av tekstoverlevering og manuskripter til Det nye testamentet. Studentene blir introdusert for det tekstkritiske apparatet i Nestle-Aland og skal øve seg i å drøfte ulike tekstkritiske kasus fra Johannesevangeliet og andre NT-skrifter.
About the study
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke opp et eksamensforsøk på emnet, må de aktivt trekke sin oppmelding/vurderingsmelding i Studentweb innen trekkfristen 1. mai.
Final assessment/Exam
Emnet TEOL2210 har skriftlig skoleeksamen (6 timer) som eksamensform. Eksamenen kan inneholde spørsmål fra hele emnet. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av eksamenen.
Tillatte hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen: Liste K. Lenke til oversikt over hjelpemiddellistene: https://www2.mf.no/dokumenter/studier/eksamen/hjelpemidler_eksamen.pdf
Exam dates
- Exam date:
- 21. May 2026
- Start time:
- 09:00
- Duration:
- 6 hours
- Final deadline to withdraw from examination:
- 1. May 2026
- Results will be announced by:
- 12. June 2026
- Ordinary exam
Learning outcome
DELEMNE A: Å UTFORSKE PAULUS OG DE PAULINSKE MENIGHETENE (5 STP)
MÅL
Studenten skal etter fullført emne ha
Kunnskap:
- kunnskap om de ulike kildene til Paulus’ virke og teologi
- god kunnskap om Paulus’ bakgrunn og kontekster han virket i
- god kunnskap om metodiske utfordringer knyttet til det å studere Paulus’ brev
- kunnskap om sentrale anliggender i Paulus’ teologi
- god kunnskap om Korinterbrevene og sosiale spørsmål i Korint
- kunnskap om hvordan paulinske tekster er blitt forstått og brukt i senere kontekster
Ferdigheter:
- evne til å drøfte forholdet mellom Paulus’ brev og Apostlenes gjerninger som kilder til Paulus’ virke og teologi
- evne til å drøfte spørsmålet om sammenheng og konsistens i Paulus’ teologi
- god evne til å drøfte Paulus’ selvforståelse som jøde og i hvilken grad han bryter med samtidens jødedom
- god evne til å reflektere over hvordan kunnskap om den gresk-romerske konteksten kan belyse forståelsen av Paulus’ brev
- evne til å reflektere over betydningen av de forutsetningene som lesere bringer med seg til tolkning av Paulus
- evne til å reflektere over den økumeniske, sosiale og politiske betydningen ulike tolkninger av Paulus kan ha
DELEMNE B: Å TOLKE JOHANNESEVANGELIETS TOLKNING AV JESUS (5 STP)
MÅL
Studenten skal etter fullført emne ha
Kunnskap:
- god kunnskap om innholdet i og formen til Johannesevangeliet som helhet
- kunnskap om debatter knyttet til evangeliets særpreg og tilblivelse, inkludert forholdet til den synoptiske tradisjonen
- kunnskap om diakrone og synkrone perspektiver på tolkning av Johannesevangeliet
- kunnskap om hvilke manuskripter som ligger til grunn for NT, og hvordan disse dateres
- kunnskap om manuskriptgrunnlaget for Johannesevangeliet
Ferdigheter:
- god evne til å tolke følgende tekster fra Johannesevangeliet ut fra gresk tekst: 1,1-18; 2,1-3,21; 4,3-42; 7,37-39; 11,45-57 13,1-17; 14,1-31; 19,13-37; 20,1-31
- god evne til å drøfte hvordan allusjoner til Skriften og jødiske tradisjoner fungerer i Johannesevangeliet
- evne til å skjelne mellom, se sammenhenger mellom og vurdere muligheter og begrensninger ved synkrone og diakrone innfallsvinkler til teksttolkning
- evne til å drøfte tekstkritiske kasus med utgangspunkt i apparatet i Nestlé-Aland.
Overlapping courses
TEOL2210 Fremveksten av kristendom - Paulus og Johannesevangeliet har overlapper (delvis) med emner som undervises uregelmessig:
Overlapp 7 stp med TEOL2211 Paulinsk teologi og Johannesevangeliet: Utvikling av kristen teologi.
Overlapp 10 stp med TEOL2290 Nytestamentlig metode og kontekst, Johannesevangeliet og paulinsk teologi - studietursvariant.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.