- Course code: TEOL5210
- Credits: 10
- Semester: Autumn
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
New Testament: The Synoptic Gospels: History, Tradition and Narrative. TEOL5210
I dette emnet blir tekster fra de synoptiske evangeliene utforsket fra ulike synsvinkler. Emnet er delt inn i følgende delemner: A. Den historiske Jesus (4 stp), B. De synoptiske
evangeliene i lys av Israels hellige skrifter (GT) (3 stp) og C. Jesu profetiske stemme: Makt, rikdom og fattigdom i Lukasevangeliet (3 stp).
Emnet gir bred kunnskap om de synoptiske evangeliene, og evne til å anvende ulike metodiske tilnærminger i møte med disse tekstene. Studenten vil blant annet møte historisk kildekritikk, perspektiver fra nyere minneforskning, narrativ metode og bibelteologiske innfallsvinkler. Studenten skal gjennom dette oppøve en reflektert og selvstendig holdning i møte med tekstene, og samtidig få redskaper som kan gi hjelp til å identifisere og utforske evangelienes teologiske budskap.
I delemne A spør vi hva disse tekstene kan si oss om den historiske personen som tekstene omhandler, nemlig Jesus fra Nasaret. Noen sentrale spørsmål vil være: Hvor mye kan vi egentlig vite om Jesus? Hva kan vi anta om hvordan han framstod og forstod sin oppgave: I hvilken grad og på hvilken måte var Jesu selvforståelse og budskap preget av en eskatologisk forståelseshorisont? Forstod Jesus seg som noe mer enn en visdomslærer? Var han opptatt av sin egen død, og hvordan tolket han i så fall denne?
I delemne B undersøker vi hvordan de tre synoptiske evangeliene på hver sin måte drar veksler på tekster og tradisjoner fra Israels hellige skrifter for å uttrykke sitt hovedbudskap. Noen sentrale spørsmål vil være: På hvilken måte fungerer Israels historie som et bakteppe for evangelienes budskap? Hvordan brukes Skriftene for å tegne et bilde av Jesu person og virke? Hvilke visjoner tegnes for gudsfolket og dets oppdrag?
I delemne C fokuserer vi på utvalgte tekster fra Lukasevangeliet som har med makt, rikdom og fattigdom å gjøre. Lukasevangeliet understreker på en særlig måte at Jesus fremstod som en profet som brydde seg om menneskers livsvilkår, hvordan de forvalter pengene sine, hvordan de bruker makt og hvem som rammes av urettferdighet. Dette er brennbare spørsmål for kirken også i dag, både globalt og i Norge. I dette delemnet ønsker vi å lytte oss inn på Jesu profetiske stemme, slik den formidles i Lukasevangeliet.
Emnet fortsetter grunnspråkskompetanse.
Forkunnskaper
TEOL1210, TEOL1220 og TEOL2210, eller tilsvarende.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- gjennomføre og bestå en faglig samtale med faglærer (ca. 20 minutter).
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
- Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. november.
Final assessment/Exam
Emnet TEOL5210 har skriftlig skoleeksamen (6 timer) som eksamensform. For å få avsluttende vurdering, må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene. Karakteren (A-F) settes på grunnlag av den skriftlige skoleeksamenen.
Tillatte hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen: Liste K. Lenke til oversikt over hjelpemiddellistene: https://www2.mf.no/dokumenter/studier/eksamen/hjelpemidler_eksamen.pdf
Exam dates
- Exam date:
- 25. November 2024
- Start time:
- 09:00
- Duration:
- 6 hours
- Final deadline to withdraw from examination:
- 1. November 2024
- Release date for results:
- 16. December 2024
Written school exam - Ordinary exam
- Exam date:
- 13. January 2025
- Start time:
- 09:00
- Duration:
- 6 hours
- Final deadline to withdraw from examination:
- 5. January 2025
- Release date for results:
- 3. February 2025
Written school exam - New/deferred exam N.B. Own rules for access
Learning outcome
DELEMNE A. Den historiske Jesus (4 stp)
KUNNSKAP
Studenten har:
- god kunnskap om aktuell forskning om den historiske Jesus
- kunnskap om betydningen av nyere minne-forskning for forståelsen av den historiske Jesus
FERDIGHETER
Studenten kan:
- drøfte problemer knyttet til å rekonstruere den historiske Jesus «bak» tekstene
- drøfte hva forutsetninger og metoder har å si for forståelsen av den historiske Jesus
- drøfte den historiske Jesu eskjatologi, selvforståelse, forkynnelse og død
DELEMNE B: De synoptiske evangeliene i lys av Israels hellige skrifter (GT) (3 stp)
MÅL
KUNNSKAP
Studenten har:
- god kunnskap om de synoptiske evangelienes bruk av Skriftene
- kunnskap om de tre synoptiske evangelienes litterære og teologiske egenart
FERDIGHETER
Studenten kan:
- drøfte kriterier for å identifisere bruk av Skriftene i evangeliene
- drøfte i hvilken grad og på hvilke måter bruk av Skriftene har formet de synoptiske evangelienes budskap
DELEMNE C: Jesu profetiske stemme: Makt, rikdom og fattigdom i Lukasevangeliet (3 stp)
MÅL
Studenten skal etter fullført emne ha
KUNNSKAP:
- kunnskap om Lukasevangeliet som helhet, basert på en lesning av hele evangeliet i oversettelse
FERDIGHETER:
- god evne til å tolke følgende tekster på grunnlag av den greske teksten: Luk 1,39-56; 2,1-20; 3,7-22; 4,14-30; 6,20-36; 7,18-23; 9,23-27; 12,13-34; 14,7-35; 16,1-13; 16,19-31; 18,9-30; 19,1-10; 20,20-26; 21,1-4; 22,14-30
- god evne til å lese Lukasevangeliet som helhetlig fortelling, med vekt på tematikk knyttet til makt, rikdom og fattigdom.
Overlapping courses
- Studenter som har NT513 fra før, vil få 7 poeng uttelling for TEOL5210 på karakterutskriften eller vitnemålet.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.