- Course code: TEOL8541
- Credits: 20
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Supervision of pastoral practice supervisors TEOL8541
Emnet Veiledning for arbeidsveiledere i kirkelig kontekst (VAV) er tilrettelagt for et løp over tre år og arrangeres i sammenheng med AVU (Arbeidsveilederutdanning, se egen emnebeskrivelse). Studiet er samlingsbasert med en obligatorisk samling på fire dager hvert semester (sammen med AVU). VAV har som mål å utdanne kompetente veiledere for arbeidsveiledere til kirkelige sammenhenger.
Undervisningen har en praksisbasert profil med en dynamisk meningsorientert teoretisk plattform og en sosiokulturell læringsforståelse der mennesker forstås i relasjonelle kontekster som både preger arbeidslivet og veiledningen. Kurset skal gi kunnskaper og ferdigheter som gir studenten god kompetanse til å veilede arbeidsveiledere og bevissthet om ABVs og VAVs teorigrunnlag og metodikk, samt evne til å planlegge, gjennomføre og vurdere VAV-forløp. Et sentralt fokus er på veilederidentitet og egen rolleforståelse som VAV-veileder i et komplekst kirkelig arbeidsliv med varierende prioritering av ABV.
Forkunnskapskrav
- mastergrad i teologi, diakoni, kateketikk, ledelse eller andre relevante kirkelige utdanninger
- minst 2 års yrkeserfaring fra kirkelig sektor eller tilsvarende
- være godkjent ABV-veileder eller tilsvarende
- selv ha gått i veiledning, drevet ABV-gruppe og vært med i VAV-gruppe, eksempelvis organisert av eget bispedømme
Arbeidsform og struktur
VAV arrangeres i sammenheng med AVU og strekker seg over 6 semester med til sammen 7 samlinger à 4 dager. I tillegg møtes VAV-studentene med kursledelsen på 3 egne samlinger à 4 timer med undervisning, samtaler og forberedelser. Det er et begrenset antall plasser, normalt ca 4, avhengig av hvor mange deltagere det er på AVU. VAV-studenter er gruppeledere for AVU-studenter, og dette er VAVs praksisarena. I tillegg mottar VAV-studentene selv veiledning i gruppe med erfaren VAV-veileder. VAV-studentene deltar også i undervisningen på AVU og har et lesepensum, men ingen mappeinnleveringer, kun en kort avsluttende oppgave.
Emnet kan inngå i erfaringsbasert master i praktisk teologi.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må studenten:
- ha deltatt på minimum 75 % av kursukene
- ha gjennomført praksis som veileder i VAV-gruppe med AVU-studenter, min 80 timer
- selv ha mottatt veiledning i VAV-gruppe gjennom kursukene, min 40 timer
- ha forelest 1 time for AVU-deltagere i løpet av kursukene
- ha gjennomført litteraturstudium på 800 sider (400 sider felles, 400 sider valgfritt etter avtale med faglig ansvarlig).
- ha levert en avsluttende oppgave på 2500-3000 ord.
- delta i evaluering av emnet dersom det skal evalueres elektronisk i det aktuelle semesteret.
- Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai/1. november.
Final assessment/Exam
Emnet vurderes med avsluttende vurdering av gjennomførte studiekrav til bestått / ikke bestått. Studenten evalueres kontinuerlig av kursledelsen og vil bli tatt ut av kurset tidlig dersom hun/han ikke evner å fylle rollen som VAV-veileder for deltagerne i AVU.
Learning outcome
KUNNSKAP
Studenten har:
- God kunnskap om ledelse av VAV i grupper, planlegging og gjennomføring, teknikker og virkemidler, gruppeprosesser og mentalisering.
- God kunnskap om kirkelig profesjonell identitet og veilederidentitet: rolle, kompetanse, ansvar og kollegialitet, flerfaglighet og konflikthåndtering.
- God kunnskap om eksistensielle temaer og om meningsdannelse, og hvordan dette spiller en rolle for veiledere.
- God kunnskap om følelsesbevissthet og transport av følelser og tankemønstre, hvordan veiledere kan bli bærere av krevende inntrykk og hvordan VAV kan bidra til å avklare handlingsrom og til å styrke rolleforståelse for ABV-veilederne.
FERDIGHETER
Studenten kan:
- planlegge, gjennomføre, strukturere og vurdere VAV (inkl. gjennomføre evalueringer).
- lytte, forstå og snakke adekvat med andre ut fra en rolle som VAV-veileder.
- forstå gruppeprosesser og forholde seg bevisst til overføringer/motoverføringer og bidra til at de arbeidsveilederne man veileder kan reflektere over slike dynamiske prosesser i sin praksis.
- sammenholde praksis og teori på en måte som kan videreutvikle praksis, og også formidle teoretiske perspektiver til de som veiledes.
- arbeide med og utvikle egen rolleidentitet som veileder, drive VAV-veiledning i tråd med god etikk og vurdere hva som ligger innenfor og utenfor VAVs mandat