Søke opptak til pastoral klinisk utdanning (PKU)
MF lyser ut PKU-studier i samarbeid med aktuelle kurssteder normalt to ganger i året. Søknadsfrister til MF er 25. april og 25. oktober. Foran søknadsfristen 25. oktober 2024 lyses det ut PKU-emne ved Akershus universitetssykehus (A-hus) som vi gå høst 2025 og vår 2026.
Håndboken for PKU i Norge samler alle fagplaner og administrative bestemmelser som gjelder i PKU. Denne kan du lese her:
For utfyllende informasjon om organisering samt opptaks- og rangeringskriterier knyttet til opptak til PKU, se PKU-håndbokens kapittel A1 og A6.
Innhold
PKU er sjelesorgfaglig prosesslæring via praksis, refleksjon, teoretisk studium og veiledning. En vesentlig del av utdanningen er utøvende (klinisk) tjeneste. Utdanningen rettes spesielt mot prester og diakoner, men også andre kirkelige medarbeidere kan søke.
Studiepoeng
PKU-emnene inngår med 20 studiepoeng i MFs videreutdanningsprogram Erfaringsbasert master i klinisk Sjelesorg. PKU501 kan også inngå med 20 stp. i videreutdanningsprogrammet Erfaringsbasert master i praktisk teologi.
Opptakskriterier
Opptak til PKU skjer på bakgrunn av:
- Utdanning
- Personlig egnethet vurdert ut fra opptaksintervju og søknadsskjema med vedlegg.
Utdanning
For opptak til PKU-emner gjelder følgende krav til utdanning:
Opptak til PKU-emner foretas av MF vitenskapelige høyskole i samarbeid med de institusjoner som er kurssted for PKU. Ved opptak til PKU-emner, gjelder Forskrift om opptak, studier og eksamen ved MF vitenskapelig høyskole § 6.2 og Forskrift om krav til mastergrad § 2 og 5.
I tillegg gjelder særlige faglige minstekrav:
- Minst 300 stp der sjelesorg inngår i utdanningen. Dette kan oppnås ved følgende utdanningsløp: Fullført cand.theol.grad inkludert praktikum, master i diakoni, master i teologi/kristendomskunnskap eller tilsvarende hvor det i eller utenfor graden inngår minimum 20 stp sjelesorg (1000-nivå eller høyere).
- To års yrkespraksis ved utdanningens oppstart, normalt fra kirkelig tjeneste. Opptakskomiteen vurderer hva som er relevant yrkespraksis.
Personlig egnethet
PKU-emnene har særskilte opptakskrav knyttet til personlig egnethet. Det kreves at man kan vise at man kan nyttiggjøre seg en prosessorientert / klinisk læringsmodell og vise at man har grunnleggende forutsetninger for å ta hånd om praksisinstitusjonenes konfidenter på en forsvarlig måte. Det forutsettes at søkeren behersker / forstår og kan gjøre seg forstått på norsk.
Forutsetningene over vil vurderes ut fra opplysningene i søknadskjema m/vedlegg og de tema som blir fokusert i opptaksintervju ved praksisinstitusjonen/kurssted.
Søknadsskjema med vedlegg
Utfylt søknadskjema med vedlegg fylles ut og sendes kurssted innen fristen. Veiledning for dette finner du i nedtrekksmenyen under.
For søkere som ikke innvilges opptak, makuleres søknadsskjema med vedlegg etter opptaksprosessen. For søkere som innvilges opptak, makuleres søknadsskjema med vedlegg etter kursets slutt. Sluttevaluering oppbevares i 5 år før makulering.
Opptaksintervju
Dersom du oppfyller de formelle utdanningskravene vil du bli innkalt til et opptaksintervju ved praksisinstitusjonen/kurssted.
Når du søker om opptak til PKU, skal din søknad om permisjon/støtte være anbefalt av arbeidsgiver. Vi minner om at frist for søknad om støtte og permisjon til arbeidsgiver for ansatte i bispedømmene fortsatt er 15. mars.
Prioritering av søkere
PKU-emnene har normalt 5-7 kursplasser. Sammensetningen av læringsgruppen forutsetter et læringsmiljø som fremmer faglig og personlig vekst og dannelse. Et slikt miljø kjennetegnes av gjensidig tillit, respekt, åpenhet, utfordring, mangfold og kompleksitet.
Dersom det er flere søkere enn plasser, vil kvalifiserte søkere rangeres. Rangeringen gjøres på bakgrunn av en helhetlig vurdering der mangfold innad i gruppen og målsetningen om å tilby PKU til ulike grupper vektlegges. Følgende tas med i helhetsvurderingen:
- Deltakernes geografiske tilhørighet, samt stillingstype.
- Deltagernes sjelesørgeriske tjeneste
- Deltakerens motivasjon og personlig egnethet.
- Deltagernes aktuelle PKU-emne (PKU501/502/503).
- Kjønnsbalanse
Dersom det etter rangeringen fortsatt er flere søkere enn plasser, kan plassene tildeles etter
loddtrekning.
For mer informasjon, se PKU-håndbokens kapittel A1 og A6.
Hvordan søke opptak?
Send søknad til MFs EVU-web innen 25. oktober. Dette er etter at bispedømmeansatte har fått avklart søknad om permisjon/støtte hos biskop/REU. I søknad til EVU-web vil du bli bedt om å dokumentere din utdanning og yrkespraksis.
Du får kvittering på e-post. (Dersom du ikke mottar kvittering, sjekk spam-filteret i din e-postfunksjon).
Parallelt med dette, innen fristen den 25. oktober, må du sende søknad direkte til kursleder ved prioritert kurssted med kopi av kvittering fra MFs EVU-web og med vedleggene som er oppgitt nedenfor. Dette må postlegges innen 25. oktober.
PKU - Akershus universitetssykehus (A-hus)
Høsten 2025 og våren 2026 arrangeres pastoralklinisk utdanning (PKU) ved Akershus universitetssykehus.
Tid:
Fem kursdager i uke 38, 42, 45 og 48 i 2025 og uke 2 og 5 i 2026, til sammen 30 kursdager. Det må påregnes minst 2 dager til for- og etterarbeid til hver kursuke og tid for individuelt prosessarbeid mellom kursukene. Det tas forbehold om endring av kursuker før endelig opptak.
Kursavgift: Kr. 38.000,-
Søknadsfrist til MF (EVUweb) og kurssted: 25.oktober 2024
Merk at arbeidsgivere kan ha ulike og tidligere frister for kurs- og permisjonssøknad.
Kursledelse:
Sykehusprest Hilde Frøkedal, godkjent veilederkandidat i PKU Sykehusprest/seksjonsleder Hilde Halsteinli Unsvåg sertifisert veileder i PKU
Læringspraksis: I hjemmemenighet/egen stilling
Bolig: Det er for tiden dessverre ikke mulighet for leie av bolig tilknyttet studiestedet.
Adresse: Sykehusveien 25, Nordbyhagen, 1478 Lørenskog
For mer informasjon:
Kontakt: Hilde Halsteinli Unsvåg 679 64 303, e-post: hilde.halsteinli.unsvag@ahus.no
Søknadsskjema og vedlegg til søknad
Her finner du søknadsskjema til PKU:
Følgende vedlegg skal utarbeides og sendes sammen med utfylt søknadskjema:
Vedlegg 1: Kvittering fra EVUweb
Vedlegg 2: En relativt fyldig livsbeskrivelse, inkludert redegjørelse for viktige hendelser og viktige relasjoner til mennesker som har betydd mye for deg som søker. Til denne livsbeskrivelsen hører blant annet redegjørelse for relasjoner i nærmeste familie, søkerens helse og religiøse utvikling (3-4 sider).
Vedlegg 3: Kort beskrivelse av søkerens forhold til tjenesten som sjelesørger (2-3 sider).
Vedlegg 4: En beskrivelse (1-2 sider) av:
- søkerens forståelse / inntrykk av PKU
- en personlig begrunnelse for søknaden og personlige mål for utdanningen
Vedlegg 5: Navn og telefonnummer på to referansepersoner
I tillegg for søknader til PKU 502 og PKU 503
Vedlegg 6: En beskrivelse av faglig og personlig læring knyttet til PKU
Vedlegg 7: En nyskrevet samtalerapport med vekt på refleksjonsdelen (malen fås ved henvendelse til veileder ved prioritert kurssted).
Vedlegg 8: Kopier av tidligere PKU-evalueringer (kursleders og søkerens egne).