- Course code: PED2015
- Credits: 15
- Semester: Spring
- Language: Norwegian
Study program affiliation:
Christian Education and Children and Youth PED2015
Emnet Barn og unge i kirkelig undervisning og læring gir grunnleggende kunnskap om undervisnings- og læringsfeltet i Den norske kirke, dens pedagogiske og teologiske grunnlag, utvikling og planer. Emnet belyser problemstillinger knyttet til barn og unge i kirkelig undervisning og trosopplæring og samvirket mellom hjem, kirke og lokalsamfunn. Emnet gir ulike samfunnsfaglige og pedagogiske perspektiver på ungdoms utvikling og sosialisering. Emnet vil peke på hvilke muligheter og utfordringer dette gir feltet kirkelig undervisning og læring, og skal bidra til forståelse av ungdommers sosialisering på ulike arenaer. Videre vil emnet gi innsikt i hvordan religiøs læring kan skje på disse arenaene. Det vil også være et fokus på temaer som identitet, religion, seksualitet og rus.
Emnet er ett av fire emner som tilbys som nettstudier i trosopplæring i et samarbeid mellom VID Stavanger og MF vitenskapelig høyskole.
Organisering og undervisning
Studiet er nettbasert. Nettleksjonene legges ut i løpet av semesteret. Til disse hører det ulike former for materiell og lenker. Emnet forutsetter en betydelig grad av selvstudium, kombinert med studentaktivitet gjennom emnets faglige forum i Canvas/Zoom. Det er en studiesamling på MF.
Dette emnet tilbys uregelmessig. Ta kontakt med student@mf.no for mer informasjon.
Study requirements
For å få avsluttende vurdering må den enkelte student:
- levere en selvpresentasjon der en redegjør kort for motivasjon for emnet Selvpresentasjonen skal leveres i Canvas innen en uke etter studiestart.
- Delta i tre Zoom- samlinger med forberedt faglig arbeid/ faglige samtaler.
- delta på studiesamling på MF. Fritak kan gis etter begrunnet søknad til emneansvarlig (innvilget søknad forutsetter at et alternativt studiekrav leveres).
- levere utkast til oppgave 1 (faglig oppgave om utvikling av trosopplæring i alder 0-6 år).
- gi en forberedt (muntlig og skriftlig) respons på en medstudents utkast til oppgave 1.
- delta i evaluering av emnet dersom det skal dybdeevalueres i det aktuelle semesteret.
Studenter som ikke oppfyller studiekravene, kan ikke gå opp til eksamen i emnet. For ikke å bruke et eksamensforsøk, må studenten aktivt trekke sin vurderingsmelding til emnet innen trekkfristen 1. mai.
Final assessment/Exam
Emnet har mappevurdering som avsluttende vurderingsform. Mappen består av tre arbeider, hvert av dem på 1800-2200 ord.
Det gis en samlet karakter i emnet. Faglig oppgave nummer 1 og 2 i mappen vurderes hver for seg. Faglig oppgave nummer 3 (refleksjonsnotatet) kan deretter vippe karakteren på mappen som helhet opp eller ned, ut fra kvaliteten på refleksjonsnotatet. Det brukes en karakterskala fra A (best) til F (dårligst). Studenter som får F, har ikke bestått. For å få avsluttende vurdering må studenten innen fastsatte frister ha oppfylt studiekravene.
Learning outcome
Kunnskap
Studentene har:
- god kunnskap om Plan for trosopplæring «Gud gir -Vi deler» og den nye Plan for kirkelig undervisning og læring.
- god kunnskap om læringsteorier og hvordan disse kan brukes i planlegging av undervisning og læring i kirken.
- god kunnskap om ulike perspektiver på sosialisering, identitet og utvikling.
- kjennskap til hvordan Den norske kirkes trosopplæringsreform oppsto, hvordan den er blitt evaluert og prosessen med endringene til den nye Plan for kirkelig undervisning og læring.
- kjennskap til trosopplæringens ulike kontekster: hjem, skole, kirke og lokalsamfunn.
- kunnskap om teologisk og pedagogisk begrunnelse for hvorfor kirken skal drive trosopplæring.
- kunnskap om problemstillinger knyttet til kirke-skole-samarbeid.
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende empirisk metode for å redegjøre for konteksten som trosopplæring planlegges inn i og skjer i
- analysere ulike symboler i kirkerommet teologisk.
- ta i bruk sosiokulturell læringsteori i utvikling av et læringsprosjekt.
- vurdere læremidler for konfirmantundervisning.
- planlegge og begrunne et læringsprosjekt.
- anvende kirkebygget i læringsarbeid.
- lese planene for trosopplæring/ kirkelig undervisning og læring i Den norske kirke i læringsteoretisk og didaktisk perspektiv, og gjøre bruk av planer i planlegging av tiltak for kirkelig undervisning og læring.
- forholde seg aktivt til skolens læreplan for KRLE-faget i planlegging av trosopplæringstiltak.
- reflektere over utvalg og bruk av bibeltekster i trosopplæringen-anvende didaktisk teori i arbeid med bibeltekster i trosopplæringen-reflektere kritisk over presentasjon av bibelfortellinger i barnebibler og annet undervisningsmateriale.
- reflektere over religionspedagogiske muligheter og utfordringer knyttet til kirkelig undervisnig og læring for barn og ungdom.
Overlapping courses
Studenter som har tatt emner med tilsvarende tematikk tidligere, bes ta kontakt med studieveileder.
Reading list
Here you can find the reading list for this course.
Part of the literature will be available digitally, while other parts might only be available in paper format. Some of the literature will be available as compendiums, which you can find via the course room in Canvas.
You will automatically get access to literature that is available digitally when you are sitting at MF, otherwise you can get access by using Oria or by using "External access" in the library's list of databases.
Note that it will take some time before link to the reading list is updated. Please make sure that you are looking at the correct semester's reading list.