MF-forskere får støtte til prosjekt om diakoni, samskaping og skolefravær. - Jeg gleder meg til å samarbeide med stiftelser og organisasjoner som står med beina midt oppi denne virkeligheten, sier prosjektleder Astrid Sandsmark.

Astrid

Sandsmark, Astrid

Førstelektor
Solvor Mjøberg

Lauritzen, Solvor Mjøberg

Professor
Knut

Tveitereid, Knut

Praktikumsleder/førsteamanuensis

Tre forskere ved MF vitenskapelig høyskole har fått støtte fra Forskningsrådet til prosjektet Faith based organisations as cocreators: Countering School Attendance Problems.

Prosjektet får 11,99 millioner kroner gjennom utlysningen «Forskning for inkludering av barn og unge», og skal undersøke hvordan trosbaserte organisasjoner kan bidra til å motvirke ufrivillig skolefravær.

Forskningsrådet har tildelt 116 millioner kroner til ti prosjekter som alle skal bidra til samfunnsoppdraget Ingen barn og unge utenfor!, med mål om å redusere utenforskap og styrke inkludering og livskvalitet for barn og unge i Norge.

Forskning på diakoni og samskaping

MF-prosjektet, som ledes av førstelektor Astrid Sandsmark, undersøker hvordan diakonale og trosbaserte organisasjoner samarbeider med skoler, NAV, BUP og familier for å forebygge og redusere skolefravær.

– Tre bærebjelker i prosjektet er diakoni, samskaping, og barn og unge som opplever ufrivillig skolefravær. Det er veldig stas at vi har fått penger til å se på nettopp denne kombinasjonen og jeg gleder meg til å samarbeide med stiftelser og organisasjoner som står med beina midt oppi denne virkeligheten, og som jobber for å få til endring, både for enkelte barn og ungdommer, og i strukturene, sier Astrid Sandsmark.

Fyller et viktig kunnskapshull

– Skolevegring, eller ufrivillig skolefravær, er et stort problem både for barna og ungdommene som rammes

Professor Solvor Mjøberg Lauritzen

Professor Solvor Mjøberg Lauritzen forklarer at prosjektet skal fylle et kunnskapshull i forskningen på skolevegring:

– Skolevegring, eller ufrivillig skolefravær, er et stort problem både for barna og ungdommene som rammes, og for samfunnet. Mye av forskningen har fokusert på årsaker og tiltak rettet mot enkeltpersoner og skoler. Samtidig vet vi at mange diakonale organisasjoner gjør et viktig arbeid på feltet – men det finnes ingen forskning på effekten av slike tiltak. Det er her vårt prosjekt kommer inn.

Solvor Mjøberg Lauritzen, Astrid Sandsmark og Knut Tveitereid.
- Det er svært gledelig at Forskningsrådet med denne tildelingen holder muligheten åpen for at eksplisitte «trosbaserte miljø» kan være en del av løsningen for unges ufrivillige skolefravær, sier førsteamanuensis Knut Tveitereid

Samarbeid mellom forskning og praksis

Prosjektet er et samarbeid mellom MF vitenskapelig høyskole, VID vitenskapelige høgskole og Enskilda Högskolan i Stockholm, samt sivilsamfunnsaktørene Stiftelsen TID, KFUK-KFUMs Forandringshus, Kirkens Ungdomsprosjekt (KUP) og Den norske kirke.

Gjennom såkalte forskningslaboratorier skal prosjektet samle aktørene til dialog og refleksjon for å utvikle nye samskapingsmodeller som kan bidra til å redusere skolefravær. Målet er å dokumentere hva som fungerer og utvikle forskningsbaserte anbefalinger som styrker innsatsen for inkludering av barn og unge i hele landet.

– Det er svært gledelig at Forskningsrådet med denne tildelingen holder muligheten åpen for at eksplisitte «trosbaserte miljø» kan være en del av løsningen for unges ufrivillige skolefravær. Jeg ser fram til et godt samarbeid med våre dyktige partnere, sier førsteamanuensis Knut Tveitereid, som er ansvarlig for arbeidet med forskningslaboratoriene.

Aktuelt