Hvordan er veien fra studier til jobb i voksenopplæringen? Vi har snakket med Linde Lie, tidligere student ved MF vitenskapelig høyskole. Hun deler sine erfaringer med lektorstudiet – og hvorfor det ble et viktig og riktig valg.

– Jeg likte tanken på å gå på en litt mindre skole, hvor man blir sett og fulgt opp. Underviserne var engasjerte og tilgjengelige, og på MF fikk man ofte en personlig relasjon til dem, forteller Linde Lie.

Hun opplevde det faglige nivået som høyt, samtidig som undervisningen ble tilpasset klassen.

Linde trives godt med å jobbe i voksenopplæringen. Foto: privat

–Det var lav terskel for å be om hjelp, og det bidro til et trygt og motiverende læringsmiljø, sier Linde

Veien inn i voksenopplæringen

Tidlig i studieløpet visste Linde at hun ønsket å kombinere religion og samfunnsfag som undervisningsfag. I dag jobber hun i voksenopplæringen, noe hun begynte med allerede før hun var ferdig utdannet.

– Jeg startet i voksenopplæringen sommeren før masteråret mitt. Det passet godt, for jeg kunne kombinere jobben med å ta igjen noen praksisuker og ble evaluert gjennom stillingen min, forteller Linde

Interessen for ulike kulturer, religioner og integreringsarbeid har alltid vært til stede, og det var nettopp dette som gjorde voksenopplæringen til et naturlig valg.

– Tanken på å jobbe med mennesker som ønsker, eller må, skape seg et nytt liv i Norge, traff meg veldig. Jeg ble så interessert at jeg sendte en uoppfordret e-post for å vise interesse og jeg var heldig som fikk muligheten.

Overgangen til arbeidslivet

Overgangen fra studier til arbeidsliv kan være krevende, og Linde understreker viktigheten av å ta vare på seg selv i det hele.

Det finnes ikke én riktig måte å undervise på – det handler om å finne en stil og en stemme som føles ekte for deg.

– Som nyutdannet kan det være overveldende å begynne i arbeidslivet, og det er lett å bruke alt for mye tid på jobb. Jeg har lært å sette tydelige grenser, både for egen arbeidstid og energibruk, slik at jeg kan stå i yrket over tid og samtidig utøve profesjonen på en god måte.

Gode råd fra en MF-alumn

Til dagens studenter og andre som vurderer læreryrket, har Linde tydelige råd.

– Ta til deg all kunnskapen du kan i løpet av studiet, men bruk også tiden til å finne din egen måte å være lærer på. Det finnes ikke én riktig måte å undervise på – det handler om å finne en stil og en stemme som føles ekte for deg.

Hun avslutter med en oppfordring:

– Velg dette yrket fordi du virkelig ønsker å bli lærer. Det er en viktig og krevende jobb, men også en av de mest meningsfulle. Ikke la deg skremme av negativ omtale i media – fokuser heller på hvorfor du ønsker å gjøre en forskjell.

Studietiden ved MF var preget av struktur og dedikasjon. Linde var ofte en av de første på campus om morgenen, og hadde sitt faste bord hvor hun satt og jobbet med skolearbeid.